Gissa position

Sommardrömmarna måste vänta ett tag till. Här kommer en bildgåta från den gångna veckan.
Vilket fjäll ser vi? Och var står fotografen?
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_8891.jpg
    fullsizeoutput_8891.jpg
    15.9 KB · Visningar: 455
Bra ledtråd, finns ju inte så många NP norröver med björkskog. Kanske är du i Pieljekaise? I så fall bör fotot vara taget i riktning sydost för att vi ska se de båda topparna. Men jag hittar ingen lämplig sjö eller myr........
 
Bra ledtråd, finns ju inte så många NP norröver med björkskog. Kanske är du i Pieljekaise? I så fall bör fotot vara taget i riktning sydost för att vi ska se de båda topparna. Men jag hittar ingen lämplig sjö eller myr........

Stämmer utmärkt! Vi ser Pieljekaises två toppar, varav den ena är innanför, den andra utanför nationalparken.
Svaret på den andra frågan är därmed också rätt: Foto är tagen i Pieljekaises nationalpark (det var tillräckligt). Mer exakt, från sjön 674.
 
Ok, då var fotoriktningen mer öster. Ny bild och frågan är vilka fjälltoppar vi ser vid horisonten.
 

Bilagor

  • Foto0375.jpg
    Foto0375.jpg
    75.8 KB · Visningar: 381
Ok, jag tar en bild till så vi håller igång tråden! Var tältar jag denna gång?
 

Bilagor

  • Foto0014 (2).jpg
    Foto0014 (2).jpg
    78 KB · Visningar: 307
Jag tror att du tältar vid Liehtjitjavrre. I sydöstra änden av sjön på udden norr om renvaktarstugan. Jag tycker mig ana Niendooalgge i bakgrunden till vänster.
 
Rätt svar, Tore! Mer exakt tältar jag på västra sidan av vattnet, alltså på halvön Vuojnesskájdde och fotoriktningen bör då vara nordost. Så här ser hela bilden ut. Ny bild igen!
 

Bilagor

  • Foto0014.jpg
    Foto0014.jpg
    80.4 KB · Visningar: 213
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.