Tält - billiga eller dyra?

Okey, nu har vi skämtat tillräckligt.

Vad för tält bör man ha då?

Hur mycket ska man pynta? Vilka är bra osv

help!
 
oskarlin; sa:
Okey, nu har vi skämtat tillräckligt.

Vad för tält bör man ha då?

Hur mycket ska man pynta? Vilka är bra osv

help!

Jag är av uppfattningen att HB är bra OCH prisvärda tält. Andra på forumet skrattar sig harmynta åt den uppfattningen. Det finns ingen sannning.


ps. NUI är ett användarnamn här på forumet. ds
 
Jag tror inte att man behöver lägga ut 5-6 tusen på ett tält för att få ett som klarar svenskt sommarfjäll. Jag hoppas i alla fall inte det, eftersom jag inte gjort det själv ;)

Titta på de större tillverkarna på kontinenten (Vaude, Jack Wolfskin, etc) eller på en annan kontinent (The North Face, Mountain Hardwear etc) eller möjligen i närheten av en tredje (Macpac), så tror jag att du får ett som klarar av vad det ska. Kvalitetsmässigt tror jag du hamnar i paritet med Haglöfs och Fjällräven, men priset trillar ner en bit. Jag har ett Jack Wolfskin som förvisso inte fjälltestats men jag skulle inte tveka en sekund på att dra med det upp i fjällen, och ett GoLite som snart åker upp på en testrunda.

När det gäller sönderblåsta tält i fjällen så har jag en stark misstanke om att det i de flesta fall handlar mer om handhavandefel än något annat, se t.ex.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

Det finns ju folk som åker upp med tältkåta, rena seglet jämfört med de flesta tält, och tycker det fungerar bra, och så finns det de som åker upp med en mindre variant av segel (tarp) och tycker att det fungerar bra. Jag skulle nog själv tveka när det gäller ultrabilliga lösningar av typen Rusta, där jag inbillar mig att både material och design lämnar lite väl mycket i övrigt att önska.
 

avslutad210712

Gäst
Märket på tältet är oviktigt. Det är färgen som är det viktiga och såklart bara rött som gäller :)

Tror nog att rådet ovan om att ligga ungefär i mitten på prisspannet är rätt träffsäkert om man tar hänsyn till pris, funktionalitet etc.

Sen kommer det till känslor och ett rött Hilleban är såklart mumma.
 
Jag skulle nog undvika Fliesbergs, Berguven och såna modeller men sen beror det helt och hållet på hur mycket du vill spendera. Hilleberg gör fina tält som dock kostar en del men det finns andra tillverkare som också gör väldigt bra tält, inte minst norska Helsport. Själv har jag ett Marmot fortress som är väldigt trevligt om än lite i tyngsta laget. Northstar.se i Gällivare har en del, som det verkar, trevliga och prisvärda tält exempelvis Bergans kompakt för 1990:- men även modeller från nämnda Jack Wolfskin, RP och Vaude. Det Jack Wolfskin-tält (last resort 2RT) som de rear ut nu tycker jag personligen ser intressant ut. Prisvärt och ganska lätt (2,2kg).

De parametrar som kan vara intressanta vid val av tält är t ex:
- tunnel/kupol där tunneltält i regel är något lättare men i gengäld inte är självstagande
- pris
- vikt, en viktig egenskap där det kan skilja åtskilliga kilo mellan ett lättviktstält och ett tyngre
- användningsområde. Om man främst ska använda tältet under vandring så blir ju vikten av större vikt sic! medan ett tält som ska användas mer stationärt, under t ex fisketurer, har större nytta av mer plats, t ex stor absid.
Kvalitetsmässigt räcker alla "seriösare" tillverkare till för svenskt sommarbruk.
[Ändrat av dave1 2006-07-11 kl 15:14]
 
Tänk på framtiden också!

Vad tror du att du kommer att använda tältet till i framtiden? Vintertältning? Skärgårdsturer? Roskildefestivalen?

Ett tält är en viktig del av utrustningen och köper man ett tält med brett användningsområde kommer man förmodligen uppskatta det den dagen man får nya intressen. Ett tält från seriösa tillverkare håller iallmänhet rätt länge...

Ulf
 
Hilleberg och Jysk är ungefär lika bra.

Jag köpte ett Jysktält åt sonen, och efter ett fåtal användingar så har en båge böjt sig men ännu inte gått av. Det var inte så bra.

Å andra sidan har jag en kamrat som fick stångbrott på sitt HB på premiärturen i fjällen, trots mycket moderata vindar.

En skillnad var dock priset...

Av ovanstående lär man sig nog inte mycket egentligen. Annat än att det inte finns tält som aldrig går sönder. Köper du ett tält för, säg 2 000 extra så innebär det tyvärr inte att du har försäkrat dig mot alla missöden. Jag vet inte vad den slutgiltiga förklaringen blev beträffande det kända dyra tält som vid Råd&Rön-test var lite otätt. Jag vet bara att det trots allt inte motsvarade de högt ställda förväntningarna.

Sen ska man kanske inse att det som regel inte innebär döden, när tältet går sönder lite.

Jag har ett gammalt HB också och känner mig fullkomligt trygg med det - men det är klart att det kommer att gå sönder nån gång....

Sådärja, då har det blivit en HB-tråd av denna tälttråd också, men det var nog en dödsdömd tråd från början.

Om trådstartaren har klarat sig med ett annat tält tidigare tror jag nog att det finns egna erfarenheter som kan vara lika mycket värda som våra andras, eftersom det alltid är lättast att tolka sina egna erfarenheter i förhållande till de krav och förväntningar man har.
 
avslutad210712; sa:
Märket på tältet är oviktigt. Det är färgen som är det viktiga och såklart bara rött som gäller :)
Skriver vi under på!

avslutad210712; sa:
Tror nog att rådet ovan om att ligga ungefär i mitten på prisspannet är rätt träffsäkert om man tar hänsyn till pris, funktionalitet etc.
Leta pris/prestanda och betala inte allt för mycket för namnet. Även om jag själv är Hillebergare förordar jag inte HB till inte så extrema avändare.

Det finns en uppskö av tält. Du kan ju börja att leta på "utomhusrecensioner".

http://www.outdoorreview.com/cat/outdoor-equipment/backpacking-camping-hiking/tents/PLS_2955crx.aspx


Några andra ideer kan vara:

http://www.addnature.com/default_re...ER22&mscssid=3N8121WDX6148N69DH13B7NM02TL98WF

http://marmot.com/products/product.php?cat=tents&subcat=1&style_id=H2713

http://marmot.com/products/product.php?cat=tents&subcat=48&style_id=H2789

http://www.addnature.com/default_re...YX2P&mscssid=3N8121WDX6148N69DH13B7NM02TL98WF

http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=AZC2

http://www.macpac.co.nz/products/display/catalogue/do,displayitem-view/mid,109/miid,2996/diid,880/

http://www.macpac.co.nz/products/display/catalogue/do,displayitem-view/mid,109/miid,2996/diid,883/

och många, många fler. Låt användningsområde och användningsfrekvens styra valet. Om tältet bara kommer att användas en vecka om året kan man kanske stå ut med att en natt var 10:e år får man sitta och hålla fast tältbågarna när det blåser. Man får lite vad man betalar för så att säga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.