Råd&Röns tälttest

Inte måndagsexemplar

Nallotältet "har med nöd och näppe fått godkänt" i testet. Tyvärr framgår inte vad som kriteriet på godkänt är. Men:

Kenneth Westman Drake som är marknadsansvarig på Hilleberg är faktiskt tillfrågad om tältet är ett måndagsexemplar...

Svar citat:
- Nej, det är inget misstag. Tältet hör till en serie ultralätta tält. Då blir också väven tunnare. Som konsument har du att välja på ett mycket lätt tält eller ett tält med tjockare väv, som tål mer.

slut citat.


F.ö. kan man konstatera att vattentäthet provet endast gäller yttertältet. Jag tycker att även bottenväven på innertältet borde ha testats, även om det inte är lika viktigt.

I förbigående kan jag nämna att det 'regnade in' i somras när jag satt under min tarp UL 10 (Kerlon 1200)...försökte få det till att det var kondens från köket, men det var nog i sömmen det läckte.

:) Kalle G
 
Re: Inte måndagsexemplar

Kalle G; sa:
Jag tycker att även bottenväven på innertältet borde ha testats, även om det inte är lika viktigt.

Håller med, men jag skulle nästan vilja säga att bottenvävens täthet är viktigare! Att tälta i en pöl ställer högre krav än att tälta i slagregn...
När det regnar rinner det mesta vattnet av yttertältet, och har man dessutom ett inntertält som också stoppar en hel del vatten är det nog inget problem med småläckage i yttertältet.
Ett läckande golv när man har tältat på regnblött underlag, eller valt fel tältplats så att man får en pöl, är värre.

Jag har vid ett par tillfällen varit med om situationer där ett otätt golv skulle ha förstört en hel del.
 
Re: Re: Inte måndagsexemplar

Nordesjö; sa:
Kalle G; sa:
Jag tycker att även bottenväven på innertältet borde ha testats, även om det inte är lika viktigt.

Håller med, men jag skulle nästan vilja säga att bottenvävens täthet är viktigare! Att tälta i en pöl ställer högre krav än att tälta i slagregn...
När det regnar rinner det mesta vattnet av yttertältet, och har man dessutom ett inntertält som också stoppar en hel del vatten är det nog inget problem med småläckage i yttertältet.
Ett läckande golv när man har tältat på regnblött underlag, eller valt fel tältplats så att man får en pöl, är värre.

Hehe, jag funderade lite över vad som var viktigast, och kom fram till motsatt slutsats...man får förstås välja tältplats så att man inte hamnar i en pöl...i den mån man har möjlighet, och det är förstås inte alltid så lätt. Alltid finns det en fördjupning någonstans...

Jag vidhåller nog ändå att yttervävens vattentäthet är viktigare än bottenvävens. Jag resonerar så här: med ett rejält ihållande spöregn blir man nog rejält blöt till slut om ytterväven läcker. Om man slagit upp tältet på en någorlunda bra plats bör det inte rinna in ytterligare vatten under tältet, så den initiala vätan bör gå att torka upp om det läcker in genom golvet.

Lyckligtvis har jag ett Nammatj 2, så jag har aldrig haft problem med vare sig det ena eller det andra :) :) trots att jag en gång slog upp tältet så att ena sidan stod i ca fem cm vatten en gång!

:) Kalle G
 
Hallå!
Jag har ett gammalt Keron(*).
Det är jättebra. Det har aldrig regnat in.

Men det betyder väl inte att ett test inte skulle kunna visa att andra tält har ännu bättre vattentäthet.

Det är ju ganska vedertaget att man låter maximal vattenpelare representera "hur vattentätt" ett material är; har en stark känsla av att även HB tillämpar detta.

Om det inte påpekades kanske man kan tycka att det borde funnits med en kommentar i testen i stil med att en lättare väv oftast är en tunnare och något mindre vattentät väv. Fast det kan ju å andra sidan vara att underskatta läsaren, eller?

Jag tycker mycket i den här tråden är olika former av bortförklaringar, som skulle gå ut på att enskilda personers som regel rätt begränsade erfarenhet, skulle vara mer objektivt än labtester. Jag vet en och annan som har många, många tältnätter bakom sig under många varierande förhållanden, men som inte bytt tält massvis med gånger bara för det. Jag vet även personer som har flera tält som de alternerar mellan, men där tälten å andra sidan är av samma märke. Självklart vet dessa personer en massa om sina tält. Men inte så mycket om andra tält.

Jag har själv inte lästa testen ännu, men det verkar ju inte vara nåt större hinder för att yttra sig i den här tråden.




(*Det har förvisse än annan väv än den diskuterade, och än den som sitter på Keron nuförtiden.)
 
Mezzner; sa:
Men det betyder väl inte att ett test inte skulle kunna visa att andra tält har ännu bättre vattentäthet.

Det är ju ganska vedertaget att man låter maximal vattenpelare representera "hur vattentätt" ett material är; har en stark känsla av att även HB tillämpar detta.

Om det inte påpekades kanske man kan tycka att det borde funnits med en kommentar i testen i stil med att en lättare väv oftast är en tunnare och något mindre vattentät väv. Fast det kan ju å andra sidan vara att underskatta läsaren, eller?

Nä det är just det. Andra vävar kanske är mer vattentäta men keron 1200 är självklart också vattentät i bemärkelse att den inte släpper in regn.

Så det känns som det kvittar.

Alla vi som har Hillberg tält vet ju att tälten är av mycket bra kvalite. De flesta har nog haft sämre varianter att jämföra med.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Inte måndagsexemplar

Kalle G; sa:
Nordesjö; sa:
Kalle G; sa:
Jag tycker att även bottenväven på innertältet borde ha testats, även om det inte är lika viktigt.

Håller med, men jag skulle nästan vilja säga att bottenvävens täthet är viktigare! Att tälta i en pöl ställer högre krav än att tälta i slagregn...
När det regnar rinner det mesta vattnet av yttertältet, och har man dessutom ett inntertält som också stoppar en hel del vatten är det nog inget problem med småläckage i yttertältet.
Ett läckande golv när man har tältat på regnblött underlag, eller valt fel tältplats så att man får en pöl, är värre.

Hehe, jag funderade lite över vad som var viktigast, och kom fram till motsatt slutsats...man får förstås välja tältplats så att man inte hamnar i en pöl...i den mån man har möjlighet, och det är förstås inte alltid så lätt. Alltid finns det en fördjupning någonstans...

Jag vidhåller nog ändå att yttervävens vattentäthet är viktigare än bottenvävens. Jag resonerar så här: med ett rejält ihållande spöregn blir man nog rejält blöt till slut om ytterväven läcker. Om man slagit upp tältet på en någorlunda bra plats bör det inte rinna in ytterligare vatten under tältet, så den initiala vätan bör gå att torka upp om det läcker in genom golvet.

Lyckligtvis har jag ett Nammatj 2, så jag har aldrig haft problem med vare sig det ena eller det andra :) :) trots att jag en gång slog upp tältet så att ena sidan stod i ca fem cm vatten en gång!

:) Kalle G

Beror lite på vad man menar med att yttertältet läcker in. Läcker det som ett såll så är det nog inte så skoj men annars håller jag nog för att om innertältets golv är otätt så är det sämre. Handlar inte enbart om att tälta direkt i en vattenpöl utan markfuktigheten kan nog krypa in ändå och skapa rätt stora besvär. För övrigt har jag själv tältat och vaknat i en mindre bäck eller i alla fall en rännil vilket var en intressant upplevelse.
 
Någon som testat ett Hilleberg Akto i fullt ösregn och kan förtälja om det regnar in eller inte? Nu pratar vi inte sömmarna, utan mer väven.

// Jocke, står och velar..
 
Joakim Ambrosson; sa:
Någon som testat ett Hilleberg Akto i fullt ösregn och kan förtälja om det regnar in eller inte? Nu pratar vi inte sömmarna, utan mer väven.

// Jocke, står och velar..

Kamma dig. Det är väl självklart att det läcker in som rena vattenfallet. RR och Putrik har ju konstaterat det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.