Råd&Röns tälttest

Råd&Rön har testat 9 tält i priser från 2500 till 7000.
Gissa vilket tält som hade sämst vattentäthet.
Jo, Hilleberg Nallo 3 GT.:(
Men det var lättast.:)
I den "Praktiska provningen" (hanterbarhet, bekvämlighet, ventilation och utrymme för bagage och matlagning) hamnade Nallo i topp tillsammans med
Fjällräven Akka RS3, Helsport Fjellheimen 3 Camp och
The North Face VE25.
Bäst sammantaget anser Råd&Rön att Exped Orion Extreem är.
/ Bertil
 
Kör det med sin vanlga insatta stil: "Det här tältet är bättre än det där, eftersom man får plats tre i det här och bara två i det där"? ;)

Men de brukar vara bra på laboratoriegrejer.
 
Inge rök utan eld, finns det vetenskapliga belägg för deras tester eller hade Hilleberg en dålig dag?
 
Intressant...är testet i senaste nummret?

Jag har erfarenhet av två helt olika och flitigt använda Hillebergtält, tidigare ett Nammatj 3 GT och nu ett Akto. På båda dessa tält har jag tätat sömmarna i yttertälten eftersom det läckte på några ställen. Jag har aldrig märkt att själva väven släpper igenom vatten.

Hälsn. BM
 
Råd och Rön testar

Efter att ha arbetet på ett större industriföretags testavdelning läser jag tester och bedömande men en stor nypa salt. När SPA skulle ta betalt för sina tester började statliga R&R en märklig dans. Tyckanden på ett ex fick stor plats. TÜV har en annan organisation, liksom många utländska motsvarigheter, där köper man in ett antal från hyllan och prövar objektivt. Behövs fackjälp vänder man sig till de som verkligen vet något, amatörerna. Här hemma i trånga Sverige är amatör ett klantord numera... Bildningsidealet har omvärderats på relativt kort tid.
R&Rs artikel i kortform står på: http://www.radron.se/templates/test____6350.asp
R&R läses lämpligen på biblioteket.
Mitt gamla HBare har hitintills inte läckt. Faktiskt inget av de tält jag brukar har läkage varit något problem, hitintills, förutom att isslag och vassa grenar är något som man måste akta sig för, med lätta grejor. Men det är ju bara några ex och dessutom av olika gamla modeller samt bedömda av en amatör.

God Tur


[Ändrat av johankse 2006-04-22 kl 09:43]
 
Med vilja

Kan man få mycket att hända. Struntar man i seam sealing tex.... Eller att med SS täcka en mindre sprättad felsöm... Jag vet inte men märkligt att landets ledande tälttillverkare skulle leverera läckande tält synnerligen märklig. Min visst litar vi på våra statliga myndigheter och företag, de vill väl alltid vårt bästa, eller?
 
Jag har ett 4 år gammalt Nallo2, samt ett äldre Keron3, ett ännu äldre Fjällräven Tunnel och ett mycket äldre Fjällräven Everest III (ryggåstält).
Inget av dem har någonsin läckt direkt genom väven. Det är, som jag förstår det, det som har testats.
Citat: "Väven i yttertältet har testats. Man har mätt vilket tryck som behövs för vattendroppar att tränga genom materialet.Fem prover har tagits; om resultaten varierat kraftigt har ytterligare prover tagits"
Alla mina tält har dock läckt i delar av sömmarna, vilket jag åtgärdat med "seam sealer". Men beträffande Keron och Nallo har det gällt botten, inte yttertältet.
I testet, som är gjort i Norge, har man betygsatt reparationssats och sömmar tillsammans. Alltså vet man inte vad som dragit ner betyget för Nallo 3 GT, rep.satsen eller sömmarna, men betyget är en 2:a.
Exped fick en 5:a.
Jag är mycket nöjd med mina Keron3 och Nallo2, trots litet läckage i bottenvävens sömmar. Jag varken kan eller vill försvara/förklara varför testresultaten blev dåliga för Nallo. Men, om praktisk användning visar att det inte regnar in genom yttertältsväven på Nallo, kanske andra tillverkares vävar är "för täta" och något tyngre???????
Det är dock störande att Hilleberg försökte med diverse bortförklaringar när Förbrukerrådet i Norge kontaktade dem för en förklaring.
/ Bertil
 
GJMC; sa:
.....
Hilleberg föll på att väven inte var vattentät.
Hur definierar R & R vattentäthet?

För Nallo används Kerlon 1200-väven, vilket av HB anges till vattenpelare: 20 kPa ISO-811 (BS EN 20811)

Kerlon 1800 som används i t.ex Nammatj har vattenpelare: 30 kPa ISO-811 (BS EN 20811)

Deras polyesterväv i t.ex Stalon har vattenpelare: 25 kPa ISO-811 (BS EN 20811)

Om Råd och Rön anser vattentäthet vara förknippat med högre vattenpelare än 20 kpa och testar 1200-väven, är det klart testet inte visar "vattentäthet".

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.