Enmanstält för extrema förhållanden

Något i stil med HB Akto tycker jag ser bra ut...
/J

Akto är bra så länge det är plusgrader och inte "extremväder" ;). i minusgrader får man mycket is och snö i innertältet = blött. Drevar det så isar ventilerna gärna igen = ännu mer is i innertältet. Kommer det snö på tältet så räcker en båge inte långt. Mycket snö = stångbrott...

Har själv legat och sparkat bor snö från taket för att rädda bågen under vinterförhållanden...= obra ;).

//J
 
Men vad bra! Då har jag fått lite värdefulla tips. Saken är den att jag inte har tänkt att kasta mig till Island direkt utan har tänkt mig lite soloturer i Sverige också. Så enmanstält kommer behövas i vilket fall men i vilket fall behöver jag ett tält som tål att stå oskyddat och som fungerar på vintern. Verkar som att konceptet Soulo är bäst kanske?
/J
 
Bibler/Black Diamond
Exped
Integral Designs
Ferrino
Bergans
MacPac

Har modeller som kan anses klara extrema förhållanden.Kika på dom så länge...återkommer.


peter
 
Bibler/Black Diamond
Exped
Integral Designs
Ferrino
Bergans
MacPac

Har modeller som kan anses klara extrema förhållanden.Kika på dom så länge...återkommer.


peter

Absolut. Kolla in Bibler och Integral Designs, jag är ett stort fan och de får mycket bra betyg på andra sidan antlanten. Jag har en polare som körde MHW EV2 i somras, ska kolla vad han tyckte. Men jag har hört bra saker om det tältet också. Det finns en värld utanför HB, tro det eller ej.

S.
 
Vaude kanske

Vaude Hogan Ultralight Argon verkar vettigt och prisvärt, 3300 SEK på Addnature.com, 1.5 kilo. Eller vanliga Vaude Hogan Ultralight, några hekton tyngre, 1.7 kilo, och lite rymligare för ännu bättre 2730 SEK samma butik. Det är halva priset mot Hilleberg Soulo, samt flera hekton lättare. (Som dock verkar vettigt också, men dyrt som alla tält från den tillverkaren. )
 
...återkommer.


peter

Hej-hej...

Håller-ord,men har inget nytt att förtälja om ni inte vill ha en harang om hur ond världen är.

Verkar inte finnas så mycket mer än tälten ovan i den nivån,snäppet under är väl de 'vanliga' fjälltälten som har lite vidare kanaler för dubbla stänger och som kan fås med snömattor.
Och jo,HB kvalar in där...


peter
 
Snökjolar, eller stormmattor, är ingen nödvändighet vare sig vinter eller sommar. På vintern går det finfint att gräva ner tältet i snö litegrann och på sommarn fattar jag inte vad du ska ha det till. Norrmän brukar vara förtjusta i det. Finns bl.a. på helsports extremtält.

Vad har du för erfarenheter som gör att du tycker det ska vara såna på? Var och under vilka omständigheter har du känt behov för det? Sommar? Vinter? Vilka tält har du använt efter som du tycker det är ett måste?
 
Snökjolar, eller stormmattor, är ingen nödvändighet vare sig vinter eller sommar. På vintern går det finfint att gräva ner tältet i snö litegrann och på sommarn fattar jag inte vad du ska ha det till. Norrmän brukar vara förtjusta i det. Finns bl.a. på helsports extremtält.

Vad har du för erfarenheter som gör att du tycker det ska vara såna på? Var och under vilka omständigheter har du känt behov för det? Sommar? Vinter? Vilka tält har du använt efter som du tycker det är ett måste?

Håller med om att det är överkurs på sommaren,men vintertid är det inget kul att det blåser in en snödriva under yttertältet. Hamnar man mitt uppe i blåsten vill iaf jag bara smälla upp tältet och krypa in,inte gräva en grop (som förvisso funkar).


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.