tält eller bivacktält.

Det verkar ju väldigt bra får jag säga. För mig är det väldigt viktigt med vikt och det är framför allt det som lockar med home alone bivy. Om man skall slå ned på något så är det den låga höjden, hur upplever du det? Annars verkar det som sagt vara ett väldigt bra tält.
Finns det någon mera som har erfarenheter av Marmot home alone bivy?
som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan letar jag ny tält.
(...)
Marmots home alone bivy känns rätt okej när jag ser den på bild,priset är bra mkt bättre än de tält jag fastnad för, dess låga vikt är topp, den lilla volymen nedpackad bli också bra då den största lucka på min Grönlandskajak är på 19cm, att den liknar mer ett tält än min cocoon är bra när man nån gång är "tvungen" att sover på en campingplats och storleken av bivyn är såpass tilltagen att jag tom kan läsa och "hänga" lite i den (nåt jag ändå gör sällan men ibland finns det de där dager det bara regna)
det jag undrar över är uppspänningen. förstår jag det rätt att man bör kunna spänna upp bivyn med bara två tältpinnar (en fram och en bak - och alla linor fäst i varsin ände) så att den är stadigt?
att hitta 2fästpunkter i klippor osv är ju aldrig nån problem. bli det fler fästpunkter som i vissa andra lättviktstält som inte självstagande kan det ju lätt bli jobbigt i yttersta skärgården.(...)
Home Alone väger 800g. För 65 g mer får man ett självstagande dubbelväggigt tält med sitthöjd...
 
fick provbygga bivyn inne i en butik idag. känns riktig smidigt
tyget är tunnare än från min macpac cocoon och då bli den ihopfälld lika stor och tung som just min cocoon (typ 500g om man tar bort alla pinnar)
tältpinnarna kändes fina och lätta och de spänns snabbt och enkelt i bivyn och är då under lätt spänning så det verkligen bli en bra båge.
jordpinnarna kändes dock riktig billiga,stora och tunga. där kan man spara en hel del vikt och plats om man byta ut de. samma med snörren, finns smidigare alternativ.
original påsen är alldeles för stor, om man packa tältet och jordpinnarna i en egen påse borde man få ner den i en 2 eller kanske 3 liters sea to sumit påse. tältpinnarna var inte heller stora eller långa ihopfälld och behöver knappt någon plats.

att bygga upp bivyn var enkelt och problemfritt vilket känns skönt då jag ofta bygger lägret när solen har gått ned.
det kändes tydligt att det just är spänningen i längsled som är det viktiga. man kan få till det hela med bara 2 fästpunkter om man är på nån klippö och inte hitta bra fästpunkter.
har man spänd bivyn rätt lär den vara stadigt men tyget uppe-i mitten kommer nog alltid fladdra lite misstänker jag.

jag var nöjd med det jag såg och tänker att köper en sån tält. visst är det inget riktig tält men ändå var den bra rymlig och man har tillräckligt med plats runt liggunderläget för att kunna har lite packning och grejer med in i bivyn.
 
Ska förhoppningsvis få till att spendera några nätter nästa vecka i min home alone bivy, men skulle ju vart najs att haft den nya verision med båge i ändan. Något som går att sy dit själv tror ni?
 
Senast ändrad:
Är faktiskt nöjd med min Marmot Home alone bivy, gamla modellen, en båge. Kondensenationen under ett par nätter är försummbar. Använde främst två bergskilar köpta från Addnature för att förankra. En i främre fästpunkten, sen använde jag linan i den bakre och matade lina tills jag hittade lämplig förankringspukt.

Sen använde jag pumpen för att höja vinkeln lite för att få mer utrymme inuti. Om det förväntas regna kan det nog vara SKÖNT att ha en tarp, inte just när man är i den, men för att riva läger, presa ut luften ur liggunderlaget etc.

Toppen lät endel under natten, så öronproppar kan behövas.
 
Senast ändrad:
tack för att du dela med dig. jag har fortfarande inte köpt bivyn men är mkt sugen på den. det lutar såklart åt den nya varianten med två bågar.
 
Tycker faktiskt den är riktigt trevlig, faktiskt lite mysigt att ligga där inne. Framför allt tar den mycket liten plats, och går snabbt att slå upp/ner. Enkelt att hitta en plats att ligga på. Många bra egenskaper.
 
Fredrik: såg att du undrade lite om vela 1 och jag är hel nöjd med detta tält. Det bästa alla varianter på hur man kan sätta upp det. Jag gillar när man kan öppna upp och ligga och kika ut så man slipper känna att man ligger inomhus. Har även en rab bivy men om vädret tillåter så är min favorit ett vindskydd från xxl för 200kr med en front man kan stänga om man vill.
 

Bilagor

  • DSC00486.JPG
    DSC00486.JPG
    95.5 KB · Visningar: 1,576
  • DSC00253.JPG
    DSC00253.JPG
    82.4 KB · Visningar: 1,816
  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    73.4 KB · Visningar: 1,978
Köpte Marmot home alone Bivy tältet förra vecka och kommer just hem från första turen.
Innan turen bytte jag original markpinnar (påsen med pinnar och org snören vägde in på 220g).
Till de fyra spännen på sidorna gjorde jag egna 12cm titanpinnar. väger in på 4,5g styck och visst inte lika bra som annat men de ska ju liksom bara håller på plats och inte spänna precis.
De två som sitter i fram och bakändan vill jag dock har lite grövre och tog 15cm easton pinnar.
Sedan bytte jag ut alla snören och satt de så att jag bara behöver varsin pinne i fram och bak för att spänna hela tältet. Det fungerar faktiskt rätt hyfsat och är mkt skönt att man slippa andra pinnar då det på så går mkt snabbt att bygga upp/flyta tältet samt att man även på den klippigaste ö alltid hitta 2punkter att spänna mot.
Till sist bytte jag även påsarna. Tältet i sig få perfekt plats i original påsen från en Exped basic m matta och är då mindre i förpackningen än min macpac bivy jag annars brukar använda (macpac i den svart/orange påsen på höger sidan)
Visa även en bild med tältet i en 2liters Sea to sumit påse för att jag just på den hade tältbåge-påsen med. båda har en hel del luft i sig, i tältbåge-påsen har jag nu även mina markpinnar och packa påsen sedan extra - rätt smidigt faktiskt då man alltid hitta nån skrymsle där man kan stoppa ned påsen i sin väska och man på så kan utnyttja platsen i väskan mkt bra.
Allt som allt väger det nu 820g (mina markpinnar 35g + ca 15g snöre till hela tältet)


Jag tycker att tältet känns bra rymligt och de funkar att byta om, läsa osv i det. Dock bör man har i åtanke att denna är gjort för att sova i och inte för att bo på campingen i en vecka ;)
Jag är 183cm lång och sov på en 180cm lång lång exped underlägg nu. Jag hade då gått om plats framför mattan med en tröja som kudde och mina sko + 50l vandringsrygga bakom mattan. även på sidorna fanns det gott om plats för att lägga prylar där.

Jag vandrade nu längs Sörmlandselden i tre dagar. Det blev alltså två nätter varav den första mitt i vindskyddade skogen bland mossa som var blött. Det var ca 8grader på natten och det kändes att tältet "gav" mig bra värme. Jag hade bara myggdörren stängd och kände ingen behov till mera.
När jag vaknade på morgonen var det tyvärr en hel del kondens längs hela tälttaket som redan hade börjat att troppa och fuktat ned min sovsäck :(
Jag vet inte riktig varifrån all Vätska kom då mossan runt omkring vart mkt blött (vandrade till sent på natten och slog bara upp tältet där jag stod)
och det kan ju har letat in sig lite fukt och inte bara varit kondens...

Andra natten var bra mkt bättre. Jag hittade en flyttbrygga som jag slog tältet upp på. Det blåste en del och regnade tom en liten stund. När jag vaknade på morgonen hade inte bara all fukt från natten innan försvunnit, det var även helt torrt i hela tältet.
Jag hade dock bara under den timmen det hade regnat dörren stängd, resten av natten var till och med innerdörren helt öppet och eventuell blåste vinden bort att fukt.
'
Nåja jag få avvakta med fukten hur den bete sig nu nästa tur kommande helgen. Tanken finns i alla fall att sätta in nån slags Ventileringshål om detta skulle behövas.
Förutom fuktgrejen är jag i alla fall riktig nöjd, bivyn känns smidigt att sätta upp, man sover bra i den och att transporterar den är också riktig skönt!
 

Bilagor

  • 2012-09-13 12.08.58.jpg
    2012-09-13 12.08.58.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,287
  • DSC_0010.jpg
    DSC_0010.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,301
  • DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    25.8 KB · Visningar: 1,390
  • DSC_0104.jpg
    DSC_0104.jpg
    68 KB · Visningar: 2,388
  • DSC_0193.jpg
    DSC_0193.jpg
    33.9 KB · Visningar: 1,920
Senast ändrad:
sovit en del nätter i home alone bivyn nu och är mkt nöjd fortfarande. dess smidighet att sätter upp var som helst och vikt+förpackningen är riktig skönt.
det går även rätt lätt att spänna en tarp just i/över bivyn så man få en stor och torrt abside.
kondensen är dock ett problem som inte är helt bra. då jag ändå helst sover helt öppen har det inte stört mig riktig och ställa man upp bivyn så att man få lite vind in i bivyn är det rätt så torrt men så fort man står helt vindstill bli det fuktig och det börja vid fotändan. det är tom en rätt stor skillnad ifall man har myggnätet stängd eller ej, nätet släpper igenom luft dock förhindrar det drag och det kommer fukten inte ut...
jag pratade nu med killen från tältcentralen och vi tog fram en ide med att byta ut hela fotändan mot myggnätstyg och över den en slags flärp med fyra stora hål som spänner upp sig själv.
tyvärr hade han inte riktig tid just nu och ska fixa detta först i november.
 
Denna brygga är vid en litten skogssjö utan tillhörande hus eller nåt,det verkade inte ens som en tomt omkring bryggan.
De två somnarstugor som låg närmast (typ 500m ifrån) verkade inte tillhöra och då jag inte hade stött på nån på länge (husen var tomma) gick det inte ens att fråga nån.

Så den direkta svaret är nej,jag har inte bett om lov.

Men med tanken på att jag använde bryggan varsamt utan att lämna spår/märken, folk jag träffade i skogsregionen allmänt är mkt trevliga (bjuder på kaffe/skjuts och trevliga pratstunder), jag själv aldrig skulle har problem med att låna ut en brygga jag har byggt så bestämde jag mig för helt enkelt att använda denna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...