Tält från Northstar

ordet 2-manna kopplade ihop det i min skalle direkt ... men deras pressmeddelanden är lite för lika Bahnhofs - med andra ord kan man gissa att det sitter massa stureplansliknande säljartyper med hockeyfrilla i ledningen. Men får hoppas det blir bra ändå.

Alternativt så bäddar de för att dubbla priset med allt sitt skryt om hur himla dyrt det är att tillverka all grejerna på tältet.
 
Beträffande priset så lär det väl visa sig.

När det gäller "stureplansliknande säljartyper med hockeyfrilla" så har jag ändå lite svårt att föreställa mig dem i Malmberget...
Ja, faktum är att jag har svårt att föreställa mig en säljartyp som liknar Stureplan över huvud taget.
 
Mer förhandsinfo

Jag har kommit över lite mer förhandsinfo kring Northstars nya tält.

Det är alltså ett tunneltält i 2/3-mans utförande som är på gång till våren. Tältet ska konkurrera med de dyrare tälten i samma segment, men ha bättre prestanda vad gäller material och tillbehör. Fokus har också legat på att få tältet mer användar- och säkerhetsmässigt. Ska bli intressant att se vad det kommer innebära i praktiken. Flamtålig tältduk, ultrasnabb uppsättning?

Själv tycker jag att tunnetält i sin klassiska design är lite förlegad. Men tydligen ska 90 procent av Northstars kunder ha efterfrågat just ett klassiskt tunnetält, så det gör väl rätt i att ta fram ett tält som marknaden vill ha.

Dock har Northstar på gång ett helt annat tält, ett 2-mans, som inte ska vara tunnetält. Men det lär dröja något år tills det är färdigutvecklat.

Design och utveckling sker i flertalet länder, medan tillverkningen kommer förläggas till Kina. Till första säsongen kommer endast 360 tält tillverkas.
 
Själv tycker jag att tunnetält i sin klassiska design är lite förlegad.

Varför det? Själv tycker jag nog inte att det finns nån tälttyp som ger bättre funktion i förhållande till vikt och pris.

(Jag vill såklart hellre ha en lättare lösning, men såna växer ju inte på träd. Och tunnelformen tycker jag ändå är bäst även då.)

men deras pressmeddelanden är lite för lika Bahnhofs - med andra ord kan man gissa att det sitter massa stureplansliknande säljartyper med hockeyfrilla i ledningen.

De kanske skriver så eftersom de vet vilka det är som köper friluftsprylar ;)
 
Varför det? Själv tycker jag nog inte att det finns nån tälttyp som ger bättre funktion i förhållande till vikt och pris.

Framför allt tycker jag inte om att klassiska tunnetält inte är självstagande. Inget större problem när man fjällvandrar men på bergsbestigningsturer och på glaciärer är det så mycket enklare med ett självstagande tält. Sen upplever jag också att ett självstagande tält är mer vindtåligt. Älskar verkligen designen på mitt Ferrino-tält:

360.jpg
 
OT:
I "höghöjdssammanhang" kan jag tänka mig att (små) självstagande tält är att föredra.
I en del andra sammanhang ser jag inte mycket av nackdelarna med tunneltält. Jag paddlar t ex en del, och gör det gärna med mitt gamla Keron. Trots skärgårdspaddling är det rätt sällan jag tältar på ren klipphäll. (Jag tycker dessa i sig har flera nackdelar som tälplats.)

Har även tältat på platser där man inte får ned pinnar i marken, men då har det gått att lösa med lösa föremål (stenar). Inte så många kupoltält funkar helt utan förankring heller. Mitt Keron behöver två förankringspunkter om det inte blåser så farligt, och fler om man är petig och det verkligen blåser på tältet.

Värt att notera är också att jag inte äger ett självstagande kupoltält, och därmed är partisk, även om jag själv inser det...
 
OT:
I "höghöjdssammanhang" kan jag tänka mig att (små) självstagande tält är att föredra.
I en del andra sammanhang ser jag inte mycket av nackdelarna med tunneltält.

Kanske inte handlar om nackdelar,kan ju vara att man uppskattar det lilla extra...funkionen självstagande är ju inte en nackdel i andra sammanhang.


peter
 
Ny förhandsinfo

Har kommit över lite mer förhandsinfo kring Northstars nya tält.

Priset sägs nu vara klart. Det blir 2999 kr för 3-manna och 2499 kr för 2-manna, vilket väl får sägas vara åt det billigare hållet för ett tält som sägs ha hög prestanda. Jag har försökt pressa fram några bilder, men sista prototypen ska visst har blivit ändrad och den nya finns det väl inga bilder på ännu.

Verkar ju lovande att Northstart har förkastat en prototyp, då går ju produktutvecklingen framåt eller?

Hela tältprojektet ser ut att vara ett försök i att ta fram ett riktigt prestandatält till lågt pris. Någon större vinstmarginal lär det inte finns. Mer eller mindre ett nollsummelspel. Verkligen roligt att någon tar och gör något bara för produktens skull och inte för att tjäna pengar. Det är så man skulle vilja se hur det tänker på Hilleberg. Hur stor vinstmarginal kan de tänkas ha på sina tält?

Patentskydd ska visst också ha varit hinder för några givna lösningar. Men det får en å andra sidan att tänka i nya kreativa banor. När jag funderade på detta kom jag att tänka på en rolig anekdot om konservöppnaren som sägs ha uppfunnits 10 år efter konservburken. Den självklara öppnaren var väl i 10-års tid kniven, men sen kom nån kreativ person på att det gick att öppna på ett bättre sätt. Kan ju hoppas att Northstars nya tält erbjuder några sådana kreativa lösningar.
 
Nu är det här!

Saxar tältinfo från Northstars nyhetsbrev:

Northstar.se's nyhetsbrev - NU FINNS TÄLTEN PÅ LAGRET!

NU ÄR DET HÄR!

Efter mycket testande, diskuterande och ännu mer testande har det kommit.
Som ni kanke förstår handlar det om ett av våra tält. Det har kommit många mail, många frågor och många kommentarer angående dessa tält. Vi har ju tidigare skrivit lite grann om dem och nu har vi fått hem 3pers tältet. 2pers tältet kommer att lanseras senare under våren.

Passa på att bli en av de första som köper ett Arctic Alpine Design tält. Vi kommer att köra det med ett förmånligt medlemspris 2995:-, det priset gäller från NU till 5/3 kl. 24:00.

Teknisk specifikation hittar ni under "Sova ute/tält/tunneltält".
http://www.northstar.se/
 
2,4kg för ett tvåmanna-tält.
Hade ju verkligen hoppats på att det skulle vara lättare än så.

Det finns ju ingen bild!
Att köpa ett tält som man inte har en aning om hur det ser ut känns riskabelt.

//Peter
 
2,4kg för ett tvåmanna-tält.
Hade ju verkligen hoppats på att det skulle vara lättare än så.

Det är kanske inte fjäderlätt, men klart konkurrenskraftigt, väl? Lättare än ett Bergans Kompakt Light, tyngre än Nallo. "Lätt tunneltät" tycker jag är en hyfsad beskrivning. Jag kan inte på rak arm komma på fler "traditionella tunneltält" än Nallo som skulle vara lättare.
På papperet ser specen ganska bra ut, med reservation för att det är för kort om fotänden är spetsig.

De här tälten är som sagt inte det superlättviktsält som de har utlovat - det kommer nästa höst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.