tält eller bivacktält.

Numera hängmatta och 'tarp'!
 

Bilagor

  • Beaver_tarn.jpg
    Beaver_tarn.jpg
    52.6 KB · Visningar: 3,337
  • Ämtsjön_hammock.jpg
    Ämtsjön_hammock.jpg
    171.2 KB · Visningar: 2,973
Det där såg ju exemplariskt skönt ut.
Räcker det med en vanlig sommarsäck eller hur blir det med isolering när vinden kan ta sig in under kroppen?
Hur känns det i ryggen efter en natt?

Det är riktigt skönt faktist. Kylan blir påtaglig, så ett liggunderlag är nästan ett måste. Thermarest Ridgerest är populärt i kombination med hängmatta.
 
Räcker det med en vanlig sommarsäck eller hur blir det med isolering när vinden kan ta sig in under kroppen?
Hur känns det i ryggen efter en natt?

Jag använder ett täcke (quilt), det blir jobbigt att fösöka krångla sig in i en sovsäck. Om du kan öppna din sovsäck så försök lägga den över dig som ett täcke.

Mina hängmattor har dubbel botten så jag kan skjuta in ett liggunderlag, den dubbla bottnen gör att liggunderlaget ligger kvar. Det blir kallt om ryggen utan liggunderlag. Försök hitta ett liggunderlag som är minst 60 cm brett så du inte hamnar utanför så lätt. Sedan är det ju aldrig fel att försöka hitta lite lä av träd, bakom en bergskant etc.

Om man försöker ligga lite diagonalt i hängmattan så blir man inte så bananformad! Jag sover extremt gott hängande. Blir inte lika stel och eländig som efter en natt på marken. Har helt slutat med att sova på marken om jag kan undvika det! Dessutom finns det ju så många fler platser att 'campa' på, marken behöver ju varken vara jämn eller horisontell!

/p-a
 

Bilagor

  • Hammock1.jpg
    Hammock1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 2,252
  • Hammock3.jpg
    Hammock3.jpg
    53 KB · Visningar: 2,254
Tälten är nu så lätta att det knappt lönar sig att köra bivy med ställning. Jag har ett bivytält från Artiach som väger runt 950... med andra ord lika mycket som ett Vaude Power Lizard.

Vill man ner i vikt nu så får man skala ännu mer som jag gjort ner till Alpkit Hunka på 390 gram som i princip är ett sovsäcksfodral som tål regn och vind. Jag spänner upp mitt regnskydd över huvudet (som iofs är GoLite Poncho/Tarp) så får det vara bra med det.
 
Jag tar mig friheten att låna den här tråden lite då jag inte hittat något som berör precis det här ämnet. Jag och två vänner som oftast är ute tillsammans brukar bära med oss två stycken 2p tält. Hur som helst har vi börjat prata lite löst om att istället köpa varsitt enmannatält, mest för att slippa det lilla irritationsmomentet att en del föredrar att dra in blöta kläder/kängor i tältet medan andra (läs jag) vill ha sitt tält och sin dunsäck (de andra har syntet) helt fritt från fukt. Detta lilla problemet löses helt enkelt genom att alla har sitt eget tält som man behandlar efter tycke och smak.

Vi har pratat om att alla borde köpa varsitt Akto och min fråga är nu hur det betydligt lättare och billigare Home Alone Bivy från Marmot står sig mot nyss nämnda tält från Hilleberg. Självklart är home alone inte lika bra men frågan är om det är tillräckligt bra för att vara värt pengarna för en fattig student? Ett alternativ till Bivy skulle kunna vara Vela 1 UL från EXPED. Om något har erfarenhet av dessa tält får ni väldigt gärna dela med er.

(Jag ber om ursäkt för ett ganska osammanhängande inlägg. Ni får ha överseende då jag ligger hemma med lite feber.)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...