Enväggstält

funderar jag på. Inte tarps, ty golv är väsentligt.
Dels vill jag inte ha ormar och andra kryp i tältet, dels
blir marken väldigt fort mättad under åskregn - upptill
en decimeter vatten är ngen ovanlighet.

Specifikationer: säg 1.2 kg totalvikt, minst 2.5
m^2 golvyta, vindtålighet, förstås.
Riskfri matlagning invändigt - jag ter t ex ALLTID frukost i tältet.

Pris, säg 300 dollar är kanske vad en fattig pensionär
mäktar.

Har tryckt ut recension på BackpackingLight. BlackDiamond
Firstlight och Golite Den2 (hm, 1.5 kg, som nyaste Akto!?)
verkar vara de som inte
kräver stavar, frågan är då hur hållbara bågarna
är i kraftig vind. Ska det krävas stavar så
är jag glad om en räcker, ty stavar är inte så fantastiskt hållbara alla gånger (under vandringen, alltså).
 
Jag skaffade ett Rajd med syftet att 1kg i modernare material borde väl vara lika bra om inte bättre än bardommens bommuls ryggåstält.
Jag har bara använt det vid det på par kortare vandringar ännu, men som enkelväggs skydd (Hilleberg envisas med att hålla det till tarpar och dess like) har det vissa fördelar och vissa nackdelar.
Form och uppsättning. Jag har brukat det med mina Leki stickor. Det är lätt uppsatt och rymligt för en. Två går om de är vänner före och rädda om varandra under turen.
Kortändarna lutar utåt som på Akto. Kondens har jag fått en smula men inga oceaner. Lilla wetexen har räckt länge. Mitt tält saknade öglor för torklinan så jag har haft lite hemslöjd. Jag har även klistrat sömmarna.
Golvet är lika tunnt som resten, men då jag är en bäddrensare, ser jag inga större problem i det.
Frukost i sängen. Jag håller köket utanför tältet. Lätt med två ingångar. OK sitthöjd för mig (185). Men jag stannar kvar i sovsäcken.
Rejält med plats åt prylar och strumptorkning inne.
Jag har även rest det utan stickor i skogen. Då krävdes lite klurighet och den extra persiennlinan.
Det håller regn på rätt sida om väggen. Vindskydd ger det ävenså. Det väger 1/3 mindre än Aktot. Golvytan är 2,4 så där finns bonus. Men det klarar inte alls din lagda prisnivå. Givetvis är mitt en prototyp från outleten.
Om jag kan rekommendera det? Mitt underlag ännu är en aning bristfälligt men själv , med dess begränsingar tycker jag att hitintills är jag nöjd.
Det har mera tältkänsla än en tarp men ävenså mera kondens. I min bok är det ett lätt tält.

go tur

[Ändrat av johankse 2007-02-27 kl 09:12]
 
Re: GoLite Trig 2

alven; sa:
...är vad jag har erfarenhet av, trevlig sådan.

Recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2514

Data:
http://www.golite.com/product/productdetail.aspx?p=SH6012&s=1

Vindtest:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41433

Jag gillar det. Som solotält är det ett självklart val för mig. Gav drygt 2000 för mitt.


Väldigt intressanta filmer och bilder. Jag har bara
varit ute för riktigt hård vind (ska jag gissa 6-7
på beufortskalan) en natt i mitt Akto i Norge,
rätt högt och med tre möjliga, högre, flyktvägar,
en okänd och två olämpliga.

Givetvis hade jag råkat ställa upp tältet vinkelrätt
mot vindriktningen. Men det deformerades inte
lika svårt som på bilderna (i uppsättningstråden).
Det är vad jag försöker relatera till hela tiden.

Det slående med beskrivningarna är att golvytan är
generös, och att tältet inte är specielt lätt -
som nya Akto, ungefär (mitt gamla väger 1.7).
Jag fortsätter att speja.

Jag antar att det citerade priset är kronor, inte dollar ...
 
Äger ett Black Diamond Firstlight, det behåller jag. 2 Recensioner inklusive min finns här på utsidan. Golite Hex3 behåller jag också fastän det sällan används. Sålde mitt Golite Trig2 till brodern. (Smart, kan låna det när jag vill hehe..) Kan vara en god affär att beställa Hilleberg Rajd från USA med nuvarande dollarkurs; http://moontrail.com/hilleberg-rajd.php mer än 1000 SEK billigare än i Sverige, de förpackar "diskret" om man frågar snällt. Edit: Rajd verkar vara jättefint! Om jag gick med stavar skulle det hamna högt på min önskelista.
[Ändrat av jamo 2007-02-27 kl 14:20]
 
Vaude Hogan

Jag som gillar att ha absiden i huvudändan har efter att förlorat mitt MacKinley Duolite börjat snegla på Vaude Hogan,inget enkelväv men kanske ett alternativ iaf.Några har klagat på att det skulle vara vindkänsligt,men om man reser det med fotändan mot vinden tror jag det ska mycket till för att det ska kapsejsa.


peter

Edit:Förtydligande.
[Ändrat av ping 2007-02-27 kl 15:07]
 
Re: Re: GoLite Trig 2

marmotta; sa:
Det slående med beskrivningarna är att golvytan är
generös, och att tältet inte är specielt lätt -
som nya Akto, ungefär (mitt gamla väger 1.7).
Jag fortsätter att speja.

Jag antar att det citerade priset är kronor, inte dollar ...

Jodå, priset är i kronor; annars hade t o m HB legat i lä... ;)

För att vara enmans är det ju lite överdimensionerat. Det finns en enmansversion också (Trig 1, logiskt nog) som väger 200 g mindre. Men i och med att det är en rejäl absid så kommer det ju att väga mer än t ex ett Rajd (vad jag minns, hittar det inte på deras hemsida (eller så behöver jag nya brillor)). Själv har jag använt det som tvåmanstält och då är man ju nere på dryga halvkilot per person, rätt så ok. Absid skulle jag inte vilja vara utan, och jag gillar verkligen golvytan. Även när man är två kan man vräka ut sig rejält och jag är inte så ordningsam av mig. Men allt är en smaksak såklart.

God jakt!
 
Re: Vaude Hogan

ping; sa:
Jag som gillar att ha absiden i huvudändan har efter att förlorat mitt MacKinley Duolite börjat snegla på Vaude Hogan,inget enkelväv men kanske ett alternativ iaf.Några har klagat på att det skulle vara vindkänsligt,men om man reser det med fotändan mot vinden tror jag det ska mycket till för att det ska kapsejsa.


peter

Edit:Förtydligande.
[Ändrat av ping 2007-02-27 kl 15:07]

Att förutse vindriktningen är en gudagåva. Den hade jag velat ha i Trollheimen 2005.
 
Re: Re: Re: GoLite Trig 2

alven; sa:
marmotta; sa:
Det slående med beskrivningarna är att golvytan är
generös, och att tältet inte är specielt lätt -
som nya Akto, ungefär (mitt gamla väger 1.7).
Jag fortsätter att speja.

Jag antar att det citerade priset är kronor, inte dollar ...

Jodå, priset är i kronor; annars hade t o m HB legat i lä... ;)

För att vara enmans är det ju lite överdimensionerat. Det finns en enmansversion också (Trig 1, logiskt nog) som väger 200 g mindre. Men i och med att det är en rejäl absid så kommer det ju att väga mer än t ex ett Rajd (vad jag minns, hittar det inte på deras hemsida (eller så behöver jag nya brillor)). Själv har jag använt det som tvåmanstält och då är man ju nere på dryga halvkilot per person, rätt så ok. Absid skulle jag inte vilja vara utan, och jag gillar verkligen golvytan. Även när man är två kan man vräka ut sig rejält och jag är inte så ordningsam av mig. Men allt är en smaksak såklart.

God jakt!


Kollade golvytan på Trig1, 2.7 kvm. Aktop har 1.7+0.8,
vilket är mitt riktmärke, så tältet verkar räcka.
Kräver stavar - får inte ut helt säkert om det verkligen krävs TVÅ?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.