Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla?

Jag älskar att tälta, att vandra och att bara vara i skogen. Men varje gång jag tältat avstår jag det i flera år efteråt - orsaken är isande morgonluft och fukt överallt.

Jag har tältat i en mängd olika tält, alla med samma problem vad jag minns. Kylan är väl uthärdlig, men inte i kombination med fukt. Allt är ju blött - kläder, sovsäck, tält. Det tar timmar att bli varm och torr, och jag lider verkligen av fukten. Samtidigt har jag svårt att tro att "proffisionella" tältare accepterar att alla deras kläder droppar av fukt på morgonen under tuffare vandringar.

Vad för tälttyper kan hålla det varmt och torrt? Hur ska man klä sig nattetid? Vad annat ska man tänka på för att slippa fukt och kyla?

...hellre bära tungt än att frysa in i märgen.
 
Jag älskar att tälta, att vandra och att bara vara i skogen. Men varje gång jag tältat avstår jag det i flera år efteråt - orsaken är isande morgonluft och fukt överallt.

Jag har tältat i en mängd olika tält, alla med samma problem vad jag minns. Kylan är väl uthärdlig, men inte i kombination med fukt. Allt är ju blött - kläder, sovsäck, tält. Det tar timmar att bli varm och torr, och jag lider verkligen av fukten. Samtidigt har jag svårt att tro att "proffisionella" tältare accepterar att alla deras kläder droppar av fukt på morgonen under tuffare vandringar.

Vad för tälttyper kan hålla det varmt och torrt? Hur ska man klä sig nattetid? Vad annat ska man tänka på för att slippa fukt och kyla?

...hellre bära tungt än att frysa in i märgen.

Funderat på vindskydd ???
Slipper bära tungt, bara ett skynke som skyddar dig mot regn behövs...
Troligen har du haft tält som inte varit ventilerat tillräckligt bra.
Men vad än folk o experter än säger, så blir det alltid fuktigare i ett tält än ett vindskydd, så det så !!!
 
Jag har sovit i fasta vindskydd flera gånger, väldigt mycket trevligare. Nog för att det blir kyligt om det inte är högsommar (och vem vill vandra då?), men hellre det än fukt. Bärbart vindskydd har jag aldrig haft, men det går ju att planera sin vandring efter fasta också.

Men tält har sina fördelar det med...
 
Ja, det har varit alla varianter. Militärtält, nåt dyrt med yttertält, igloos osv. Har sovit i många tält under mitt liv. Öppnat har man väl brukat försöka vad jag minns...
 
Varmt och torrt

eldtält, kåtor, kamintält.
Lättare och torrare vindskydd och eld framför, helst med reflektor.
Sämst dubbeltält på fuktig mark.....
Mornar ute är svala och fuktiga....vi bor i ett grönt land.
Att välja rätt tältplats, torrt och ovanför nattdimman och under höjdkylan är ett av tricken.
//J
 
Känner inte igen mig...

Tältar runt 20-25 nätter om året, allt från mälardalen till fjällen. De få gånger som det har varit kallt och rått är när jag har varit ute och fiskat och dragit upp tältet för nära en sjö och blir insvept i dimma.

På sommaren har jag en syntet säck som klarar 0 grader (räckte för Kungsleden i år)
Höst och vår en dun som klarar runt -10, gissar man att det ska bli kallare får man dra på sig lite kläder innan man kryper ner. Skriver inga märken för att inte starta en debatt om det, men sattsa på kvalite, det lönar sig.

Fukt i tälten beror oftast på att man andas... dvs ands ut fukt som kondenserar därför är det bra med ventilation. Ska man sova varmt och tortt så får du nog titta på någon kåta med möjlighet att elda i.
 
Det är väl så att när man vaknar i ett tält, dubbelt eller enkelt, välventilerat, så är ju just då som det är den fuktigaste, kyligaste stunden på dygnet.
Inte så mycket att göra åt.
Att vakna i ett tält på morgonen och notera att allt runtomkring dig är knalltorrt, är en utopi.
Kanske om du tältar i ditt vardagsrum med en avfuktare i tältet....
 
... kombination med fukt. Allt är ju blött - kläder, sovsäck, tält.

Jag paddlar, tältar därmed nära vatten, och med allt vad det innebär i fuktighet.
-> Jag känner inte igen mig!

Däremot är jag tokigt frusen om morgonen. Och när jag masar mig upp ur sovsäcken tar jag ofta på mig så mycket jag har innan jag får upp värmen. För mig är det inget problem för jag har helt enkelt mycket kläder med mig. Det är inte sensommarvärme i senaugusti förren på eftermiddagen.

Har du bra sovsäck?
Hur klär du dig på morgonen (varför frysa?)?
Har du tältventilerna/dörren så öppna de går (varför all fukt?)?
 
Ventilation är A och O för ett vanligt tält med tät ytterduk eller enda duk som inte släpper igenom den vattenånga du andas ut och som kommer från fuktig mark och fukt över huvud taget. Ha dörren öppen så mycket det går i förhållande till hur mycket det blåser. Ventilerna likaså. Lägg grapefruktstora stenar mellan mark och tältduk så det ventileras. Blåser det mycket så du måste stänga till brukar det ändå gå att ha någon liten glipa någonstans. Regnar det ute och/eller är väldigt fuktigt i luften är det svårt att undvika kondens på yttertältet, men hjälper ändå att ventilera.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raven Torrt o tält? Bo och sova 13
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.