Råd&Röns tälttest

Re: Med vilja

johankse; sa:
Kan man få mycket att hända. Struntar man i seam sealing tex.... Eller att med SS täcka en mindre sprättad felsöm... Jag vet inte men märkligt att landets ledande tälttillverkare skulle leverera läckande tält synnerligen märklig. Min visst litar vi på våra statliga myndigheter och företag, de vill väl alltid vårt bästa, eller?

Men snälla nån, det kan faktiskt vara så att det var ett måndagsexemplar av tältet. Det kan också faktiskt vara så att Råd & Rön inte är Satans förlängda arm och vill dig illa. :)

ps. vilken statlig myndighet kan du på rak arm säga som vill oss illa? ds.
 
Sömmar

Det vore intressant att få feedback på det här med sömtäthet. Själv har jag aldrig haft problem med läckande sömmar, trots att jag för det mesta inte har sömtätat dem extra.

I amerikansk litteratur är sömtätning en stor grej. Beror detta på att regnet ofta kommer häftigare over there, medan det kanske mera duggregnar och blåser för jämnan här? Eller?

Jörgen
 
Om poängsättning

Det ser ju vådligt bra ut med Norrmännens poängsättningsystem.
Men bedömningsgrunder, mätbara faktor mm, är inte vägda. Vilket alla vet att man bör göra för att få ett rättvisande totalresultat.
Mycket riktigt hamnar här alla tälten på ett grått bra, 61-80p, tryggt för testarna. Om det tar 5 eller 10minuter att resa ett tält vid 0m/s, gräsplan och 3 som deltar, samt dagljus, är inte lika intressant som 12m/s, regn och rätt antal som skall bo i tältet, men en tröttande dagsmarsch i benen och mest mat i sinnet, då blir plötsligt tiden relevantare.
Eftersom man bedömde tält och tbh för sig drar jag slutsatsen att man inte tätat sömmarna före bruk. Att i det fallet testa regntålighet utan att redovisa normen verkar knas.....milt sagt.
Vindtålighet längs och tvärs är inte redovisade (testade?) som tidigare påpekats korrekt.
För mig verkar det mest blaha och jag litar mera på nyttjare, som redovisar dragna erfarenheter i praktiskt bruk, än tester utan givna normer och med jämförbara mätsystem.
Rankar man 9 tält i ordning är F1 poängsättningen en norm, plats 1 10p, plats 2 8p osv. Viktfaktorn för delarna är också intressant, ett vandrartält skall bäras, vikten bör ha stor viktfaktor. Uppsättningstid under fältmässiga förhållanden kan vara avgörande. Att tappa en lös ytterduk i 12m/s som ökar är inte trevligt. Det vet alla som prövat... Hur mycket väger tältdukarna efter en natt i minus 10 grader med rätt antal sovande i tälten? Eller efter en natt hällregn med dimma?
Tacka vet jag alla vänliga amatörer med sin stora praktiska kunskap!

Go tur
 
Om poängsättning

Det ser ju vådligt bra ut med Norrmännens poängsättningsystem.
Men bedömningsgrunder, mätbara faktor mm, är inte vägda. Vilket alla vet att man bör göra för att få ett rättvisande totalresultat.
Mycket riktigt hamnar här alla tälten på ett grått bra, 61-80p, tryggt för testarna. Om det tar 5 eller 10minuter att resa ett tält vid 0m/s, gräsplan och 3 som deltar, samt dagljus, är inte lika intressant som 12m/s, regn och rätt antal som skall bo i tältet, men en tröttande dagsmarsch i benen och mest mat i sinnet, då blir plötsligt tiden relevantare.
Eftersom man bedömde tält och tbh för sig drar jag slutsatsen att man inte tätat sömmarna före bruk. Att i det fallet testa regntålighet utan att redovisa normen verkar knas.....milt sagt.
Vindtålighet längs och tvärs är inte redovisade (testade?) som tidigare påpekats korrekt.
För mig verkar det mest blaha och jag litar mera på nyttjare, som redovisar dragna erfarenheter i praktiskt bruk, än tester utan givna normer och med jämförbara mätsystem.
Rankar man 9 tält i ordning är F1 poängsättningen en norm, plats 1 10p, plats 2 8p osv. Viktfaktorn för delarna är också intressant, ett vandrartält skall bäras, vikten bör ha stor viktfaktor. Uppsättningstid under fältmässiga förhållanden kan vara avgörande. Att tappa en lös ytterduk i 12m/s som ökar är inte trevligt. Det vet alla som prövat... Hur mycket väger tältdukarna efter en natt i minus 10 grader med rätt antal sovande i tälten? Eller efter en natt hällregn med dimma?
Tacka vet jag alla vänliga amatörer med sin stora praktiska kunskap!

Go tur
 
Man kan ju undra om Råd & Rön vet vad ex. kondens är. Har de tagit hänsyn till det??

Har inte så mycket erfarenhet av Råd & Röns tester men i t.ex. Hyresgästföreningens tidning läste jag en gång ett test av underställ. Det var ganska tydligt att artikelförfattaren inte visste särskilt mycket om underställ och om friluftsliv.

Kan det vara något liknande med Råd & Röns artikelförfattare?

Mvh, Per Nyberg.
http://www.aventyrsexpeditioner.com


PS. Alla statliga myndigheter vill oss illa... :)
 

avslutad210712

Gäst
Klart att testen tar hänsyn till fel faktorer och inte är något att bry sig om.


*väntar fortfarande på att biltestarna skall börja använda sig av europeiska ölbackar när de testar bagageutrymmet på bilar iställer för töntiga resväskor*
 
Oavsett om Råd & Rön bryr sig om fel saker, och oavsett definitioner så är det väl ändå anmärkningsvärt att de i labtest finner att Hillebergs lätta väv inte håller lika tätt som andra?

Sen kan man ju tycka att ett yttertälts totala vattentäthet är mindre viktig, men så länge Hilleberg hävdar att de är så rackarns vattentäta så bör de ju bemöta det här :)
 
Är det någon som har koll på vilket tryck "svenskt regn" levereras ner på våra tält?

// Jocke, som tittar på Hillberg Akto med Kerlon 1200-väven..
 
Nordesjö; sa:
Oavsett om Råd & Rön bryr sig om fel saker, och oavsett definitioner så är det väl ändå anmärkningsvärt att de i labtest finner att Hillebergs lätta väv inte håller lika tätt som andra?
Nu känns ju i.o.f.s. "testresultatet" helt bisarrt men jag tycker inte att det är så våldsamt anmärkningsvärt. Jämfört med flera andra tillverkare prioriterar Hilleberg rivstyrkan högre än vattentätheten. Det är bl.a. därför man inte kör med täta PU-beläggningar i yttertältsväven.
 
haskell; sa:
Jämfört med flera andra tillverkare prioriterar Hilleberg rivstyrkan högre än vattentätheten. Det är bl.a. därför man inte kör med täta PU-beläggningar i yttertältsväven.

Visst - men deras silikonbeläggning är ju såklart också vattentät, och de anger själva att deras lätta väv tål ett vattentryck på 20 kPa. Allt över ett par tusen pascal räknas väl som vattentätt?

Så nånting har ju gått snett här.

Men visst klarar man sig med ett tält som inte är helt vattentätt - det var ju inte så länge sedan tälten var gjorda av impregnerad bomull. Jag har till och med hört rykten om att några som kallar sig skåter eller nåt sånt brukar resa just bomullstält på åkrar för att sitta och spela gitarr och prata om gud. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.