Terra Nova Laser Competition

Har läst lite på engelska fora där några väljer Akto framför Terra Nova Laser Comp. när det blir sämre väder (blåsigare väder), eftersom de tycker att Akto är mycket stabilare (de har båda tälten hemma). Lite förståeligt, men frågan är om TN Laser Comp. klarar lite blåst också.. *vill veeeeta*.

// Jocke
 
hehe jag jobbar kväll så det blir nog ingen uppsättning förrän i morgon.. Här är i varje fall viktuppgifterna. Vägt på kalibrerad Mettler-Toledo labvåg. :)

Tält inkl packpåse: 821,5g

Enbart tält: 801,1g

Tältstång inkl påse: 166,2g

Enbart tältstång: 161,5g

12 Tältpinnar inkl påse: 25,9g

Enbart tältpinnar: 21,6g

Lagningslappar: 5,0g

Summa totalt inkl påsar (exkl lagningslappar): 1013,6g
 
Mycket smutt. Vad har din chef för nr så ska jag prata med denne om att du ska få långrast och slå upp ett tält ;)

// Jocke, som tackar och bockar för viktangivelserna
 
Vi får väl se.. jag är själv rätt sugen på att sätta upp tältet så jag kanske gör det när jag slutar. :)
 
Vi får väl se.. jag är själv rätt sugen på att sätta upp tältet så jag kanske gör det när jag slutar. :)

När man kikar på den uppsättningsfilm som finns på YouTube så ser man att det finns möjlighet att sträcka ut två linor från kortsidorna, kanske förbättrar vindtåligheten?

Väven är ju i princip samma som Hillebergs (min egen notering efter provkänning, inget vetenskapligt test/fakta bakom). Så tror inte att väven ger upp.

// Jocke
 
Efter att ha slagit upp och testat ett Lunar Solo idag hos en polare är jag inte speciellt intresserad av det tältet/tarpen i alla fall. Extremt kruxigt att få till alla punkter och få utrymme inuti. När det blåste lite (ca 5 m/s) blev det rätt lite utrymme i tältet. Vill inte veta hur det är i 30.. :)

Så nu är det bara Terra Nova Laser Comp. kvar! Ruskigt sugen, men ska vänta någon vecka på lite mer info från er som nyligen köpt. Sen blir det nog en gruppbeställning ;)

// Jocke
 
Väven är ju i princip samma som Hillebergs (min egen notering efter provkänning, inget vetenskapligt test/fakta bakom). Så tror inte att väven ger upp.

Vad brukar egentligen paja på tält som blåser sönder; är det bågarna som bryts, sömmarna (tråden) som ryker eller väven som rivs sönder?

Jag tänker mig att bågarna ligger värst till, men de är ju lätta att byta ut också. Ni som fått tält sönderblåsta kan väl sammanställa lite gemensamma drag? :)
 
Vad brukar egentligen paja på tält som blåser sönder; är det bågarna som bryts, sömmarna (tråden) som ryker eller väven som rivs sönder?

Jag tänker mig att bågarna ligger värst till, men de är ju lätta att byta ut också. Ni som fått tält sönderblåsta kan väl sammanställa lite gemensamma drag? :)

Fjällräven Akka - 2002 - tältduken revs sönder - blåst 30+ m/s.

// Jocke, som nu lagt upp lite bilder på SMD Lunar Solo i typ 5 m/s
 
Då finns det två olika modeller, för den där "spiken" väger INTE 1 gram. Snarare 10-12.

Ser med nyfikenhet på hur tältet hanterar: BLÅST samt VENTILATION/KONDENS vid kraftiga och långvariga regn.

Om någon i Stockholm har ett följer jag gärna med på en skoglig tur i veckan här någonstans.

// Jocke

inte 1 utan 3 g
 

Bilagor

  • IMAGE_012.jpg
    IMAGE_012.jpg
    29.8 KB · Visningar: 1,139
Grymt!!!!

hehe jag jobbar kväll så det blir nog ingen uppsättning förrän i morgon.. Här är i varje fall viktuppgifterna. Vägt på kalibrerad Mettler-Toledo labvåg. :)

Tält inkl packpåse: 821,5g

Enbart tält: 801,1g

Tältstång inkl påse: 166,2g

Enbart tältstång: 161,5g

12 Tältpinnar inkl påse: 25,9g

Enbart tältpinnar: 21,6g

Lagningslappar: 5,0g

Summa totalt inkl påsar (exkl lagningslappar): 1013,6g

Och jag som fick det till 1014g på min IKEA-våg:)
 
Efter att ha slagit upp och testat ett Lunar Solo idag hos en polare är jag inte speciellt intresserad av det tältet/tarpen i alla fall. Extremt kruxigt att få till alla punkter och få utrymme inuti. När det blåste lite (ca 5 m/s) blev det rätt lite utrymme i tältet. Vill inte veta hur det är i 30.. :)

Så nu är det bara Terra Nova Laser Comp. kvar! Ruskigt sugen, men ska vänta någon vecka på lite mer info från er som nyligen köpt. Sen blir det nog en gruppbeställning ;)

// Jocke

Jag sticker upp till Keb den 21/7 Hemma en vecka senare om nu mitt TN Comp står pall. Då skall ni få!!!!!!! Både bilder i sol o regn
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    82.1 KB · Visningar: 908

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.