Hilleberg rött eller grönt tält!

Jag håller mig till rött jag med. När jag köpte ett ett Nammatj 3gt så stod jag och funderade på lite på säkerhetsaspekterna. Och för mig som använder tältet i fjällmiljö så föredrar jag just ett rött tält för att det syns bättre. OM man skulle villa bort sig så vill man gärna bli hittad var mitt resonemang.

Jag tycker att det känns som att det är lite ljusare i ett rött tält i kontrast till ett grönt tält.

/ Peo

Tips om man har ett grönt tält : Om man vet att det kommer att vara mörkt ute när man skall tillbaks till tältet så funkar det ypperligt med att hänga upp en reflextejpförsedd burk (som man har till annat, annars) i ett träd, eller på annat lämpligt sätt, i närheten av tältet, bara o lysa med ficklampan så hittar du hem igen !
Behövs oftast när man tältar i terräng utan referenser.....
Peter
 
Tips om man har ett grönt tält : Om man vet att det kommer att vara mörkt ute när man skall tillbaks till tältet så funkar det ypperligt med att hänga upp en reflextejpförsedd burk (som man har till annat, annars) i ett träd, eller på annat lämpligt sätt, i närheten av tältet, bara o lysa med ficklampan så hittar du hem igen !
Behövs oftast när man tältar i terräng utan referenser.....
Peter

Eller bara sätta reflexband på en stormlina om man inte har bruk för en burk :) (nyare tält kommer f.ö. nästan alltid med reflexer).
 
Hmm, har ett grönt Hilleberg, men tycker att röda verkar ge ett så mysigt och behagligt ljus. Dessutom är det väldigt estetiskt med en ljuskälla inuti tältet en mörk vinternatt. En annan fördel är väl att man syns.

Men för att inte göra mitt gröna Unna ledset, så måste jag lyfta fram dess fördelar:

- det är ganska skönt att kunna tälta lite diskret, speciellt om man är på cykeltur och tältar relativt nära vägar
- under norrländska sommarnätter föreställer jag mig att det är lite mörkare (läs sovvänligare) än ett rött
- ljuset i tältet är ganska neutralt och därför rogivande och behagligt för ögat

Mvh /Joel
 
myggan i tältet;336810 sa:
Alltså: rött tält på barmark är med uppriktighet och förlov sagt en aning skräpigt., hänsynslöst och vulgärt. Tack för ordet.

Men, men... tråkigt att vi med röda tält helt plötsligt är hänsynslösa och skräpar ner naturen... känns som om det bästa vore om vi alla muterade till kameleonter... Men hur skall jag göra med min orangea jacka? Vi kanske alla skall köra militärgrön outfit från topp till tå, och gärna camo då...

Har en gång varit med om att bistå en holländsk vandrare med hjälp av vägval vid ett vad, han hade sannolikt aldrig kommit i kontakt med mig om han inte noterat min närvaro, med hjälp av mitt röda tält...

Men jag har ett grönt tält oxå... som jag gillar jättemycket.

Thomas
 
Senast ändrad:
Men, men... tråkigt att vi med röda tält helt plötsligt är hänsynslösa och skräpar ner naturen... känns som om det bästa vore om vi alla muterade till kameleonter... Men hur skall jag göra med min orangea jacka? Vi kanske alla skall köra militärgrön outfit från topp till tå, och gärna camo då...
Huvudanledningen till att jag har ett grönt tält är just att det inte ska synas. Ändå tycker jag det verkar överdrivet att klaga på röda tält som något oestetiskt. Inte bara för att det finns goda skäl (ibland) att ha ett rött tält, utan också för det rent absurda som det innebär att extrapolera den åsikten, som exemplet ovan. Varför inte måla asfalten grön, och förbjuda röda stugor med vita knutar?

Dalahästar däremot, är vulgära.

(liksom city-camo)
 
Hillebergs sandfärgat

Jag har en Globetrotter katalog från 2001 och i den katalogen finns det sandfärgade Hillebergs tält.

Jag har en bekant som stod på sig hos den lokala Hillebergs återförsäljaren att han ville köpa ett sandfärgat Hillebergs tält av någon modell, och det gick så småningom om jag minns rätt, men jag har aldrig sett tältet.

Och letar länge på Globetrotter på Internet kan man hitta att Staika finns sandfärgat, Limited Edition, men Lieferbar (lagervara borde det betyda)

http://www.globetrotter.de/de/shop/...0211&GTID=18ca53902220c470dbe4fc9e2c6412eaa31

Per
 
he... nu motsade jag nästan mig själv... alltså synas när man blir upplyst, annars snyggt inbäddad bland allt det gröna... :) äh, alltså....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.