Enmanstält för extrema förhållanden

mitt kaitum fungerar fint i vintertältning. Jag har provat det i flera nätter med 20m/s utan problem. Ju mer det b¨åser destålättare är det att sätta upp. Däremot är karbin krokarna i plast till HB snö tältpinnar kass. De rätar ut sig i blåsten och linan släpper. De kommer att bytas ut till vinterns fjäll tur. Det är till räckligt gott om plats i Kaitum fkör att gräva en absidgrop och sakna stormmattor har jag inte gjort. Upp med snö på och runt tältduken så är problemet löst.
 
Unna kontra Akto

Jag har idag ett Unna tält från Hilleberg, det är mycket vindsäkert, jag är otroligt nöjd, har haft det ca 10 år, men jag vill ha ett lättare tält, därför vill jag nu köpa ett Akto då det bara väger 1.5 kg, nack delen mot Unna att jag måste ha mera saker utan för innetältet, fördel kan vara på vintern att det är mindre luft att värma upp.
 
Lätta tält.

Det finns andra lätta och stormtåliga tält än de nordiska. Vaudes Hogan Ultralight t:ex. Den vann ju något pris för bästa produkt av något slag. Minns inte vilket. Själv har jag deras lightwing, som fick en riktig omgång med blåst i somras. Det höll, medan två hillebergtält gick sönder. Något liten absid bara. Och Hogan har ännu mindre.
 
Mina kamrater på den större ön kör med 3 personerstält för två, tunnelmodell, för att få plats med matlagning och utrustning inne. Eftersom de ligger ute i veckor i taget, även vintertid, finns det säkert någon bra ide med det.
Att försöka skida över en stenöken med snötillgång som skåne verkar dubiöst minst sagt. Men det är ditt val. Själv lutar jag åt hästalternativet, de är rätt bekväma före de blir korv.
//J
 
Bibler ser också trevliga ut. Någon speciell modell som rekommenderas? Trångt för två och lagom för en är konceptet ;-)
/J

Yes, det finns två stycken från Bibler som passar in på den beskrivningen. I-tent och Eldorado. Eldorado är en decimeter längre har jag för mig, anpassad för längre personer. Båda tälten passar utmärkt för en person, två om det kniper.

Lätt att pitcha! Du kan sätta upp tältet när du sitter i det t.om. Lite/ingen kondens. Kondensen kommer isåfall fastna på vävens insida och sugas ut genom den. Det enda tältet jag har sovit i där det aldrig har regnat i på morgonen efter en kall natt.

S.
 
Fick svar idag:
Bergans Cho Oyo er beregnet på ekspedisjoner og ekstremt vær. Har blant annet vært på Everest og K2. Skal ikke trenge forsterkning angående vindstyrken.

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.