Tält från Northstar

låter lite..

brukar inte golven tåla minst lika mycket som ytterduken?
Tycker också det låter lite klent med 1500mm.. Kan det vara så att dom på något sätt använt sig av flera lager av samma material i golvet?

/Krisse
 
brukar inte golven tåla minst lika mycket som ytterduken?
Tycker också det låter lite klent med 1500mm.. Kan det vara så att dom på något sätt använt sig av flera lager av samma material i golvet?

/Krisse

Det kan ju bara inte stämma, 1 500 mm + våt mossa + knä = swimmingpool, i så fall hade det varit smartare att helt utelämna golvet, så vattnet i vart fall kunnat rinna ut igen...

Med ledning av det grymt höga deniervärdet (190) och det faktum att de flesta tältgolv håller omkring 10 000 mm och 70 denier, skulle jag gissa på att det är en nolla som fallit bort... Verkar ju också lite löjligt om de skulle ha högre vattenpelare på packpåsen till tältet än på själva tältgolvet...
 
Det var just Anders som svarade på mitt mail.
Jag trodde också en nolla fallit bort men tydligen inte.
Eller så föll det bort en i mailsvaret till mig också... ("Vattenpelare golv är 1500mm, vattentätt är 800mm.").

Men det känns helt otroligt att inte väven skulle klara mer, hela projektet andas för mkt seriositet för det.

VIlken färg blev det kjartan?
 
Kunde inte hålla mig utan har just beställt ett grönt.
Lovar absolut ingenting angående recension, omdöme eller bilder! = )
 
Det var just Anders som svarade på mitt mail.
Jag trodde också en nolla fallit bort men tydligen inte.
Eller så föll det bort en i mailsvaret till mig också... ("Vattenpelare golv är 1500mm, vattentätt är 800mm.").

Men det känns helt otroligt att inte väven skulle klara mer, hela projektet andas för mkt seriositet för det.

VIlken färg blev det kjartan?


Jag beställde ett grönt. Stämmer det med 1 500 mm kommer jag dock annullera min order, vill ha marginalerna på min sida. Har skickat ett mail och krävt förtydligande. Vi får se vad de svarar...
 
Förutom på riktiga lättviktstält brukar man ha betydligt högre vattentålighet i golvets väv än i övriga vävar. Och inte ens på de lättaste tälten har man klenare väv i golvet, eftersom ju golvet utsätts för tryck från kroppen och därför riskerar läcka om man inte har marginaler. Vattentätheten sitter dessutom till största delen i silikon-(eller PU-)beläggningen som ju slits med tiden - särskilt i golvet. Därför ser man till att ha ännu mer marginaler där.

1500 mm har 500-kronorstält på Stadium i yttertältet... 1000-kronorstälten har 3000 i taket och 5000 i golvet (som för övrigt är 190 denier)

1500 mm är nog helt enkelt det klenaste golv jag har sett, inklusive de tarptält som har den tunnaste silnylon även i golvet och där man antas använda extra golvskynke som förstärkning...

Som jämförelse har den där duktiga och dyra tälttillverkaren i Östersund 5000 mmVp i sina tunnaste golv.
 
Senast ändrad:
Kanske stämmer värdena, vikterna är ju rätt låga för typ och storlek?

Sen kanske det är vanligt med en god portion subjektivitet i dessa typiska vattenpelarvärden?
 
Ok, nu är det utrett.

WBT-tältet har ett golv med 1 500 mm vattenpelare. Man menar från Northstar:s sida att detta är fullt tillräckligt (i synnerhet eftersom det är så pass tjock/slittålig väv, 190 denier) och hänvisar då till bl a Eureka!:s tält som har mellan 800 och 1 500 mm:s vattenpelare både på sina golv- och dukvävar.

Hilleberg har 7000 mm / 100 denier (Kerlon 1800-tälten) resp 5 000 mm / 70 denier (Kerlon 1200-tälten) på sina tältgolv,
Fjällräven har 10 000 mm / 70 denier på sina,
Marmot har 10 000 mm / 70 denier på sina.

Eureka! har 800 mm (!) till 5000 mm och 75 till 210 denier på sina tältgolv. Jag noterar att det är tälten avsedda för mountaineering som har de högre värdena på vattenpelaren.

Vad säger ni? Kan ett tält med de här värdena på tältgolvet fungera för blöta skandinaviska förhållanden? Jag är allt en smula skeptisk...

Finns det fler tältfabrikat som kör med coatings understigande 1 500 mm på tältgolv?
 
Endast praktiska prov (eller specifikt tillämplig erfarenhet) kan väl visa om det stämmer.

Att "räkna" fram vad som behövs när man trycker ett knä mot våt mark, eller nåt annat, är ju troligen utsöktslöst.

Bara det faktum att man behöver flera tusen mm vattenpelar för att klara regnet vid atmosfärstryck låter ju egentligen stolligt - men kan ju lika gärna vara ett tecken på att måttet som anger hur mycket vattenpelare väven står emot är en aning konstigt.
 
Bara det faktum att man behöver flera tusen mm vattenpelar för att klara regnet vid atmosfärstryck låter ju egentligen stolligt - men kan ju lika gärna vara ett tecken på att måttet som anger hur mycket vattenpelare väven står emot är en aning konstigt.

Nja, egentligen är det ju "översättningen" av tryck till "meter vattenpelare" som i sitt försök att vara pedagogiskt blir lite missvisande.

Man skulle ju kunna prata pascal direkt. Eller newton per kvadratmeter. Eller i ett ytterligare försök att vara förenklat (men inte helt korrekt) pedagogisk: kilogram per kvadratmeter.

Då kan man lätt räkna ut hur stort trycket är från en rumpa mot ett golv, och göra antagandet att vattnet pressas med samma kraft. Blir inte trycket kring "1 m vattenpelare"?

Jag överlåter härmed åt någon riktig tekniker att göra en mer exakt beräkning. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.