Tält i storm

Ska du ha ett tält som verkligen tål 35 sekundmeter får du välja ett självstagande enkelvävstält. Själv har jag ett Ferrino Monster Lite 2. Sen är ju frågan om du verkligen kommer sätta upp tältet i 35 sekundmeter. Blåser det så mycket är det bättre att hitta lä någonstans. Du har problem att gå när det blåser 35.
 
Använder Silvas vindmätare, och har kalibrerat min hatt efter den så jag kan få en bra uppfattning även utan vindmätaren från Silva:). Hatten sitter kvar på skallen utan hakrem upp till 11 m/s om jag håller ner skallen lite. Vid 12 sticker den.

Raskesven

Lite OT, men, hur bra fungerar Silvas vindmätare egentligen. Åtminstone för några år sedan fick ju dessa inte så bra kritik i recensioner. Vindmätaren var för trög i vindbyar och registrerade inte toppvärdet korrekt, vindmätaren frös ihop på vintern och termometerfunktionen var tydligen också ganska kass... Har detta ändrat sig, eller ska man skaffa sig en hatt istället :)
 
Ska du ha ett tält som verkligen tål 35 sekundmeter får du välja ett självstagande enkelvävstält. Själv har jag ett Ferrino Monster Lite 2. Sen är ju frågan om du verkligen kommer sätta upp tältet i 35 sekundmeter. Blåser det så mycket är det bättre att hitta lä någonstans. Du har problem att gå när det blåser 35.

Just 35 m/s har blivit "the place to be" i den här tråden, vet inte varför :) Det har blivit något slags riktmärke för vad "riktig blåst" är.

Men 35 m/s är ju orkan, "stora föremål flyger i luften, allmän ödeläggelse" (från http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka ). Det verkar inte bara vara svårt att gå, och besvärligt att slå upp tält. På den beskrivningen låter det snarast som att inte ett tält i världen har en chans att stå kvar, och inte människan heller. Hur ofta blåser det 35 m/s i svenska fjällen?

Det spelar mig ingen roll vilka vindhastigheter folk verkligen har upplevt/tältat i (säkerligen mycket kraftiga vindar oavsett exakta siffror), men själva frågan "kan man tälta i en orkan?" är ju intressant i sig. :)

Edit: en till sida med konsekvensbeskrivningar http://www.faktasamlingcbrn.foi.se/filer/a_sidor/7/4.html
 
En vän till mig råkade ut för en förfärlig - och helt oväntad - vind på en vintertur på Finnmarksvidden för ett par år sedan, med två barn och en kompis med sig. Det hände trots att han varit noga med att kolla in väderprognoser, och inte ta sig för långt från landsvägen.

När det började knaka i tältstängerna (ett gammalt Norrøna tunneltält) valde han att ta ner tältet, lägga barnen i en Järven fjällduk och ta sig tillbaka de få kilometrarna till vägen. Resultatet var att en vindby fick tag i honom, knäckte pulkdraget, slungade ungarna ur pulkan, långt i väg. Han tog av sig skidorna och fick till slut tag på barnen (som lågt bekvämt inpackade mot en liten fjällbjörk), men tappade bort kompisen i samma skede. Med hjälp av GPSen tog han sig till vägen, hittade bilen, och körde hem till Alta genom snödrev. Kompisen låg i sin bil över natten, och kände hur den flyttades ett par gånger av vinden!

För att få tillbaka lite pengar på försäkringen (all utrustning hade blåst bort) var han tvungen att bevisa att han utsatts för vindar av orkanstyrka, och fick det bekräftat av den norska väderlekstjänsten. Det låter ju som en otrolig historia med ett lyckligt slut, men det är såna saker som får en att tänka efter om ens tält håller för det oväntade. Min kompis funderade ganska länge över om han skulle valt att stanna i tältet i stället, eller ev. andra alternativ. Men det måste ju också vara extremt svårt att tänka klart i en sådan situation - det kan säkert vara bra att han en genomförbar plan på förhand.

Själv har jag varit ute en del, framför allt på senare år, men inte råkat ut för något tillnärmelsesvis så allvarligt. Men händelsen fick mig i alla fall att aktivt börja träna på att slå upp tält i stark vind: grannarna gör stora ögon ibland, men det kan det väl vara värt!

Stefan
 
Lite OT, men, hur bra fungerar Silvas vindmätare egentligen. Åtminstone för några år sedan fick ju dessa inte så bra kritik i recensioner. Vindmätaren var för trög i vindbyar och registrerade inte toppvärdet korrekt, vindmätaren frös ihop på vintern och termometerfunktionen var tydligen också ganska kass... Har detta ändrat sig, eller ska man skaffa sig en hatt istället :)
Jag vet faktiskt inte hur precis Silvas vindmätare är. Lite lustigt med den lilla propellern. Kan tänka mig att propellern svarar med viss tröghet och inte hinner med i en by. Men med konstant styrka ett tag borde den visa den bätttre. Man får se till att hålla den rätt mot vinden. Barometern, höjdmätaren är en bra spågumma för stora förändringar mellan hög- och lågtryck innan man ser, märker förändringen. Men hela grejen är ju digital. så den är kass vintertid ner mot minus 20, liksom många andra digitala grejer. Hatt är en tålig enkel vindmätare, om rätt kalibrerad:)

Jag hoppas vindmätaren visar någorlunda korrekt, då jag börjat gissa vindstyrkan ganska bra, efter att många gånger mätt med vindmätaren. Brukar ha hyfsat rätt , men får ju kalibrera om mig om det viar sig att den inte är bra. Var kan man kolla in en pålitlig vindmätare och jämföra? Har Observatoriekullen någon vindmätare?;-) Någon fjällstation, eller har SMHI något uppsatt någonstans?

Raskesven
 
Som sagt var, håll ut den genom bilrutan en vindstilla dag (så det bara är fartvinden som driver den).

10 m/s = 36 km/h

20 m/s = 72 km/h

110 km/h blir 30,6 m/s, så för att få de där 35 m/s måste man köra för fort eller hitta nån av de nya 120-vägarna:)

Farthållare på bilen kan nog vara vettigt, och plan raksträcka.
 
Då kan vi ju också få se om man kan andas i 35 m/s...

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ehc6kVs2Nlw&hl=en"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Ehc6kVs2Nlw&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344"></embed></object>
 
Den som vill

tälta i 35m/s bör fungera på jobbet som stuntman....
Jag har varit ute på fjället, vintertid i 27m/s. Det var skönt att komma i lä och såsmåningom inomhus.
När orkanen för några år sen var på väg mot S Sverige skulle ett par av mina yngre vänner pröva att tälta i skogen...som tur var passerade virvelcentrum ett par hundra meter från deras tältplats, grova tallar drog upp med rötter och allt, 53 m/s enligt metrologerna.
Vid stormen 1967 tog det en viss tid att passra Laxåpartiet pga alla träd som låg över vägen och fick delas och tas bort före passage. Snitthastigheten sjönk en aning...
Från mitt hotellfönster kunde jag en gång se hur en brädgård blev en orkans byte, det är mäktigt att se grovt timmer sugas upp i luften, men dessvärre skall det ner också...
Redan vid 20 m/s blir det rejält jobbigt att slå tält, jag vet...
Men felaktigt hanterat kan 15 m/s räcka för att slita tält i stycken, har sett det då en tok försökte ballongtorka ett vått bomullstält i frisk vind med öppen dörr....
Väderprognosen och sunt förnuft är betydligt säkrare än tält som står upp i 35m/s ;-)
(Vid 500km/h orkar inte ens tummen stå mot vinden...)
//J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.