Tält för ensamvandrare?

Måste bara tillägga att även jag har ett akto och jag är 190 cm. Det hade gärna fått vara n¨gra cm högre.

Jo, och jag saknar några cm när jag vill sitta i Nallot oxå. Fast i det kan jag lösa det genom att knäppa loss innertältet i övre upphängningen mot ingången, så att jag så att jag sitter halvvägs i yttertältet så att säga. Vet inte riktigt om det funkar på nallot.

Per
 
Väldigt många inlägg här. Jag startade en diskussion om ryggsäck samtidigt i torsdags men där har inget mer sagts sen i torsdags kväll. En slump eller väcker tält mer känslor än ryggsäckar?

Jag tackar så mycket för alla tips, men jag är väl skeptisk till att köpa något på postorder, särskilt utrikes, som jag inte haft möjlighet att titta och känna på innan.

Kul grej angående mitt nuvarande tält: När jag kollade igenom recensionerna här fick jag se en som hette "Fjällräven FEM". När jag fick upp den sidan http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=266 vad ser jag på bilden? Jo, mitt tält från 1971! Tydligen plockade Fjällräven fram de gamla ritningarna från 60-talet och sålde det här tältet igen på 90-talet, marknadsfört som lättviktstält. Dock tydligen bara 150g lättare än originalet. Att modellen tydligen såldes för bara 7-8 år sedan bekräftar ju min känsla av att mitt tält inte är hopplöst föråldrat trots att det är 35 år gammalt. Men det är ju märkligt att det inte har hänt mer.
 
1.Väldigt många inlägg här. Jag startade en diskussion om ryggsäck samtidigt i torsdags men där har inget mer sagts sen i torsdags kväll. En slump eller väcker tält mer känslor än ryggsäckar?

Jag tackar så mycket för alla tips, men jag är väl skeptisk till att köpa något på postorder, särskilt utrikes, som jag inte haft möjlighet att titta och känna på innan.

2. Kul grej angående mitt nuvarande tält: När jag kollade igenom recensionerna här fick jag se en som hette "Fjällräven FEM". När jag fick upp den sidan http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=266 vad ser jag på bilden? Jo, mitt tält från 1971! Tydligen plockade Fjällräven fram de gamla ritningarna från 60-talet och sålde det här tältet igen på 90-talet, marknadsfört som lättviktstält. Dock tydligen bara 150g lättare än originalet. Att modellen tydligen såldes för bara 7-8 år sedan bekräftar ju min känsla av att mitt tält inte är hopplöst föråldrat trots att det är 35 år gammalt. Men det är ju märkligt att det inte har hänt mer.

1. Det kan bero på att det finns rätt många liknande ryggsäckstrådar. Och så verkar det som det startas fler trådar än nånsin, jag hinner i alla fall inte se alla.

2. Det måste ju bara betyda att det är bra konstruktion... Varför produktutveckla om det inte finns någon anledning till det?
 
Vaude Taurus Ultralight? samt nån slags sammanfattning

Dags att uppdatera kanske. Under den senaste veckan var jag i en butik och tittade närmare på (tältet sattes upp) Vaude Taurus Ultralight. Är det någon som har något att säga om det tältet? Via Google-sökning hittade jag en tråd i tidigare versionen av det här forumet där någon frågade om just det men fick inga svar.

För några dagar sedan kändes Helsport Ringstind mycket intressant, framförallt dess högre takhöjd. Men recensionen här och annan information jag kunde få fram gjorde mig tveksam. Hittade en återförsäljare i Sverige (har nu glömt bort vilken det var) som har några av Helsports tält men inte Ringstind. Av tidigare inlägg här verkar det som om Fliesbergs har alla Helsport-tält så jag skickade en fråga till dem om priset på Ringstind men har ännu inte fått svar.

I helgen hade jag också möjlighet att mäta bredd och höjd i mitt gamla tält. Dessa mått är ju inte riktigt jämförbara mellan ett sådant ryggåstält och tunnel- eller kupoltält. I de senare blir det ju mycket mera volym i innertältet. Men det ger ju ändå någon slags känsla för måttuppgifterna för de modeller jag funderar på.

Jag kom därav fram till att Akto, Unna och Helsport Ringstind och liknande är för små för min smak. Men om jag skulle ha en modern smal ryggsäck (vilket jag tänker skaffa) så kan det funka. Jag är väldigt sugen på att testa framförallt Hilleberg Unna så jag tänker nog hitta ett begagnat. Funkar det inte så kan man ju sälja vidare.

Men för något mer mångsidigt så vill jag nog ha något rymligare (eftersom det nu finns några sådana som inte väger mer än 250g mer än mitt gamla tält) och bland de jag har undersökt så står det då mellan ovannämnda Vaude Taurus Ultralight, Hilleberg Nallo 2 och Fjällräven Skule Shape R/S 2 (varför heter alla Fjällrävens tält R/S?...). Vaude har lägst vikt (1,95kg), Fjällräven lägst pris (3000kr) men Hilleberg verkar vara rymligast och bäst, helt enkelt, totalt sett. Så mitt svar blir nog: Ska hålla utkik efter ett begagnat Hilleberg Nallo 2. Synpunkter på detta?

Men, butiksägaren som ville sälja Marmot Diablo var negativ till tunneltält och menade att självstagande är mycket bättre. Tyvärr var jag så dum när jag var i butiken i ett annat ärende i onsdags att jag inte tog en ordentlig diskussion med honom om alla dessa alternativ trots att han öppnade för det.

En "dark horse" som jag hittade i Naturkompaniets katalog är North Face Tadpole 23 DL. Ett självstagande på bara 2,13kg låter intressant. Någon som har åsikter om det tältet?

Jaha, då har man ägnat alldeles för mycket tid åt det här igen istället för att vara ute i skogen... Men nästa vecka blir det iallafall vandring på Stora Alvaret på Öland fredag - söndag.
 
Lutar det mer åt 4-säsongs ändå, kanske?

3-säsongs, 2-pers, 2,14kg, 2 absider: Hubba Hubba. Bra rymd tack vare konstruktionen; jämför tex Unna som har betydligt mer sluttande väggar.
Själv bevakar jag 3-pers Mutha Hubba på eBay. Gick ett nytt för $242 i veckan (3995kr på stan).

P.s. Betänk om du läser gamla Hubba Hubba-recensioner att gamla modellen hade endast en absid och dålig ventilation; väsentligt bättre drag rapporteras om i nya 2-absids. Personligen lockas jag av dess fördelar som 2-säsongs; räknar inte rikitgt med senhöst- till vårvinteranvändning, desto mer under varmare halvåret. Panorama; stjärnskådning; ganska lagom ljust yttertält.
 
TN har mycket intressanta tält i den klassen och är hyfsat starka enligt utsago men inte de mest vindstabila. Det finns några trådar om det, bl.a:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=34071

Den diskussion du citerar konstaterar ju bara att Laserlite inte är ett "pure mountain tent". (vilket väl knappast Akto eller Nallo är heller)
Gå upp till ett Laser eller ännu hellre ett Laserlarge, så har du utmärkta fjälltält som endera
är avsevärt lättare, med samma storlek, eller avsevärt större, till samma vikt som ett Akto.

- Erik

(som numera är Aktoägare efter att blivit bestulen på ett Laserlarge, och saknar det sistnämnda
något gruvligt under regniga dagar)
 
Ber om ursäkt

Jag hade "huvet under armen" (som så ofta) igår och glömde bort att göra en sökning i forumet efter Vaude Taurus Ultralight respektive North Face Tadpole innan jag skrev mitt inlägg.

Nu gjorde jag dessa sökningar men jag blev väl inte mycket klokare för det...

För övrigt borde jag förstås ha gjort en ordentlig genomsökning i forumet innan jag överhuvudtaget startade den här tråden...
 
Avslut

Skulle ha nämnt att jag har kollat lite på Terra Nova Laser, och har svängt fram och tillbaka i mitt intryck av dem.

Vad gäller frågan om 4-säsongs: Nej, det var inte därför jag nämnde Hilleberg Nallo, Akto och Unna (det var väl de enda åretrunt-tält jag nämnde?). Det är inte att Hillebergs tält har använts på polarexpeditioner som intresserat mig utan att de verkar ha de mest genomtänkta detaljerna och, viktigast, det enklaste handhavandet (och uppenbarligen god kvalitet).

Men nu har jag ägnat de senaste timmarna åt att läsa ännu fler inlägg i forumet här och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Bl.a. inser jag mer än jag gjort förut att Hillebergs tält är avsedda för oerhört mycket mer avancerade övningar än jag någonsin kommer i närheten av. D.v.s. jag tar tillbaka en hel del av vad jag skrev igår. Jag släpper det här tillsvidare, det är ändå inte förrän nästa sommar jag nästan måste ha ett nytt tält...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Ensamvandrare i behov av tält Bo och sova 46
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.