Hilleberg rött eller grönt tält!

Försvaret..

Tycker spontant att den mörkare "nya" färgen påminner mycket om färgen som Arméns Keron tält har :)!
Vill minnas att den är betydligt mörkgrönare än vad den civila versionen var för ett par år sedan då jag sist sov i ett...

För övrigt har jag ett rött HB sedan 7år tillbaka och trivs bra med den färgen, ser inte behovet av att steltha när jag rör mig i fjällvärlden. Men visst, en ljusgrönare nyans är också rätt fint, utifrån sett iaf :)!
 
Mitt första HB- tält köpte jag när jag var under 18år och mammas "krav" för att jag skulle få åka upp till fjällen för att använda det var att det var rött. Ja ja, sa jag och köpte ett rött - för att få åka. Det tältet får hänga med än, älskar mitt Niak. Tycker om ljuset som blir inne i tältet, mjukt varmrött. Gör sig bra på bild också. Lätt att hitta tillbaka till. Sen det där med att det skulle locka till sig tjuvar...just tjuvar i fjällen har ju diskuterats i någon annan tråd. Tar ändå med mig värdesaker om jag lämnar tältet. Det är inte särskilt solblekt heller.

Och när det blev dax att köpa ett familjetält så blev det....(tummvirvel)...rött. För att det är lätt att se. Och härligt ljus inne i...igen.

Så jag röstar på rött :)
 
Exhibitionist

Rött tält är väl det självklara valet för Röda Korset, Läkare utan gränser mfl NGO men privatpersoner väljer självklart grönt!!! Unda taget är väl om man är lite exhibitionist " här är jag, kom och se mig, syns jag bra, ni har väl inte missat mej....."
 
Tröttsamt i-lands problem

Rött tält är väl det självklara valet för Röda Korset, Läkare utan gränser mfl NGO men privatpersoner väljer självklart grönt!!! Unda taget är väl om man är lite exhibitionist " här är jag, kom och se mig, syns jag bra, ni har väl inte missat mej....."

En tråd som spänner flera sidor inlägg och som dessutom behandlats i tidigare trådar. Frågan synes alltså vara av den karaktären att den måste betraktas som viktig.
Jag har full förståelse för aspekter som tältdukens känslighet mot solblekning och hur det inverkar menligt på slitstyrkan på väven. Huruvida tältets röda eller gröna färg inverkar på ljusinsläppet och dess färgspektra är också intressant.
Vidare finns aspekten på huruvida ett rött tält som syns mer inverka på räddningsinsatser och att man även lättare kan vingla hemåt om ens egen syn tillfälligt skulle vara något grumlig, i kvällens dunkla sken.

Sedan böljar inläggen vidare kring den psykosociala aspekten. Stör ett rött tält? Kan det inverka menligt på hälsan för fjällvandrare som på håll lättare kan skymta tältet beroende på färgsättning. Är det ett intrång i den personliga sfären? Hur pass mycket kan man befaras irriteras? Kan det tom. vara blodtryckshöjande för vissa personer?

Vidare synpunkter kring valet av färg tar som ovan upp inlägg om det inte kan misstänkas vara som så att den som väljer ett Rött Hillebergtält är exebitionister som kanske i ett slags vräkighet vill visa på sin sociala status av bättre bemedlad medborgare. Motsatsen skulle då vara den som väljer ett grönt HB tält. Denne försiktige general vill inte störa i naturen, tar större hänsyn mot omgivningen och vill heller inte skylta med sin ekonomiska potential såsom den rödtältande med dess bisarra behov av självförhävelse.

Jag förväntar mig ett inlägg som tar upp allemansrätten kontra val av färgsättning av tält. Hur inverkar det på den privata markägaren och dess intressen, medmera, medmera...

Tja kära vänner, som synes rymmer frågan livsexxistenciella dimensioner där vi kan filosofera vidare kring var och ens plats i universum. Blir det ett rött tält från den kända tälttillverkaren eller blir det ett grönt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.