Tält i storm

Jag sitter och funderar och funderar. Mitt Akto kompletterades med ett Allak för inte så många veckor sedan och funderar redan på att sälja Allaket OCH hör och häpna Aktot.. Frågan jag ställer mig, då jag ser alternativen, klarar dessa tält hårt väder? Kanske ska jag istället plocka bort Aktots innertält?

Ställer upp de alternativ jag hittat (eftersom jag är ute efter bra mycket lättare tält):

* Tarpttents sortiment (Contrail, Rainbow, Double Rainbow mfl)
* Six Moon Designs (Solo och Duo)
* Terra Nova (Laser Competition, Photon)

Grundkraven:

* Lättare än Akto/Allak
* Helst 1 tält
* Vandringsstavar, det är väl bara jobbigt?
* Ska tåla minst 35 m/s
* Jag är öppen för enkelvävstält också, har använt ett under 1 vecka nu och det funkar riktigt bra om än det att kondens kan skapas ibland om man ventilerar dåligt.

Fundera och reflektera!

// Jocke
 
Just vindkravet är lika svårt som intressant. Många hävdar att deras tält stått ut i storm, jag undrar hur många som haft en vindmätare med sig. Storm är en jäkla vind, helt enkelt, och många hävdar (tror jag) att de varit i storm fast det kanske "bara" varit styv kuling. Och 35 m/s är orkanvindar, frågan är vem som bekymrar sig om att gräva fram vindmätaren då...

SMD Lunar Solo har i recensioner sagts stå pall för byar på 35 m/s. Det har å andra sidan Tentipi-kåtor också (enligt deras hemsida, vill jag minnas, orkar inte leta nu). Plus en rad andra tält i vindtunneltester. Men hur det blir i en skarp situation handlar nog lika mycket om var man satt upp tältet, hur bra förankringspunkter man har, etc.

Själv har jag valt att lita på att mitt SMD Lunar Solo står pall för vad jag kan vänta mig i svenska fjäll. Utfallet återstår att se...

Och apropå vandringsstavar: På vilket sätt skulle det vara jobbigt? Jag har hittills inte hört talas om någon som prövat och sedan valt att avstå... (Fast det lär jag väl få nu ;))
 
Mtt Tarptent Cloudburst hade inte känts fiffigt i storm. Hård blåst e nog OK men storm...nja. Men du får kanske se efter själv snart?
 
Och även om tältet i fråga klarar storm, så kanske man också måste klara av att sätta upp det i storm, eller hård vind. Olika tält är olika svåra att sätta upp i hård vind.
 
Det som är synd är att det är så få som har tälten i Sverige samt att väldigt få har erfarenheter av tälten/tarptälten i hårdare väder. Jag är fortfarande lite velig gällande storm/orkantåligheten och mitt Akto känns tryggt men "tungt" ;) Lyxproblem kanske, men det finns alltid där inne i huvudet, "det finns lättare tarptält, klarar jag mig med ett sådant istället?".

Finns det inga fler som har bilder från sina tält?

Har någon konstaterat vattentätheten till 100 % på de tält jag nämnt ovan? Hur tunna är vävarna i förhållande till Hillebergs Kerlon 1200? Är den liknande?

// Jocke
 
När det blåser rejält

Har lagt märket till att de som försöker slå tält eller vindsäck utan förtänksamhet lätt mister hela skyddet.
Det gäller att ligga på dukten och få i hörnpinnar, stänger mm. Samt om att resa från vindsidan och helst i uppletat eller konstruerat lä. Nere i skogskanten, snöblocksmur och tältgrop mm. De som väljer att tälta uppe på flatan får vara beredda på dålig sömn och ev tälthaveri...
Som vanligt gäller samla information och använd den...klokt.
//J
 
Förmodligen skall man ha erfarit en RIKTIG storm, och tänkt: "Det här skulle jag ha klarat med ett enklare skydd än tält" INNAN man skaffar sig ett sådant. Det är just synen av att andras tält, och husvagnar, blåser iväg som trasor på tändstickor, medan man själv sitter i sitt marknadens-dyraste-tält och tänker att det var en förbaskad tur att vi har ett tält som håller, just den här gången, som gör att man tvekar till enklare alternativ. Hade jag suttit på den där högst oäventyrliga familjecampingsemestern till Nordkapp, när vinden var så stark att vi inte ens vågade oss ut ur tältet av rädsla att helt enkelt blåsa iväg, och tänkt: Äsch, nästa gång tar jag en tarp, då hade jag varit mogen för det...

Fast jag vet inte om vindarna kan bli så starka på svenska kalfjället. Det där var ändå vid havet, och där blåser det väl mer.
 
Vid Tarfala har man mätt upp 81 m/s i en vindby (20 dec 1992) vilket är svenskt rekord.

Men ofta så har man ju ganska goda möjligheter att anpassa sin lägerplats efter väder och vind genom att utnyttja naturliga skydd, svackor etc. så på sommaren tycker jag inte man behöver rusta sig för storm. Om tältet klarar kulingvindar så klarar man sig långt tycker jag.
 
Vid Tarfala har man mätt upp 81 m/s i en vindby (20 dec 1992) vilket är svenskt rekord.

Men ofta så har man ju ganska goda möjligheter att anpassa sin lägerplats efter väder och vind genom att utnyttja naturliga skydd, svackor etc. så på sommaren tycker jag inte man behöver rusta sig för storm. Om tältet klarar kulingvindar så klarar man sig långt tycker jag.

Brukar inte bastun i Tarfala som dessutom är säkrad med vajrar ge sig vika emellanåt. Det lär ha hänt ett antal gånger vad jag vet. Tror inte att jag skulle vilja ligga i ett tält under de förutsättningarna, tror inte att det finns något tält som håller för det heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.