Enmanstält för extrema förhållanden

Håller med om att det är överkurs på sommaren,men vintertid är det inget kul att det blåser in en snödriva under yttertältet. Hamnar man mitt uppe i blåsten vill iaf jag bara smälla upp tältet och krypa in,inte gräva en grop (som förvisso funkar).


peter

Äh, behöver inte gräva en grop, skotta bara upp nån dec på sidorna. Packa till lite. Gräver alltid en fotgrop/köldhåla i absiden så det ingår alltid en viss grävtjänst vid förläggningstjänst. :)

Har funkat för mig x antal tältnätter i de flesta väder. (där x är ett tal som imponerar på läsaren)

Grävande värmer också upp en före man kryper ner i sovposen och brassar käk.
 
Senast ändrad:
Äh, behöver inte gräva en grop, skotta bara upp nån dec på sidorna. Packa till lite. Gräver alltid en fotgrop/köldhåla i absiden så det ingår alltid en viss grävtjänst vid förläggningstjänst. :)

Har funkat för mig x antal tältnätter i de flesta väder. (där x är ett tal som imponerar på läsaren)

Okej,jag är imponerad...

Visst,allt går om man vill.Men även om snön är packat så blåser det bort när duken har fladdrat en stund,och då kommer det.Köld/fotgropen gräver man ju inne i tältet (absiden) när det är rest och det är en annan sak för då är vi inne på GT-tält.


peter
 
Okej,jag är imponerad...

Visst,allt går om man vill.Men även om snön är packat så blåser det bort när duken har fladdrat en stund,och då kommer det.Köld/fotgropen gräver man ju inne i tältet (absiden) när det är rest och det är en annan sak för då är vi inne på GT-tält.


peter

fan, nu när jag tänker p ådet så har vi haft helsporttält med stormmattor när vädret har vart som värst. Men vi hade kuling med lite starkare byar med ett nammatj utan, och det funkade hyvens. Jo, men när en person gräver fotgrop gräver andra det andra kring tältet. Har man en snösåg och snön är bra kan man såga till block och palla upp. Men det är lite överkurs. Vi gjorde en liten vindbrytarmur ett par meter från tältet en gång, det var grymt bra, då fick vi en liten altan i lä där man kunde dricka varm choklad och kolla på månen.
 
fan, nu när jag tänker p ådet så har vi haft helsporttält med stormmattor när vädret har vart som värst. Men vi hade kuling med lite starkare byar med ett nammatj utan, och det funkade hyvens. Jo, men när en person gräver fotgrop gräver andra det andra kring tältet. Har man en snösåg och snön är bra kan man såga till block och palla upp. Men det är lite överkurs. Vi gjorde en liten vindbrytarmur ett par meter från tältet en gång, det var grymt bra, då fick vi en liten altan i lä där man kunde dricka varm choklad och kolla på månen.

Jo,man kan bygga in tältet i en igloo också,har man kikare kan man leka observatorium.

Enmanstält Gro,står i rubriken t.o.m.


peter
 
Anledningen till att jag gillar stormmattor är just möjligheten att styra upp luften över tältet. Har ett Mc-Kinley Denali tält som har fått stå ut med en hel del. Dessotom kan man skotta upp snö mot tältet och fortfarande behålla lite luft mellan inner och yttertält. Även på sommaren har jag lagt sten på vindsidan och vid ett tillfälle hängde tältet bara i linor och mattor när jag kom tillbaka. Dåligt förarbete kanske men hade inget bra att förankra med. Tycker bara att det känns bättre att ha något som tätar där nere.
/J
 
Fast det ändrar ju inte faktumet att det inte är ett krav på stormmattor, egentligen. En fråga hur lat man är. Måste ju fortfarande skotta snö på stormmattorna.

Nej,som jag skrev tidigare så går allt,om man vill,man kan använda tarp (utan storm-mattor).

Men tråden handlar om tält för extrema förhållanden,och jag skrev upp några tillverkare som svarar upp mot de kraven (IMHO),sen om man måste spotta på masken-skotta hit eller dit-pinka i lovart för att få en god natts sömn i andra tält är ointressant.

Sist men inte minst:Skärpning Gro,du kan inte mena allvar om att man måste skyffla upp snö på mattorna om man byggt in tältet i en igloo_Och inte handler det om lathet heller...:)


peter
 
Senast ändrad:
Yada yada.. Jag svarde ju på jans inlägg mot stormmattor och deras vara eller inte vara. Dina rekommenderade modeller kollade jag inte på. Jag skulle inte få för mig att skida ensam över stenöken under vintern :)
 
Då har jag följande kandidater:
Bergans 6024 Cho Oyo 1-2-manns
VauDe Hogan Ultralight Argon

Har svängt åt att vilja ha ett tält med plats för en+ lite till eller två kära. Lite synpunkter på kandidaterna ovan?
/J
 
Black Diamond Bibbler

Ett klassisk alpinisttælt. Black diamond bibbler itent. Jag ær mycket nøjd med mitt. ett ganska lætt enkelvævstælt som ær hårt testat av många på massor av stora berg.
Kolla på www.bdel.com
/Tobbe
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...