Tält för ensamvandrare?

Sovkomfort handlar om en hel del plats, läge, ljus, plant och torrt. Sen kommer själva tältslagningen. Shitin=Shitout! Öva hemma på gräsmattan, simulera storm och regn! (I år slipper ju många att leka det senare.)
Jag slår gärna ett slag för tvåmanstält för ensamvandrare för det blir rymligt. Speciellt om man blir inregnad ett par dagar...
Stormlinor och pinnar följer inte med för att det är häftigt! Öva mera.

//J

kan inte mer än hålla med, har själv ett "mindre" tvåmanstält för ensamturer.. man ska slå upp tältet så många ggr på gräsmattan att man hatar tältet, sen kan man slå upp det i sömnen..
 
Hillebergs Akto är ett bra tält. Nackdelar är dock bla
1. lågt i tak för "långa" personer (jag 183 cm upplever det som störande lågt (90cm)). Ligglängd dock helt ok.
2. kräver många markpinnar (8-10 st) och stor uppslagningsyta.

Fördelar är att det är vädertåligt och har en gedigen absid. Kvalitén måste också sägas vara en fördel.

Jag är 187cm lång och upplever inte Aktot som speciellt lågt... man kan sitta i mitten utan större probs... visst, ibland tar det ju i lite... men detta ser jag inte som några problem.

Aktot har en grym absid med tanke på storleken... som enmanna känns det faktiskt stort... beror ju givetvis på hur mycket prylar man har med sig. Jag bodde kungligt i 15 dagar nu senast och har egentligen bara positiva erfarenheter...

Minst 8 pinnar krävs och jag håller med om att detta är en svaghet hos Akto... den enda tycker jag... Vindtåligheten kan man inte klaga på heller, jag låg två dygn uppe på krönet vid Tjäktjapasset i rejäl blåst... det ryckte och slet i tältet konstant... men det enda som krävdes var lite efterspänning.

Uppslagningsytan är inget problem tycker jag... det gäller bara att pricka rätt där du skall ha ditt liggunderlag... sen funkar det kanon även om det finns lite krux runtomkring...

Kvalitetsmässigt helt ok med tanke på den smäckra konstruktionen och låga vikt... men tältpinnarna kunde vara tåligare, har krökt 2 st.

Thomas
 
Tältet kommer att användas i både låglands- och fjällterräng, vår-sommar-höst.
Moontrail har många informativa bilder på tält i alla kategorier. Tex Hilleberg är 4-säsongs/Mountaneering; kanske värt att kolla in 3-säsongs också.

Det ska vara rimligt rymligt för en person i innertält och helst tillräckligt stor absid för att kunna få in ryggsäck (ca 70 l) åtminstone i "nödfall".
Bland Hillbebergs nuvarande sortiment har du ju Unna som är rymligare än Akto. Haka loss innertältet vid behov så har du absid i Unna.

Det ska inte vara några problem att kunna sätta upp ensam, helst också en typ som kräver så få markpinnar som möjligt. Vikt helst max 2 kg. Finns det något sådant?
2kg.
Självstagande
Smidigt regnskydd; full panorama.

Thomas
 

avslutad210712

Gäst
Staika är självstagande men jag har aldrig ens kommit på tanken att sätta upp det med mindre än 10 pinnar, sex till linorna och fyra till nederkanten av yttertältet. Fick en gång lära mig att ankra för storm även om det är vindstilla när jag ankrar båten för natten och det är väl det som följer med när jag tältar.
 
Nallo...

...allt detta prat om akto - köp ett Nallo! Visst väger liite mer, men det har många fördelar! Står stadigare, mer utrymme att sprida ut sig på, eller att sprida ut ngn annan på om man nu vill ha sällskap ngn gång... Har haft mitt ett antal år och det är helt suveränt! Till och med funkat på en vintertur för två! ...fast jag skulle nog rekommendera GT-varianten för det...

Alltså: köp nallo!!!!!
 
Kan Fjällräven vara något att ha nuförtiden?

Tackar för alla synpunkter.

Jag kikade på Hilleberg Nallo 2 också och ja, det verkar mycket intressant. Det känns som att det är Hilleberg Akto, Unna eller Nallo 2 som ligger i täten, så att säga.

För att titta och känna på några Hilleberg-tält så var jag på Naturkompaniet igår. (Tycker inte riktigt om den butiken men till någon butik måste man ju gå.) Fick där se att Fjällräven har en del som det verkar intressanta 2-personsmodeller. Keino, Skule, Akka Shape och framförallt Skule Shape (utformning, vikt, pris). Jag frågade butikspersonalen hur det är med kvaliten på Fjällrävens tält numera. Han menade att på tält så håller Fjällräven hög kvalitet, bara ett litet steg bakom Hilleberg som är ledande. När jag påpekade att på ryggsäckar bl.a. så verkar inte Fjällräven ha samma kvalitet som förr (i min värld är det 25-35 år sedan) så menade han att på ryggsäckar har de valt att lägga sig på en lägre nivå men med tälten har de alltså behållit en hög kvalitetsnivå.

Ska man tro på det? Någon som har erfarenhet av Fjällrävens tält från senare år? Någon av de ovannämnda modellerna, och då särskilt Skule Shape? Jag hittade inga recensioner.

(Ska väl förtydliga att jag tyckte i min ungdom för 20-25 år sedan inte att Fjällräven verkade ha de bästa tälten. T.ex. Caravan (konstruerade av Bo Hilleberg) verkade mer genomtänkta. Själv har jag dock bara erfarenhet av Fjällräven och Helsport (och något lite av Haglöfs) från den tiden, och då upplevde jag Helsport som ungefär lika och Haglöfs som något sämre.)

Å andra sidan ska jag ju inte ägna mig åt några särskilt avancerade aktiviteter så jag behöver ju inte den allra bästa kvaliteten. Däremot vill jag ha så bra och enkel funktionalitet som möjligt.

Igår tittade jag också närmare på Marmot-tältet, satte upp det i butiken (alltså inte Naturkompaniet) m.m. Även om jag fick ett väldigt bra pris på det så känns det inte riktigt rätt. 2,7kg. Relativt krångligt att sätta upp ensam. Stort och rymligt innertält och små absider. Det är lite för stort och tungt för en person. Verkar överhuvudtaget passa bättre i ett varmare och torrare klimat.
 
Unna...

Det har ju mest pratats om Akto, men som Unnainnehavare känns det som jag måste slå ett slag för det tältet. Visserligen ingen absid, men mycket gott om plats för en person och inga problem att få plats med 80-90 liter ryggsäck förutom dej själv. Höjd och längd är tillräckligt (jag är ca 189 cm). Matlagning går också bra när man hakar av och tar undan en bit av innertältet. Rent teoretiskt kan man ju klara sej utan tältspikar, men jag brukar använda 8 för säkerhets skull (en i varje hörn av botten och en i varje hörn vid stångkanalerna. Blåser det mycket kan man ta ett par till. Akto har jag ingen erfarenhet av så jag kan inte göra någon jämförelse.
 
ang. Nallo/Akto

Jag har använt ett Nallo 2 som enmanstält i olika miljöer i 10 år - det blir ett riktigt EnmansHilton för inte allt för många gram (beroende på vilket perspektiv man har). Det är otroligt lyxigt att kunna breda ut sig ordentligt, så att man kan ha all packning tillgänglig i innertältet, och samtidigt ha plats för skodon och matlagning i absiden. Om man är ute i något annat syfte än att bara att gå ( i mitt fall oftast foto eller fiske) är det verkligen gôtt att ha rejält med utrymme för mygg- och väderskyddat kvällspulande (eller heldagspulande för den delen, om endera jävlas ordentligt).

Men inför årets första långvandring (åker mot Sarek på tisdag) slog jag till på ett Akto. Inte helt utan nojjor, ska erkännas - det är lite läskigt med nya bekantskaper.. Det som jag kan vara mest orolig för är nog om absiden verkligen känns tillräckligt rymlig för att man skall kunna använda gasköket tillräckligt säkert inne i den. (Den enorma varningslappen som sitter fastsydd i innertältet lämnar iofs inget utrymme för tvivel..) Men hur som; ett kilo är ändå ett kilo, och många jordnötter blir det! :)

/Per
 
Senast ändrad:
Jag har varit inregnad i ett Akto och visst, lite mer takhöjd hade väl varit fint, men det funkade faktiskt. Laga mat i absiden går utmärkt men självklart ska man vara försiktig. Man kan öppna en ventil i absidtaket som är regnskyddad även i öppet tillstånd.

Go tur till Sarek! (lyckost)
 
Måste bara tillägga att även jag har ett akto och jag är 190 cm. Det hade gärna fått vara n¨gra cm högre.

dock en MYCKET bra absid, ch både bredd och längd inne i tältet är skitbra. Jag saknar dock en ficka på innertältet i inre änden (finns en vid dörren), men det ska jah sy på själv tänkte jag.

Christian
 
Gillar man Aktostilen är det nog värt att kolla även på Helsport Ringstind och Exped Vela I. Nu har jag ingen erfarenhet av denna tälttyp, men HB är i alla fall inte allenarådande...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Ensamvandrare i behov av tält Bo och sova 46
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.