Lågbudgettält?

Undra hur mycket det skiljer rent praktiskt mellan ett Nordpol Fagerfjäll 2 och ett Hilleberg Kaitum 2 GT. förrutom de närmare 7000 SEKINERNA.

Fagerfjäll 2 vs Kaitum 2 GT
Vikt 3,2 < 3,4
Golv 220X120 < 220X140
Höjd 105 > 100
Yttermått 380X140 < 505X185
Absid 2,2 < 2,3+1,2
 
Undra hur mycket det skiljer rent praktiskt mellan ett Nordpol Fagerfjäll 2 och ett Hilleberg Kaitum 2 GT. förrutom de närmare 7000 SEKINERNA.

Fagerfjell ska nog snarast jämföras med Nallo GT, eftersom Kaitum har ingång i bägge ändar och vertikala gavlar på innertältet, dvs betydligt större volym.

Sen skiljer ju materialen åt. Polyester Nordpol-tältet, polyamid i Hilleberg.

Men frågan kvarstår ju om ett Hilleberg är så många tusenlappar bättre. Det får nog var och en bedöma utefter sina egna krav och användningsområden.
 
Tatonka

Tatonka har vra tält till otroligt bra psier med tanke på kvaliten..
Helt klart att rekommendera!
 
Tatonka har vra tält till otroligt bra psier med tanke på kvaliten..
Helt klart att rekommendera!

Tatonka är rent skräp, tungt, dâlig kvalitet och mest att se som ett Coop-märke. Eller rent av COOP-kopior.
Deras marknadsföring är dessutom den sämsta tänkbara, väldigt ofta använder dom sig av smygreklam pâ olika forum.
Som tur är sâ är texten i dessa reklamspaminlägg av sâ lâg grammatisk kvalitet sâ ingen förstâr innebörden.
 
Tatonka är rent skräp, tungt, dâlig kvalitet och mest att se som ett Coop-märke. Eller rent av COOP-kopior.
Deras marknadsföring är dessutom den sämsta tänkbara, väldigt ofta använder dom sig av smygreklam pâ olika forum.
Som tur är sâ är texten i dessa reklamspaminlägg av sâ lâg grammatisk kvalitet sâ ingen förstâr innebörden.

Jag håller inte med dig.. men det beror väl på vad man skall göra med tältet.
Men alska3 är ett väldigt bra tält i den prisklassen .. men smaken är som baken :))
Tycker som sagt inte att det går att jämföra med ett Hilleberg som är ett kanontält eller en invenstering för den delen .. men då kostar det lite mer också :)
 
Har ni testat Nordpol-tältet utomus?

Hej Danisko m.fl!
Det danska Nordpol Fagerfjell 4 verkar verkligen lovande! Inte minst som min man ska till Köpenhamn snart och kanske kan övertalas att köpa det i Spejdergear-butiken IRL.

Har ni testat det utomhus än? Jag är jättenyfiken!!!

Blev det dyrare (med tull, moms eller annat) att få det skickat till Sverie än om ni hade köpt det i Danmark?

Nån annan som har erfarenhet av Nordpol-tält?


Jag har läst den här diskussionen med stooort intresse, eftersom jag också vill ha ett rymligt och billigt men inte för tungt tält till två vuxna och två barn. De är bara 9 månader och 4 år gamla, men de växer ju fort...
I nuläget är det mest kortare turer sommartid med kanadensare som är aktuellt, men i framtiden hoppas jag på fjällvandringar och turer även på höst och vår. Ev. vinter om jag gör turer med kompisar men utan barn.
Har tänkt mycket på Bergans Kompakt Light 4 och Fjällräven Akka 4 (begagnat) eller ev. Fjällräven Akka R/S 4 (gigantisk absid men trol. tyngre, 5,1 kg, än föregångaren som "bara" heter Akka). Hilleberg och Helsport går bort pga priset.

Det är intressant med grejer som gjorts på samma fabrik som dyrare märkesvaror. Tänk hur mycket extra man ofta betalar bara för att få "rätt" märke! Även om det givetvis också kan vara välmotiverat, om en vara ha omvittnat bättre kvalitet än andra märken eller märkeslösa konkurrenter, Det svåra är att veta när budgetvarianten är lika bra eller inte.
Jag har viss insyn i en annan bransch där det förekommer att stora kedjor låter en del produkter tillverkas av företag med mer välrenommerade märken. Ibland står tillverkarens märke på produkten, men ibland kan kvalitetskraven från uppdragsgivaren vara så låga att tillverkaren inte vill skylta med sitt namn. I det här fallet talar ju Spejdergear själva om var deras tält tillverkas, så då borde det borga för att de inte är helt värdelösa.

Mvh,
Anna på G
 
Senast ändrad:
Hej Danisko m.fl!
...
Blev det dyrare (med tull, moms eller annat) att få det skickat till Sverie än om ni hade köpt det i Danmark?
...
Mvh,
Anna på G

Då Danmark är EU-land precis som Sverige betalar du bara frakten. Du behöver inte betala tull och moms tillkommer inte. Du betalar istället dansk moms (undantaget om företaget du köper av säljer för 10 basbelopp/år (tror jag gränsen ligger på) till Sverige och blir då momspliktiga i Sverige och då betalar du svensk moms istället för dansk).
 
Hej Danisko m.fl!
Det danska Nordpol Fagerfjell 4 verkar verkligen lovande! Inte minst som min man ska till Köpenhamn snart och kanske kan övertalas att köpa det i Spejdergear-butiken IRL.

Har ni testat det utomhus än? Jag är jättenyfiken!!!

Blev det dyrare (med tull, moms eller annat) att få det skickat till Sverie än om ni hade köpt det i Danmark?

Nån annan som har erfarenhet av Nordpol-tält?

...
Mvh,
Anna på G

Hej Anna på G,

Tyvärr har jag inte testat tältet ute än och kan därför inte ge något omdöme.
Dessutom har jag aldrig ägt något Hilleberg- eller Helsporttält så en jämförelse blir svår.

Men, jag har inte kunnat låta bli att slå upp tältet inomhus några gånger, dels för att få vana och dels för att jag börjar bli riktigt sugen på att komma ut med det och i mina ögon ser det väldigt välsytt ut. Jag har inte kunnat se någon brist vad gäller tillverkningen av mitt tält.

Tältet är väldigt rymligt och känns stabilt. Följande är mindre bra:
Det är relativt tungt 4,5kg (varav bågar och tältpinnar väger ca 1kg)
Packvolymen är ganska stor, ca 53x23cm (möjligen något mindre)
Dessutom skulle jag gärna ha sett breda resårband för upphängning av innertältet istället för de runda. Men de funkar nog bra med.

För riktigt hårt väder eller vandringar skulle jag kanske valt ett annat dyrare tält. Men precis som för dig, så handlar det för min del om familjeturer.

Priset var det avgörande skälet och jag hoppas och tror inte att jag behöver ångra mig.
Ingen extra moms eller tull och det skickades snabbt och fraktfritt.

Om några veckor så hoppas jag kunna berätta om hur det fungerar på riktigt.

med vänlig hälsning/
daniel
 
Senast ändrad:
uppdatering

Nu har vi provat vårt tält!
Jag följer upp tråden då en natt inte känns tillräcklig att basera en recension på.

Vi tog oss ut efter barnens skolavslutning för en enklare vandring kring Verkeån vid Brösarps backar i sydöstra Skåne. Inget sommarväder direkt, lite regn och rejält med blåst. Skön vandringstemperatur på ca 15 grader och en sådär 10 grader på natten.

Vårt lågbudget Nordpol Fagerfjell4-tält fungerade bra. Några testuppsättningar av det i vardagsrummet och i trädgården gjorde det enkel att sätta upp det i det fri trots en del ordentliga vindbyar. Vi öppnade alla ventilationsmöjligheter (i ytter- och innertält) och vi hade endast myggnätet stängt till innertältet. Trots fuktig mark och en del regn under natten hade vi lyckligtvis ingen kondens över huvudtaget i tältet när vi vaknade. Varmt och skönt var det också. Kanske var det pga den höga yttertemperaturen under natten som vi slapp kondens?

Vi är hur som helst nöjda med att vi inte valde ett mindre tält då innertältet med sina 220x215 cm är vad vi behöver. Dessutom är innertältet ganska högt så det funkar bra att sitta i och t ex spela kort tillsammans innan sovdags.

Jag fick bära ca 12,5 kg och min sambo ca 7kg. Vi gick ca 15km första dagen och ett par km till bilen dagen därpå. Det var inga problem, men jag hade självklart gärna burit 1 kg extra om det hade varit ett Hilleberg Keron 4GT på ryggen. Eller drygt ett kg mindre för den delen, om det hade varit t ex ett Helsport Fjellheimen 4 Camp.
Dessa tält låg utanför vår budget.
 
Brister

Här följer en lista på mindre bra grejer med fagerfjelltältet:
1. Vikten = 4,4kg
2. Yttertältets ventiler går inte att justera inifrån absiden
3. Innertältet är upphängt i, vad jag tycker, för hårda resårband.
4. Tältpinnarnas sektioner är något långa = ca 52cm lång packpåse (varje sektion = 42cm)
5. Stormlinorna är lite konstigt förankrade i tältet, jag tycker de borde sitta på den sidan om bågarna som är mot tältets ändor istället för sidan mot centrumbågen.
6. Det finns inga stormlinor som går längs med tältet (fram/bak) utan enbart 3 på varje sida.

Detta är saker som kan vara bra att känna till om man är intresserad av Nordpol fagerfjell. Hur det är med slitstyrka och hållbarhet vet jag inte än. Inte heller hur tältet står sig vid hällregn och storm.

/daniel
 
Senast ändrad:
@Danisko: tack för att du så generöst delar med dig av dina erfarenheter !
Jag tror att det är den inställningen som får den här sortens forum att verkligen leva vidare.

Vidare till tälten;
Jag tror att jag kommer att köpa ett (1) tält i livet.
Kanske blir det fler, men då ser jag det som en glad överraskning i så fall.
Dumsnål är det sista jag vill vara och jag vill heller inte sitta ute i skogen och muttra över att det inte funkar riktigt så bra som det kanske borde med tältet.

Det lär nog svida till en del vid ett inköp av ett Keron 4 GT, men när väl det utlägget är bortglömt (?) borde det bara vara guld och gröna (röda ?) skogar - eller ?

** Är det så att med ett Keron 4 GT blir man aldrig missnöjd ?

Jag bär gärna lite extra vikt mot att få högre komfort och trygghet.
Vi siktar på inget sätt på några värstingexpeditioner, men jag vill gärna ha rejäla grejor ändå.
Sparar hellre in på något annat som känns mindre viktigt att köpa och bära.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...