Lågbudgettält?

Vandra med stora tält brukar bli begränsande......
3+2p tält med tarp mellan är nog optimalt. Varför inte titta på begagnade tält och låta det bli vad som dyker upp?
Jula och Jysk tälten håller förvånansvärt många festivaler.......
 
missade att svara, så här kommer det

Vi har ett stort 8kg tungt lågbudget 5-manna tält som vi har tältat i en del. Men det är vad vi vill komma ifrån. Vi lånade ett Vango tält i somras som vi hade några nätter på Island, stort och omöjligt att ha på vandring. Men fin komfort vid någorlunda bra väder.

Jag är entusiastisk och sugen på friluftsliv med regn och allt som tillhör det och jag förstår att två tält är att föredra vid vandring, framför allt vid kasst väder. Samtidigt gillar jag gemenskapen, att man sitter i samma båt så att säga.

Kåtan är mycket fin, men blir den inte både ganska tung och dyr om man vill ha den med innertält? Hur klarar kåtorna blåst?

Kåtan klarar blåsten fint. Kolla denna lilla tråd . Dyrt... tja det blir ju lika dyrt som ett tält av kändare märke. Tungt... 3.8kg med allt. Innertält behövs inte då det är myggtätt så det räcker.

Vår tanke när vi valde kåta istället för 4-manna tält var just att det inte finns 4manna tält som man får plats i på sådant sätt att man kan vara i det även om vädret är dret. att man sen kan ha eld eller kamin i den, laga mat inne i tältet. hänga upp saker på tork... ja det är inte illa.
Pyramidtälten som omnämnts ovan (GoLoite + lavvulight kan man inte stå upp helt i eller elda om så skulle behövas). Skulle tippa på att vindstabiliteten i GoLite resp vår kåta är ungefär likvärdig... (helt utan att veta)

Vi har bara använt kåtan en natt (i höstas) men ska iväg på kortare tur nu under vårvintern... men tråden ovan får du andras lovsjungande :)

BZ/
 
ett alternativ...

Du får så många bra tips däribland begagnat som nog skulle vara min smålänska melodi :eek:)
Jag vill dock ändå nämna Arctic Alpine Design, WBT 2/3 , som du hittar på, http://www.northstar.se/.
Jag har ett WBT3, förvisso inte utprovat i verkligheten än, men det ser förtroendeingivande ut.
 
Ja, det är roligt att så många vill hjälpa mig.
Just nu läser jag på om kåtor. Även där finns mycket information att hämta.
 
Känns som om rådet med två tält + tarp kunde vara optimalt. Stora barnet hemma = - ena tältet. Förutsättningarna för att barnet ska komma med ökar enligt vår erfarenhet drastiskt om plats finns för en kompis... Då ryms tonåringarna i tvåan och ni andra tränger ihop er i trean. När sedan båda vill ha kompisar med räcker det med ett billigt extra tvåmanstält (och hyrbil...) När barnen växer uppskattar man flexibilitet. Anna (tre barn, en kåta, fyra tält och två tarpar...)
 
Känns som om rådet med två tält + tarp kunde vara optimalt. Stora barnet hemma = - ena tältet. Förutsättningarna för att barnet ska komma med ökar enligt vår erfarenhet drastiskt om plats finns för en kompis... Då ryms tonåringarna i tvåan och ni andra tränger ihop er i trean. När sedan båda vill ha kompisar med räcker det med ett billigt extra tvåmanstält (och hyrbil...) När barnen växer uppskattar man flexibilitet. Anna (tre barn, en kåta, fyra tält och två tarpar...)

Vilken kåta har du? Behövs innertält eller endast golv?
 
Senast ändrad:
Vi har en Bison Tinde 5. Vi hade en Tundra 8 tidigare, men den blev orimligt tung och var svår att få torr frampå höstkanten i en vanlig bostad. Den fick min bror, han har lada att torka i. Tinde femman rymmer "fem vuxna karlar med vinterpackning", så där kan vi knö in många. Innertält är onödigt. Vi har ett primitivt golv av en press avsedd att täcka barnpooler med. Någon form av eldspis (fin köpe eller perforerad konservburk) är mer än trevligt. Anna
 
Uppdatering lågbudgettält

Jag är väldigt tacksam för alla hjälpsamma inlägg!

Idén med inlägget var att hitta prisvärda lågbudgetalternativ till de dyrare märkestälten, vilket har visat sig vara en klurig uppgift.

Jag, och min familj, vill utrusta oss för att kunna leva friluftsliv i sommar. Detta innebär inköp av det mesta man kan tänka sig... tält, sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar, kök etc. Vi har en begränsad budget, men hoppas ändå kunna få ihop det. Att låna grejer från kompisar och släktingar verkar omöjligt.

Det handlar om icke-extremt vildmarksliv och jag önskar att det ska vara möjligt med små medel.
Att billig utrustning kan bli dyr i längden är sant, men vi har inte råd. Att komma ut är det viktiga!

Är det någon som kan rekommendera något av följande alternativ före det andra, även om det kanske upplevs som att välja mellan pest eller kolera?
Tält1 från Tältcentralen
Tält2 från Dansk sida

Jag inser att tält2 är tungt, men det handlar som sagt om enklare vandringar. Kanske kan man dela på tyngden.

Liggunderlag: Är det OK att använda bättre standardliggunderlag (ej självuppblåsbara)?

Tacksam för svar!
/daniel
 
Det blir ingen extra moms inom EU.

Läs pâ lite innan du försöker rätta mig!
Globetrotter.de levererar för sâ stora belopp till Sverige och andra länder att momsen skall justeras till svensk nivâ.

Preise/Länderspezifische Mehrwertsteuersätze
Mit Erscheinen dieses Kataloges werden alle bisherigen Preise ungültig. Die Preise des Globetrotter Handbuches Sommer 2010 gelten bis zum Erscheinen des Globetrotter Handbuches Winter 2010/11. Die Preise des Jack Wolfskin Kataloges Sommer 2010 gelten bis zum Erscheinen des Jack Wolfskin Kataloges Winter 2010. Globetrotter kann aufgrund gesetzlicher Buchpreisänderungen oder außergewöhnlicher Preissteigerungen von Seiten der Lieferanten zur Preiserhöhung gezwungen sein. Über solche Preiserhöhungen werden Sie bei Ihrer Bestellung vor der Lieferung der bestellten Waren informiert. Die Katalogpreise sind Endpreise inklusive der gesetzlich vorgeschriebenen Mehrwertsteuer (MwSt.).
Grundsätzlich ist der MwSt.-Satz des Mitgliedstaates anzuwenden, in dem sich der Lieferant befindet (Ursprungslandprinzip). Übersteigt jedoch der Umsatz des Lieferanten mit einem Mitgliedstaat einen bestimmten
Schwellenwert, muss der Lieferant die in diesem Mitgliedstaat gültige MwSt. in Rechnung stellen und im Lieferland abführen (Bestimmungslandprinzip).
Globetrotter liegt in den unten aufgeführten Ländern über der Lieferschwelle und berechnet deshalb die landesübliche MwSt.

Land allgemeiner MwSt.-Satz ermäßigter MwSt.-Satz
Belgien (TVA/BTW) 21% 6%
Dänemark (MOMS) 25% 25%
Deutschland (MwSt) 19% 7%
Finnland (ALV/ML) 22% 8%
Italien (IVA) 20% 4%
Luxemburg (TVA) 15% 6%
Niederlande (OB) 19% 6%
Österreich (MwSt) 20% 10%
Schweden (MOMS) 25% 25%

Weitere Infos dazu z.B. auch unter
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/taxation/
vat/consumers/mail_order_distance/index_de.htm
 
Handlar det om prisklassen strax över 3000 kr, som tältet från tältcentralen, är det nog många här som kan rekommendera Bergans Kompakt 4. Tältet finns i en light-version också, vilken är några hundra gram lättare, lite finputsad i formen (högre innerhöjd, inte lika slutt luttning vid fötterna (ursäkta dialekt!), silikonbehandlad ytterduk liksom HBs tält, och säkert något mer), men några hundralappar dyrare.

Bästa internetpris är 3200 kr för Kompakt 4, och 3800 kr för light-varianten.

Det finns ett otalt trådar om Bergans Kompakt-tälten här på utsidan om du använder sökfunktionen, och om du är lingvistiskt bevandrad kan du kika på norska sidor också.

http://bergans.no/sider/start_telt.asp
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.