Köpa tält på Biltema...tips

henkee; sa:
Grejen är den att jag inte har lust att lägga ut 1500 - 2000kr på ett tält när jag kommer att använda det kanske 2, 3 tillfällen per år. Vi kommer troligen inte att tälta under speciellt tuffa förhållanden heller.

Är det verkligen så helkasst alla här påstår?

Jag hade samma tanke innan jag köpte mitt HB Nallo 2. Sen tänkte jag att om jag använder det runt 20 nätter per år så håller det nog f-n livet ut. Då är det inte så dyrt längre...

Dessutom vet man ju inte om man får tuffa förhållanden eller inte. En storm i fjällen blåser upp fortare än man anar(egen erfarenhet...).

/H
 
Till att börja med ska jag troligen inte ha det i fjällen, jag skall ner till södra Sverige och "Campa" och bada.

Kommer säkerligen utsättas för en del regn men jag tänker inte åka iväg och tälta om det är riktigt "skitväder".

Kommer troligen köpa detta tält men velar mellan de två olika storlekarna.eftersom jag troligen bara kommer tälta med tjejen så bör det mindre duga eftersom det är lättare..

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=326&iItemId=130774

Vikten på det mindre är 4,6 kg och det större 5,8kg.
 
Fast... man vet väl om man är i fjällen eller inte när man går och lägger sig?

Jag har sedan många år ett tält som antagligen uppfyller alla krav både ur avancerat brukarperspektiv, och vid diskussioner på utsidan.

Förra våren köpte jag ett litet tunneltält åt sonen, som tindrade med ögonen åt ett eget tält. Det kostade ca 100:- (halva reapriset på Jysk). Jag måste väl säga att jag antagligen redan fått ut fler lyckade tältnätter per krona i det tältet än i det andra tältet (som idag har ett nypris på mellan 5 och 10 000).
Jag brukar låna tältet och göra små övernattningar på en natt eller så när jag solopaddlar.

När jag över midsommarhelgen paddlade med flickvännen i flera dygn och med ostadigt väder och t o m lite vindar, så tog jag mitt dock gamla tält (förstås!).

Det är lite roligt att läsa att man avråder från ett billigt tält men föreslår övernattning under presenning för en "nybörjare". Jag har sovit under press, också, men tycker det är rätt kasst vid dåligt väder. Med tillräckligt stor press och tillräckligt med myggnät är förstås allt möjligt men...

Jag föreslår dock att trådstartaren kikar in på Stadium och Biltema mm. och klämmer lite på grejorna, så är det kanske lättare att förstå allt resonemang.

(Jysk-tältet har numera en spräckt tältbåge, även om det inte på något dramatiskt vis hindrat mig att använda tältet ytterligare.)


[Ändrat av Mezzner 2007-06-29 kl 11:05]
 
henkee; sa:
Till att börja med ska jag troligen inte ha det i fjällen, jag skall ner till södra Sverige och "Campa" och bada.

Kommer säkerligen utsättas för en del regn men jag tänker inte åka iväg och tälta om det är riktigt "skitväder".

Nä inte behöver du ett superdupertält till att campa lite. Bara bortkastade pengar.

Det som får mig lite skeptisk till det tältet du länkar till är att det försöker se ut som ett "fjälltält", utan att vara det. Förmodligen får du bättre värde för pengarna om du köper ett (billigt) tält som inte utger sig för att vara gjort för något annat än det du är ute efter.

1500 mm vattenpelare på duken betyder att det kommer regna in om det kommer en riktig åskskur. Det är tråkigt även på en campingplats. Du kan säkert hitta lika billiga tält som håller tätt bättre! (Fast inte försöker se ut som "fjälltält".)
 
henkee; sa:
Grejen är den att jag inte har lust att lägga ut 1500 - 2000kr på ett tält när jag kommer att använda det kanske 2, 3 tillfällen per år. Vi kommer troligen inte att tälta under speciellt tuffa förhållanden heller.

Är det verkligen så helkasst alla här påstår?

Kolla på Stadium. En kompis till mig använder sitt tält till exakt samma saker som du ska göra, och hon har köpt ett nåååågot dyrare lågpristält på Stadium. Jag tror hon gav 600 kronor för det. Det har då faktiskt både innertält och yttertält och en liten lucka som man kan fälla upp med två pinnar. Tältet är ett kupoltält, och det passar ju alldeles utmärkt för att använda på campingar. När du satt i tältpinnarna kan du ju flytta runt tältet tills du är nöjd med placeringen och sedan förankra det.

Stadium har även billiga tält med endast ett tyg i yttertyget. Jag har själv haft ett sånt, och det var helt okej. Men jag skulle ändå råda dig att titta på ett tält som har innertält, det blir mycket mindre kondens i ett sånt.

Jag vet ju inte hur mycket pengar du har råd att lägga, men om det inte svider alltför mycket kan det faktiskt vara värt att lägga till 2-300 till så får du ett betydligt bättre tält. Ett kupoltält med inner- och yttertält från Stadium är mitt tips!

Lycka till!
 
henkee; sa:
Till att börja med ska jag troligen inte ha det i fjällen, jag skall ner till södra Sverige och "Campa" och bada.

Kommer säkerligen utsättas för en del regn men jag tänker inte åka iväg och tälta om det är riktigt "skitväder".

Kommer troligen köpa detta tält men velar mellan de två olika storlekarna.eftersom jag troligen bara kommer tälta med tjejen så bör det mindre duga eftersom det är lättare..

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=326&iItemId=130774

Vikten på det mindre är 4,6 kg och det större 5,8kg.

Du kan nog utesluta användning i fjällen med det tältet med mindre än att du tältar i omedelbar anslutning till fjällstugor som back-up.

Som andra påpekat är det säkert ett fantastiskt tält om du inte har något emot att bli våt, frusen och kall samt oskyddad om det börjar blåsa. Som en bonus är det ju dessutom aptungt. Har man en bil att sova i så är det ju förstås inte hela världen.

Lycka till oavsett tältval!
 
Appropå billiga tält.. kika på ClasOhlson som nu har modeller som har stora tendenser att kopiera andra tillverkare (Akto/Ringstind bla) och kolla mm-vattenpolare på dessa *asg*.

450 mm... (nej du läste inte fel, fyrahundrafemtio millimeter) vad i h-vete ska man med ett sådant tält till???

// Jocke
 
henkee; sa:
Tack för alla svar.
Tunneltältet jag funderar på har väl både inner och yttertält???

Det framgår väl egentligen vare sig av texten eller bilden. Kolla det... Enkeltält har diskuterats många gånger här, och de finns även från premiumleverantörer, men personligen tycker jag de är dåliga.
 
Joakim Ambrosson; sa:
Appropå billiga tält.. kika på ClasOhlson som nu har modeller som har stora tendenser att kopiera andra tillverkare (Akto/Ringstind bla) och kolla mm-vattenpolare på dessa *asg*.

450 mm... (nej du läste inte fel, fyrahundrafemtio millimeter) vad i h-vete ska man med ett sådant tält till???

// Jocke

Men Biltematältet i tråden har ungefär samma vp som Hillebillbergtälten. Så det borde det vara hillebergstätt. Och det är tätt det!

Köp det! (Om det har innertält)

Man måste ju utgå ifrån vad man ska använda sakerna till NU och inom överskådlig framtid, inte från vad som eventuellt kan dyka upp runt hörnet som man inte har en aning om. Införskaffning till expeditioner får väl bli en fråga när och om den dyker upp. Fattar jag rätt att ni ska campa runt bilen? Då är ju vikten ingen fråga. Eller i så fall kanske ett popup-tält. Slippa hålla på och slå ner pinnar och sträcka och bränna en halvtimme på tälteländet.

Annars är vikten ju en fråga...och köp det inte!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa tält i grupp Bo och sova 277
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.