Tält i storm

Lyckligtvis var jag på förhand medveten om hur rask du brukar vara till personangrepp, så jag tar ovanstående mest som beklämmande bevis på att jag - trots eventuella "problem" - åtminstone inte har det värst.

Ha en bra dag (det känns som att du behöver det).

Mmm, det var väl exakt det det hela handlade om från början. Din tidigare upplevda kränkning...

Jag kände det på mig då du uppenbarligen inte ens läste mina inlägg. Så säger du åt mig att inte gå in på person. Skäms vet ja.
 
Andas i blåst

Angånde vid vilken vindstyrka som det börjar bli svårt att andas.
Den vanligaste orsaken till att man upplever att man inte kan andas vid blåsigt (och gärna lite regnigt) väder är att dykreflexen slår in och stänger till struphuvudet.
Alla människor har inte ens dykreflexen och bland de som har den är den olika stark. Jag har själv upplevt vid ett par tillfället att det har blivit svårt att andas när det duggregnade och blåste så lite som ca.8-10m/s. Min far som har varit med vid de tillvällena kände inte av det alls vilket sannolikt beror på att han inte har en lika stark dykreflex som jag har.

Angånde skattning av vindstyrka
En god tumregel när man ska skattar vindens styrka är att dela den hastighet man tror på med 2. De flesta brukar ju beskriva ca 15m/s som "full strom".

Mitt "vind rekord" ligger på ca 18-20m/s i medelvind med en toppnotering på 29 m/s i byarna. Jag hade inga problem att slå upp mitt tält i den vinden men under själva vandringen knuffades jag omkull av vinden när det kom extra starka byar (sannolikt de som närmade sig 29 m/s).
 
Vikt på Akto utan innertält

"Kanske ska jag istället plocka bort Aktots innertält?"

Vad väger Akto utan innertält?
 
Ödet

Det sägs att äventyr är följden av dålig planering. Med äventyr i det här fallet menas då att man försätter sig/hamnar i en utsatt situation. Allt som kan sägas om olika tält är redan sagt men att uppleva en storm på fjället i tält är speciellt.

Jag missförstod väderprognosen när jag var i norska fjällen för några år sedan och gav mig ut på kalfjället ensam, mitt i vintern. Jag fick uppleva ett äventyr enligt tidigare definition.

När jag ställdes inför faktum att vinden bara skulle öka grävde jag en "överlevnadsgrop" bredvid tältet. Där kryper jag in när tältet blåst bort, tänkte jag. Med den säkerheten gick jag in i tältet.

Natten tillbringade jag liggandes vaken, fullt påklädd med pjäxorna på, ovanpå sovsäcken. I absiden blåste det så hårt att jag inte vågade tända stormköket för att smälta snö. Jag "smuttade" på den sista vätskan i termosen och bad till gud att allt skulle gå bra.

När det ljusnade och stormen lugnade sig lite gjorde jag en snabb evakuering ner till civilisationen.

Tältet och jag klarade oss helt perfekt och upplevelsen är i dag en sedelärande berättelse och erfarenhet. Med detta vill jag säga att det är först i efterhand som du vet vad du och ditt tält klarar. Och rent konkret får man nog allt välja mellan extrem lätt vikt eller stormtåliga tält, oavsett märke.
 
Senast ändrad:
Angånde skattning av vindstyrka
En god tumregel när man ska skattar vindens styrka är att dela den hastighet man tror på med 2. De flesta brukar ju beskriva ca 15m/s som "full strom".

Mitt "vind rekord" ligger på ca 18-20m/s i medelvind med en toppnotering på 29 m/s i byarna. Jag hade inga problem att slå upp mitt tält i den vinden men under själva vandringen knuffades jag omkull av vinden när det kom extra starka byar (sannolikt de som närmade sig 29 m/s).

Din tumregel verkar rimlig från min erfarenhet.

Men jag undrar, hur vet du att ditt vindrekord är 18-20 m/s i medel och (änu svårare kanske) 29 m/s i byarna? Det är inte så att jag tvivlar på siffrorna i sig, men jag undrar hur man kan veta (om man inte haft vindmätare med sig dvs).
 
Din tumregel verkar rimlig från min erfarenhet.

Men jag undrar, hur vet du att ditt vindrekord är 18-20 m/s i medel och (änu svårare kanske) 29 m/s i byarna? Det är inte så att jag tvivlar på siffrorna i sig, men jag undrar hur man kan veta (om man inte haft vindmätare med sig dvs).

Det här blåsvädret drabbades jag av ganska nära sylarna i september förra året. Jag hade ingen vindmätare med mig vid tillfället men dagen efter blåsvädret kom jag till Storulvåns fjällstation där jag frågade om de visste hur mycket det hade blåst vid sylarna dagen innan. Jag antar att de hade fått uppgifterna antingen från Sylarnas fjällstation alternativt SMHI.
 
Det här blåsvädret drabbades jag av ganska nära sylarna i september förra året. Jag hade ingen vindmätare med mig vid tillfället men dagen efter blåsvädret kom jag till Storulvåns fjällstation där jag frågade om de visste hur mycket det hade blåst vid sylarna dagen innan. Jag antar att de hade fått uppgifterna antingen från Sylarnas fjällstation alternativt SMHI.

Okej det är klart, sylarna borde ha en vindmätare, om inte annat så för SMHI:s skull.
 
Finns det nåt bra tips på att bygga en enkel vindmätare?

Jag tänker mig nåt så enkelt som ett snöre med en tyngd i, som en pendel, och man bedömer vindstyrkan genom att se hur högt vinden lyfter pendeln.

Blir visserligen dålig precision vid låga vindstyrkor och extremt höga, men om man konstruerar den så vinkeln blir kring 45 grader vid 20 m/s borde den väl kunna hjälpa folk att bedöma vindstyrkan bättre i alla fall?


Kalibrering kan antagligen göras med bil (nån kör i konstant fart och så håller man den nån halvmeter utanför rutan för att undvika turbulensen från bilen). När farsan byggde egen mätare till båten körde han med hembygget och en lånad mätare på takräcket och kalibrerade:)
 
Enkel vindmätare

Eftersom jag använder en kåta har vind blivit extra intressant för mig. Använder Silvas vindmätare, och har kalibrerat min hatt efter den så jag kan få en bra uppfattning även utan vindmätaren från Silva:). Hatten sitter kvar på skallen utan hakrem upp till 11 m/s om jag håller ner skallen lite. Vid 12 sticker den.

Kåtan vet jag klarar minst 20 m/s i det skick den är i idag. Grejar nog 25 också om den står på plats och är väl förankrad innan de vindarna kommer. Men orkan på runt 35 tror jag inte på.

Raskesven
 
Tanken med snöret var lite grann att man kan ha det sitta kontinuerligt t.ex. på sin vandringsstav eller nåt så man kan se vindstyrkan utan att behöva ta fram nån mätare. Då kan man säga "När vi skulle försöka få upp tältet såg jag att snöret på staven stod nästan rakt ut, det måste alltså blåst mer än 35 m/s!".
 
.....
Då kan man säga "När vi skulle försöka få upp tältet såg jag att snöret på staven stod nästan rakt ut, det måste alltså blåst mer än 35 m/s!".
Hehe. Då skulle du nog snarare säga "När vi skulle försöka få upp tältet märkte jag att jag låg platt på marken och höll mig fast, det måste alltså blåst mer än 35 m/s";)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.