Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla?

Jag paddlar, tältar därmed nära vatten, och med allt vad det innebär i fuktighet.
-> Jag känner inte igen mig!

Däremot är jag tokigt frusen om morgonen. Och när jag masar mig upp ur sovsäcken tar jag ofta på mig så mycket jag har innan jag får upp värmen. För mig är det inget problem för jag har helt enkelt mycket kläder med mig. Det är inte sensommarvärme i senaugusti förren på eftermiddagen.

Har du bra sovsäck?
Hur klär du dig på morgonen (varför frysa?)?
Har du tältventilerna/dörren så öppna de går (varför all fukt?)?

Jag känner inte heller igen mig i beskrivningen. Oftast sover jag i vindskydd, men de gånger jag tältar är det alltid nära vattnet. Har aldrig upplevt problemet med fuktiga kläder/saker i tältet. Jag var senast ute för 2 veckor sedan och tältade 3 meter från mälaren och vaknade insvept i tjock dimma. Fortfarande inga problem. Tältet är dessutom en billigt (under 1500kr) budget variant.

Underställ och en t-shirt så ska du inte behöva frysa i en ok sovsäck. På med mycket kläder när du kliver upp och ta en liten promenad innan du gör frukosten så får du upp värmen snabbt.
 
Jag kan känna igen mig i att jag ofta har frusit i tält. Det har nästan alltid berott på fukt. Dock har jag aldrig varit med om att kläder och sovsäck droppar av fukt. Sen jag började jobba ordentligt med att ventilera tältet har jag inte haft de problemen så ofta. Blir det ändå lite fuktigt, och jag vaknar och fryser brukar jag äta något. När man har mat i magen fryser man inte så lätt. Sen sover jag nöjt vidare.
Så, ventilation är lösningen. Öppna upp så mycket det går.
Vindskydd/tarp är bra, det är extremt välventilerat.

/OJ
 
Nästan omöjligt

Varmt och torrt och tältmiljö är lite av en utopi.
Naturlagarna gäller alltid! Som många redan har sagt så är det omöjligt att det inte bildas kondens inuti ett tält. Det man kan göra är att välja en bra tältplats, dvs så torr och öppen som möjligt. Viktigt att eventuell vind utnyttjas för att bättre ventilera tältet. Tältet ska var väl sträckt. Öppna de ventilations möjligheter som finns på tältet. Saknas det ventilationsöppningar kan man kanske vika upp en del av tältet nere vid marken och lämna en del av ingången öppen. Har man mycket ventilation så blir det dragigare och därmed kallare, men det får man leva med! Kompensera med kläder istället! eller varmare sovsäck.
Det är viktigt att inte vidröra yttertältduken alltför mycket om den är full med kondensvatten, i annat fall riskerar man att vattnet skvätter ner utrustingen inuti tältet.
Vid nedmontering av fuktigt/blött tält så kan man packa inner och yttertält för sig för att åtminstone innertältet ska hållas torrt. Yttertältet kan man sedan skaka av det värsta eller torka av med en trasa innan det packas ned.
Utnyttja de väderomslag som dyker upp till att försöka torka fuktig utrustning. Prioritera den utrustning/kläder du ska sova i.
God tur!
 
Ja, alltså, nära sjö eller hav har jag ju tätat de flesta gångerna. Kanske har vi varit dåliga på att ventilera ändå?

Men är det inte märkligt att vissa säger att torrt i tält är en utopi, andra känner inte igen sig alls och förstår inte vad jag gör fel som har fukt i tältet...

Kåta var det helt klart trevligaste förslaget!
 
För skogsterräng är den lösning som visas på filmen (tarp, bivy och sovsäck) den mest kondensfria och torraste lösning jag vet. Väljer man sedan en lämplig tältplats (torr) så har man det mesta under kontroll.
För fjällterräng föredrar jag en tarp/tarptält som går att, vid behov, spännas ned med skydd runtom sovsäcken och bivyn. Då blir det, på grund av fysikens lagar som redan påpekats, svårare att få bra ventilation. Men detta drabbar då bara vissa nätter med riktigt dåligt väder. Nackdelen med de flesta tält är att de, för att ge ett fullgott skydd i även de värsta väder, ger dåligt ventilerade och genomfuktiga förhållanden varenda natt, även när det inte behövs pga hyfsat eller bra väder.

http://www.youtube.com/watch?v=LycXVzvNYfM

Jörgen
 
Jag har väl tältat bortåt 30 nätter denna sommar, varav drygt 20 fritt. Jag använder alltid ett dubbelväggigt tält av många olika skäl - och tanken att använda fasta vindskydd har aldrig kommit för mig.

Jag använder i allmänhet en dunsäck, 6 hg, med komfort +2.
För kyligare förhållanden har jag en 2 hg tyngre säck av samma märke, med komfort -3.
Lägre ska knappast behövas april-oktober. I fjällen och i de kontintentala bergen tältar jag
alltid vid vatten (utom när jag måste anlita en campingplats).

Värme är det minsta problemet. Jag har några gånger uppmätt temperaturen i tältet vid uppvaknandet och jämfört med utetemperaturen en till en och en halv timme senare när jag packar ihop. Det rör sig om skillnader på 5 till 10 grader. Några gånger har jag förvånat konstaterat frost på yttertältet. Annars är det oftast plaskvått.

Eventuell kyla brukar komma från marken. Eftersom jag är lite frusen av mig om överkroppen
lägger jag lite kläder under madrassen i huvudänden.

När det gäller fukt så har jag så gott som alltid kondens även i innertältet, men det droppar inte.
Sovsäcken kan bli lätt fuktig i fotänden men bara om den kommer i beröring med tältduken.
För säkerhets skull har jag på de senaste turerna haft med en Wileda-duk, men inte använt den särskilt mycket.

Tältet är ett Akto av en äldre typen, utan takventil; jag öppnar välde ventiler som finns, åtminstone till hälften och lämnar också en glipa i blixtlåset mellan innertält och absid. Enda olägenheten är att jag på årets franska tur en gång fick in en liten mus som trivdes väldeliga med att krypa utmed ryggen på mig inuti sovsäcken.

Det torde knappast finnas någon tyngre lösning på kondensproblemet.
 
2 frågor i all hast:

1. Kylan kommer från marken. Vad händer om man gör en fleecefilt i samma storlek som tältets golv, fäster det ex med kardborre och kan hänga det på tork dagtid? Borde isolera utan att väga för mycket. Jag har en hund som bär 20kg-150kg så jag är inte speciellt rädd för lite extra vikt.

2. När jag gått och klurat börjar jag undra om jag inte brukar ha för stora tält. Det har nog varit en hel del gånger som tältet kunnat rymt 1-2 personer till... Detta måste ju göra jättemycket för värmen, men påverkar det fukten negativt? Om något borde det bli mindre kondens om tältet är anpassat för fler flåsare.
 
Det finns både lättare och tyngre lösningar på kondensproblem än med mellanläget tält. Med den lätta lösningen tarp blir det luftigt:

75cb81dbde9c028c965d8e53f123c761.jpg


Med den tyngre lösningen kan man ha en enkelduk som ventilerar, och desutom i fallet med en kåta jaga ut rå fuktig luft:

bf23c16ebac3b12fb348f5e3020c0e98.jpg


Kondensproblem är ett typiskt mellanläge tältproblem, som dock inte behöver vara ett så stort problem om det ventileras:

5b9bd40e4a06d70c220ac9ec9dd83932.jpg


Raskesven
 
gråzonen mellan torrutopin och allt-blött?

Kondens på insidan yttertältsduken: ja.

Kondens på vissa ställen på insidan innertältsduken: ja.

Stort problem eller allt-blött: nej

Klart att jag ibland haft fuktig utsida på sovsäckens nedre del för att jag har legat emot innertältsduken. Allt-blött: nej

Klart att kläderna som ligger i tältet har en viss "råhet" eller fuktighet när det är som värst i dimma på hösten. Allt-blött: nej. Med kläderna på kloppen, mycket kläder om det krävs, så går den fukten snabbt ur...

Tycker jag. Någonstans i gråzonen mellan allt o inget. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raven Torrt o tält? Bo och sova 13
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.