Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla?

Berner Sennenhund - 20kg på ryggen eller 150kg på kärra. http://www.zughund.de/bs-12.jpg

Kärran begränsar dock stigvalet, men en tvåhjuling med stora däck klarar lite terräng.

Imponerande hund :)

Ni som aldrig haft problem med fukt i tältet, har ni verkligen aldrig sovit i ett undermåligt tält?

Började ni ert friluftsliv från start med att alltid tälta på platser med luftväxling, i välsatta kvalitetstält osv...

Jag har aldrig ägt ett tält som har kostat mer än 1500 kronor, jag tältar oftast vid sjöar och nej, jag har aldrig haft problem med drypande våta saker i tältet. Självklart har det funnits kondens här och var, och det kan så klart vara lite rått i luften på morgonen. Det kanske snarare är så att vi har olika toleransnivå för fukt? Att jag inte har upplevt det som ett problem behöver ju inte betyda att du skulle betrakta det som en torr plats.

Yttertältet blir alltid fuktigt om det inte får stå och torka i morgonsolen, innertältet brukar inte vara fuktigt. I alla fall inte så pass fuktigt att jag har stört mig på det.

I slutändan föredrar jag vindskydd över tält, det är oslagbart att vakna under nästan bar himmel. (Mygg är det enda som kan jaga in mig i ett tält)
 
Ni som aldrig haft problem med fukt i tältet, har ni verkligen aldrig sovit i ett undermåligt tält?

Började ni ert friluftsliv från start med att alltid tälta på platser med luftväxling, i välsatta kvalitetstält osv...

Numera har jag inga bekymmer med fukt (bekymmer alltså, fukt finns ibland där) men så sover jag oftast i hängmatta under duk.

Men oj vilka minnen jag har av fuktdrypande tält, både på campingplatser och på ängar samt nära sjöstranden.

Jo, första egna fiskeresan till norge med några vänner i 18-årsåldern (över 20 år sedan) tältet tror jag gick på ett par hundra. Första natten regnade det, det var då jag kom på att pris och kvalite kanske hänger ihop. Resan gav en hel del fisk men under veckan var vi aldrig torra...

När jag kom hem slog jag på stort och köpte ett fjällräven alupopout III, det gjorde ett stort hål i plånboken, men det tältet använde jag i 10 år så per ute dygn var det mycket billigare än det billiga skittältet. Dessutom höll det tätt!
 
Skaffa ett sovsäcksöverdrag. Då håller du dig själv och sovsäcken torr, även om innertältet skulle få kondens. Se bara till så att du inte andas in under överdraget...

Men detta funkar bara om man i princip fryser i säcken eller? Jag har fått på pisk på forumet förut med att föreslå något runt sovsäcken då kondensen som kommer ifrån människokroppen blöter ner säcken istället när den blir fångad. .... och kom inte med något snack om att ni använder sovsäcksöverdrag som helt håller ute väta men släpper igenom all väta inifrån. För det är ganska konstaterat i diverse trådar att det materialet finns inte.
 
Kör igång min Primus micronlatern i tältet som alstrar en hel del värme.

Brukar jag också göra. Ljus, massor av värme + äter fukt. 100 gram packning jag inte skulle vilja vara utan. Annars kan man göra ganska vettiga tältlyktor av gravljus, stålwire och lite krympslang. Även de reducerar fukten och kylan väsentligt.
 
Senast ändrad:
...eldstaden Bamse mini...

Trodde du hittat en fantastisk sak att ha i tältet, så ser jag att den väger 35kg *s*
Inget för mig som verkligen letade gram när jag köpte tält :)

Appropå fukt så har jag aldrig sett det som ngt problem, jag har å andra sidan inte varit ute så mkt. Vad gäller kåtorna så kan man ju ventillera dem ganska rejält.
Man kan ha en trasa o torka insidan av tältet om det fuktar igenom.
 
Imponerande hund :)


Yttertältet blir alltid fuktigt om det inte får stå och torka i morgonsolen, innertältet brukar inte vara fuktigt. I alla fall inte så pass fuktigt att jag har stört mig på det.

Torka i morgonsolen? Hur länge får du vänta då? De enda tillfällen jag försökt torka ett tält på morgonen är när jag ligger på en campingplats efter turen. Men jag har i regel fått avbryta experimentet för att hinna med tåget.
 
Torka i morgonsolen? Hur länge får du vänta då? De enda tillfällen jag försökt torka ett tält på morgonen är när jag ligger på en campingplats efter turen. Men jag har i regel fått avbryta experimentet för att hinna med tåget.

Tja, det beror ju såklart på när på året man tältar. I oktober lär man få vänta länge.. En varm sommarmorgon där solen tittar fram ett bra tag innan man vaknar brukar det funka bra.
 
Vår och höst

brukar tält och sovsäckstorkning passa bättre till lunch och efter dagens vandring då marken ännu är torr. Men det är klart jag är väl morgontidig.
//J
 
Tja, det beror ju såklart på när på året man tältar. I oktober lär man få vänta länge.. En varm sommarmorgon där solen tittar fram ett bra tag innan man vaknar brukar det funka bra.

Om mitt tält är blött när jag vaknar så är det blött när jag packar ihop det. Nu går jag förstås upp klockan fem på morgonen, vilket på min första resa i juni var sådär en kvart efter soluppgången.
På min fjälltur (sena juli, Sydnorge) var det kanske en timme efter och då hinner solen knappt över bergskammarna. På sommarens sista tur ställde jag efter ett tag om min dygnsrytm; jag gick upp halv sex vilket var tämligen exakt i solupgången.

Nå, tältet brukar torka fort på eftermiddagen istället. Är det inte gnistrande sol, men uppehåll, brukar jag kunna vädra ut den mesta fukten från innertältet, men det tar tid.
 
Jag har hopplöst svårt att sova på morgonen, vaknar vid 5-snåret och kan bara inte klara av att ligga kvar speciellt länge.

Kan det vara vi med tidiga morgonvanor som ofta upplever fukt i tältet? Hade man slaggat till 10 hade säkert solen torkat upp det mesta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raven Torrt o tält? Bo och sova 13
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.