Ett till tält ska inhandlas, men vad!?

Visserligen spelas det mot ett mål,men kolla in Exped och Macpac.Rel. lätta,självstagande (vissa) och rymliga absider.


peter
 
Absiden på Nallo GT går att rulla undan, bara den saken skulle av de alternativen du har göra den till det självklara valet för mig, 500gr är inte mycket extra att betala för den komforten tycker jag.
 
Lite summering:

* Hilleberg utstrålar säkerhet och ett grymt bra andrahandsvärde gentemot andra tält, vet inte varför men många älskar ju Hilleberg
* Vikten är viktigt för mig, men de andra fabrikatens tält väger ju lika mycket..
* Självstagande tält är himla trevliga, men väger ju lite mer också..
* Det kommer stå mellan Nallo 2 (525 dollar), Nallo 2 GT (595 dollar) och Allak (670 dollar)

// Jocke
 
Varför inte ett Mountain hardwear. Tycker att nya skyledge kan vara intressant lätt är det ju iaf. och det finns fler alternativ även om man vill resa ytter och innertält samtidigt. Men hur blött kan det bli om man har mesh i innertältet....
http://www.mountainhardwear.com/en-EU/Product.aspx?top=1308&prod=2966&cat=1324&viewAll=False

/Filip

P.S Kan ju tillägga att de verkar ta till utrymmet i sina tält. Mitt trango2 kan man sova 3 i om det skulle vara så. Ungefär som nallo3, som också är ett tvåpersonstält i jämförelse. D.S
 
GT - varning...

Det finns en stor nackdel med tält som har en GT-absid - efter att ha använt dom är det svårt att tänka sig något annat *ler*

Jag har ett Nallo 2 GT som jag är mycket nöjd med. Den extra vikten av GT-absiden är inte så svår att motivera. väl ute på fjället.
Om man sedan delar tältvikten med antalet invånare så är vikten med 1.3 kg Nallo 2 GT mot 1.05 kg för Nallo 2. Och då frågan är ställd i "bo och sova" törs jag utan att skämmas påstå att viktskillnaden är marginell...

Men visst det funkar utmärkt även utan GT, lämnar du ryggan utanför tältet har du gott om plats att laga mat även utan att haka ned innertältet.

Mitt Nallo är några år gammalt och jag tror/hoppas att ventilationen har förbättrats på nyare modeller.

Om man sedan är ute och paddlar så spelar ju vikten inte så stor roll överhuvudtaget - jag och hustrun brukar köra med Nammatj 3 GT. Då snackar vi komfort för två personer...

Uffe
 
Det finns en stor nackdel med tält som har en GT-absid - efter att ha använt dom är det svårt att tänka sig något annat *ler*

Jag har ett Nallo 2 GT som jag är mycket nöjd med. Den extra vikten av GT-absiden är inte så svår att motivera. väl ute på fjället.
Om man sedan delar tältvikten med antalet invånare så är vikten med 1.3 kg Nallo 2 GT mot 1.05 kg för Nallo 2. Och då frågan är ställd i "bo och sova" törs jag utan att skämmas påstå att viktskillnaden är marginell...

Men visst det funkar utmärkt även utan GT, lämnar du ryggan utanför tältet har du gott om plats att laga mat även utan att haka ned innertältet.

Mitt Nallo är några år gammalt och jag tror/hoppas att ventilationen har förbättrats på nyare modeller.

Om man sedan är ute och paddlar så spelar ju vikten inte så stor roll överhuvudtaget - jag och hustrun brukar köra med Nammatj 3 GT. Då snackar vi komfort för två personer...

Uffe

Nallo 2 verkar ha rasat bort nu ur min skalle iaf, tältet ska ju användas när man är två och då är som sagt den 250 gram tyngre (500/2) GT-versionen trevlig att ha så man slipper hänga bort innertältet vid matlagning i regn. Nu kommer dock Allak-feelingen återigen, stort och rymligt samt är fristående. 2,5/2,9 kg är ju inte så extremt mycket heller om man är två. Den andra tar multifuelköket..

Tänker framförallt på mina paddlingar... :/ Men samtidigt så är ju Nallo 2 GT med ett par stenar och annan bråte kanske tillräckligt?

Någon som testat Allak? Lagat mat i?

// Jocke
 
Återigen titta på Skyledge. 2 pers fristående och 1,98 kg tungt.
Dessutom vet jag att MH:s tält är bra grejer. Detta efter att ha provat mitt trango i riktig blåst på kalfjälll. Det stod kvar när Keron förvandlades till vindsäck och nammatj fick bågbrott så att bågarna stack ut genom kanalerna. Kvaliteten på MH:s tält verkar det m.a.o. inte vara något fel på.

/Filip
 
Återigen titta på Skyledge. 2 pers fristående och 1,98 kg tungt.
Dessutom vet jag att MH:s tält är bra grejer. Detta efter att ha provat mitt trango i riktig blåst på kalfjälll. Det stod kvar när Keron förvandlades till vindsäck och nammatj fick bågbrott så att bågarna stack ut genom kanalerna. Kvaliteten på MH:s tält verkar det m.a.o. inte vara något fel på.

/Filip

Hittar du någonstans där det finns beskrivet vad det är för väv lite mer detaljerat? Kan vara mycket om det är nylon.. :)

// Jocke
 
Det som står om den är

Superlight 40D Nylon Ripstop
Body

40D/238T 6,6 nylon ripstop. Lightweight, increased strength, reduced porosity. 1.23 oz./sq. yd.

D står nog för denier och T är förmodligen någon form av angivelse för tear resistance eller en annan enhet för samma sak som denier
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.