Tält - billiga eller dyra?

Ok, det blev Marmots Earlylight 2P! Som herrn från ovan (hehe) rekommenderade. 1200kr.

Nu står det uppställt i min lägenhet!

189476364_d7e4ed8334.jpg
 
Schysst. Jag har också ett gult marmottält.

Tur att du inte valde ett HB Keron 3GT. Det hade nog inte fått plats i lägenhete.. ;)
 
Nyss hemkommen från Sarek och 9 dagar i marmot-tältet och jag har bara en sak att säga:

GRYMT!

Har ingenting att klaga på faktiskt. Vad mer kan man begära av ett tält (som bara ska användas på sommaren)?

Nästan bara solsken i Sarek (2 dagar med regn) och med ett bra tält blev vandringen en topptur (utan toppbestigningar)!

[Ändrat av oskarlin 2006-08-10 kl 23:08]
 
oskarlin; sa:
Nyss hemkommen från Sarek och 9 dagar i marmot-tältet och jag har bara en sak att säga:

GRYMT!

Har ingenting att klaga på faktiskt. Vad mer kan man begära av ett tält (som bara ska användas på sommaren)?

Nästan bara solsken i Sarek (2 dagar med regn) och med ett bra tält blev vandringen en topptur (utan toppbestigningar)!

[Ändrat av oskarlin 2006-08-10 kl 23:08]

När det är fint väder under hela vandringen så brukar de flesta tält fungera helt utan problem, om man inte köpte ett rent skittält förståss. Det är ju först i det riktiga skitvädret man upptäcker de stora skillnaderna på tält och tält.
 
ping; sa:
oskarlin; sa:
Eftersom priserna på tält verkar variera sjukt mycket tänkte jag höra med er om det. Är dyrast bäst? Eller är det bara varumärket man betalar för?

T ex så säljer Fliesbergs tält för lite mindre än två tusen. Ett snarlikt (till utseendet iaf) går för 5 lakan hos Hilleberg osv.

Visst kan 'kopior' vara lika bra,men om ingen pröjsar för material- och produktutveckling kan vi lägga ner.


peter
Och hur vet du att överpriset du betalar för märkesprylen går till FoU och inte till nåt annat? "Jag betalar gärna ockerpris om ni lovar att spendera mina stålar på en doktorandtjänst" ;)
 
När det är fint väder under hela vandringen så brukar de flesta tält fungera helt utan problem, om man inte köpte ett rent skittält förståss. Det är ju först i det riktiga skitvädret man upptäcker de stora skillnaderna på tält och tält.

Well, vi hade två dagar med regn från uppställning till nedmontering och det var inga problem. En dag råkade jag ställa tältet mot vinden istället för med så det droppade lite från dragkedjan i yttertältet. Men inte sen jag vänt på det.
 
alert; sa:
Och hur vet du att överpriset du betalar för märkesprylen går till FoU och inte till nåt annat? "Jag betalar gärna ockerpris om ni lovar att spendera mina stålar på en doktorandtjänst" ;)

Välkommen ut i den verkliga världen där utvecklingen inte utförs av doktorander utan av produktutvecklare. ;)

När flyttade Hilleberg fram tältteknikens råmärken senast? När gjorde Berguven samma sak?

Men sen finns det ju såklart andra tillverkare som är ännu mer progressiva än Hilleberg, men har priser som ligger närmare Berguven.
Alla behöver inte Hillebergs säkerhetsmarginaler när de sover ute i naturen.
 
ping; sa:
Visst kan 'kopior' vara lika bra,men om ingen pröjsar för material- och produktutveckling kan vi lägga ner.


peter

Sant. Och lika sant är att om ingen pressade de som står för utvecklingen genom att kopiera deras landvinningar så skulle de ju inte ha någon anledning att innovera och utvecklingen skulle också avstanna.

Så jag tycker att den normala marknadsekonomiska lösning vi har, med visst (patent-)skydd och fördelen att vara ute på marknaden ett tag innan kopiorna hinner komma, är en ganska bra kompromiss. Vilket också är avsikten. Att inte hamna i vare sig det ena eller det andra vägdiket, utan försöka hålla sig någorlunda på vägen.

Jörgen
 
Ursäkta

men det gick faktiskt att gå och tälta med ryggåstält i fjällen i många år. Bomull hette matrialet och impregnering var en årlig verksamhet... (På byns sommarloppis gick det att köpa 25 år gamla nästan oanvända fjälltält med tvåväggsystem, 2 p 3kg för 50:) När så halvsynteten och fast tarp över blev standard var det en oerhörd viktminskning och komfortökning. Dagens lätta dubbla fjälltält innebar ytterligare lyft. Men oftast är det inte -25 och storm. Ännu lättare blir bara yttertält eller tarp.
Om man nu för in ekonomisynpunkten även så återkommer jag som vanligt till begagnademarknaden... Då gäller det att kunna produkterna man är intresserad av.... Samt inte minst viktigt att förfoga över kontanterna...
Tror inte att HB är bäst, men funktionellt jovisst.... Har sett många andra väl så funktionella tält i funktion, men p g a otrolig tur med vädret, utom ett par otrevliga undantag, så kan jag inte rapportera om deras förtäfflighet. Även om ägarna såg lyckliga ut när govädret återkom, antagligen som undertecknad. Jag har på reor utomlands köpt ett och annat lätt tält. Retat försäljarna till vansinne genom att granska varje söm, båge och pinne, på flera modeller, men varit nöjd efter bruk. Modellerna är tyvärr helt obsolenta då det gått mode även i tältverksamheten. Själv sover jag inte lugnt i röda tält men väl i gula. Jag brukar ha en orange tarp med mig om jag vill synas, smaken med färgrannheten är givetvis varierande och så bör det vara, den enskildes val. I valet mellan att inte komma ut eller gå till Jytsk vet jag vad jag skulle göra, låna och spara....

Go tur


[Ändrat av johankse 2006-08-11 kl 11:34]
 
Till övervägande delen är det nog andra branchers behov av bättre material såsom sjukvårdens vi har att tacka för utvecklingen.. Att tälttillverkarna hittar att använda dessa material är ju bra för alla, men ingen ska inbilla mig att dessa skräddarföretag har några vidlyftiga utvecklingskostnader. Eller ni kan ju försöka :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.