Endukstält bra eller dåligt

Nordesjö; sa:
jamo; sa:
Jag skulle nog säga att kondens mestadels vid fuktig väderlek samlats halvvägs upp på väggarna, inte i taket.

Men det är knappt jag begriper varför du frågar detta.. :)

Jag tänkte att om det till exempel blir mest kondens i taket, så kanske det räcker att ha en extraväv i taket (och skapa en välventilerad luftspalt mellan vävarna). Eller i väggarna, omvänt. Skulle spara en del vikt.

Jag har använt enkelvävstält av både kupol- och tunnelmodell i minusgrader,och frosten i kupoltältet bildades en bit nedanför ventilationshålet som satt mitt i taket.De kondensen som var nedanför rann ner till golvet :(,det ovanför ventilerades ut :).I tunnelmodellen bildades frosten i fotändans tak,det närmast dörren antingen ventilerades ut eller rann ner till golvet.Min empriska slutsats blir att genom bara isolera små enstaka ställen flyttar man problemet. Såååå.. för att slippa kondens-problem med ett enkelvävstält skulle det vara en konstruktion med extraväv runt hela,får se vilken tillverkare som nappar först :):):).


peter
[Ändrat av ping 2005-11-02 kl 13:34]
 
Myggen då?

När det gäller för och nackdelar med enkelvävstält saknar jag ett annat argument här i tråden: mygg. Innetältet brukar vara myggtätt, medan yttertältet är regntätt. Innertältet släpper ut fukten som sen ventileras bort, utan att myggen kommer in.

Hade också ett resonemang med en Vauderepresentant på någon mässa, han förklarade att Goretex och liknande vävar bara fungerar när det är en temperaturskillnad mellan vävens inner- och yttersida. I ett tält blir denna skillnad för liten för att fukten skall diffundera ut genom duken.
 
Ang.mygg.

De flesta? tälten har dubbla dörrar,en hel och en med nät.Mitt tunneltält (Mckinley Duolite) har bara en nätdörr men har å andra sidan en absid-del som skyddar mot regnet.


peter
[Ändrat av ping 2005-11-02 kl 15:16]
 
Eftersom det verkar som om damerna avstår från att värja sig från tramsiga påhopp får jag lägga mig i och säga att det var orättvisa kommentarer, även om jag inser att flickvänssnacket inte var seriöst. Gemensamt med de flesta i den här tråden är jag inte heller den på det här forumet som borde påstå att tjejer är tjatiga...

Som värsting i kotteklubben, är jag naturligtvis tjatig, och jag är som sagt i gott sällskap, bland er - mina mansschauvinistiska vänner.
Att ha kvinnligt sällskap på mina äventyr har jag dock alltid sett som en stor förmån.

Nu är det sagt!





[Ändrat av Mezzner 2005-11-02 kl 15:23]
 
Tack Messner för de fina orden! Det är ju klart kvinnsen är en tillgång på tältturen, det var ju det jag med sån liten framgång försökte uttrycka! Framför allt bär de ju duktigt sin del av "grupputrustningen", lagar god mat och skapar allmän trivsel genom blotta sin närvaro! Kunde de bara maka lite på sig på natten, och vara endast en liten, liten gnutta mer lyhörda för vad den mer friluftserfarne anser i fråga om val av tältplatser, när man bör ta rast, hur länge osv så vore det rent himmelskt!

Kära fröknar och ärade damer, vi menar inget illa, ni är förtjusande! Och som en lång tråd här på forumet visar, högst åtråvärda som friluftskamrater!

Tack för ordet och tillbaka till enkelvävstälten!
 
Re: Myggen då?

petmeu; sa:
Hade också ett resonemang med en Vauderepresentant på någon mässa, han förklarade att Goretex och liknande vävar bara fungerar när det är en temperaturskillnad mellan vävens inner- och yttersida. I ett tält blir denna skillnad för liten för att fukten skall diffundera ut genom duken.
Ja det där är väl intressant. Hur funkar det nu då? För ett par år sedan fick vi lära oss att vi skulle ha tighta Goretexjackor för att de skulle fungera bra gällande diffusionen. Ett enkelvävstält i GT är ju mycket vidare än en vid jacka... Är det ett problem?
 
jamo; sa:
Men det som är bra med Epic som tältduksmaterial, förutom i ihållande spöregn, är att det släpper igenom fukt vilket minskar kondens. Tält med silnylon tenderar bli fuktigare. Materialvalet är alltså också viktigt, inte bara design och ventilationssystem.

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/black_diamond_firstlight_tent_review.html

Den oväderstyp jag själv
med största säkerhet kan räkna med
på mina resor
är åska, och då regnar det duktigt! Därom vet jag
väl egentligen bara att mina båda tält står pall.

Det hårdaste test som mitt Hilleberg
utstått var på mitt sista läger i Norge senast.
Eftersom det var vindstilla när jag ställde upp tältet
stod det fel, vinkelrätt mot vinden. Det blåste
hårt och byigt och regnade i 15 timmar och alla flyktvägar
(det fanns tre stycken) var högre än mitt läger,
som var högt nog. Då grubblade man en del.
 
Tarp

(av enkelväv, PU) är lättare, kallare, torrare om välventilerad och ger ytterst lite kondens. Vid regn när man spänner ner, trångt och fuktigt om man inte fixat bra tältplats och god ventilation. Kondensvattnet och svampen överlevnadsprylar av rang.

Go tur

Johan K
 
Huka er, mansgrisar!

Nu kommer äntligen en kvinna in i debatten...
Den som tror att alla kvinnor måste prata hela tiden känner inte mej...Och är det verkligen helt uteslutet att en kvinna kan besitta större friluftsefarenhet än en man???

Under en hösttur i Rondane för några år sen roade jag mej med lite temperaturmätningar.Jag noterade lägsta nattemp inne i tältet och utanför. Skillnaderna var inte så stora. Lägsta utetemp/innetemp 1,4/4,2; 4,0/7,0; -3,9/1,3; -1,2/3,2, alltså bara ca tre till fem grader varmare inne. Detta var i ett Hilleberg Nammatj 3GT och på den tiden hade jag med mej en sådan där anordning som "värmer upp luften i tält" fast en manlig variant...han hade dessutom ett inbyggt avvägningsinstrument i skallen så det fanns inte en chans att jag kunde få uttrycka någon uppfattning om åt vilket håll det lutade där tältet skulle stå.

Skulle det nu slumpa sej så att någon av herrarna önskar medföra en extra värmekälla till kyliga tältnätter för att därmed minska kondensproblemen så är jag faktiskt ledig nuförtiden ;-) Och som sagt, JAG måste inte prata hela tiden!
(Lite OT kanske, ursäkta men jag kunde inte låta bli)

Hälsn. BrittMarie
 
Re: Huka er, mansgrisar!

swabr; sa:
Under en hösttur i Rondane för några år sen roade jag mej med lite temperaturmätningar.Jag noterade lägsta nattemp inne i tältet och utanför. Skillnaderna var inte så stora. Lägsta utetemp/innetemp 1,4/4,2; 4,0/7,0; -3,9/1,3; -1,2/3,2, alltså bara ca tre till fem grader varmare inne. Detta var i ett Hilleberg Nammatj 3GT och på den tiden hade jag med mej en sådan där anordning som "värmer upp luften i tält" fast en manlig variant...han hade dessutom ett inbyggt avvägningsinstrument i skallen så det fanns inte en chans att jag kunde få uttrycka någon uppfattning om åt vilket håll det lutade där tältet skulle stå.

Intressanta siffror. En skillnad kan vara årstiden.
Jag går på sommaren; jag går tidigt på morgonen,
ofta mellan 6 och 7 och slår läger framåt femtontiden.
Om solen visar sig det minsta får jag genast
20 grader varmt i tältet, eller mer, och detta sjunker långsamt framåt kvällen. Under de kortare och kyligare
höstdagarna kan jag
tänka mig att den där drivhuseffekten inte blir lika tydlig. Kan ju vara bra att veta för den som kanske
snart blir pensionär och hoppas på turer
i september.

Eftersom det är skillnad mellan tält och tält
(Tadpole är förmodligen ett extraordinärt varmt tält)
så kan jag ju tänka mig att det är skillnad
mellan tält, enväggstält (som Supair)
och tarps, och framförallt öppna
sådana. Dunväst sa nån. Pja, eller något av
de fem plagg jag ändå har till överkroppen.
 
Jag använder ett Bibler Fitzroy enkelvävstält. Jämfört med de andra tält (Moss/MSR, MEC, Hilleberg och Helsport) med dubbla vävar, jag provat, märker jag ingen skillnad på kondens. Därför ser jag bara fördelar med mitt Bibler. Väven på Bibler's tält skall visst "andas" och känns lite sämsskinnaktig. När det blir kondens droppar det därför inte ifrån tältduken som det vanligen gör ifrån många andra tält.

Jag har också ett Supair i enkelväv, men det använder jag bara under max 1-2 dygn. Det har fungerat bra, men är bara använt under sommarhalvåret på träning/tävling.

/Pottan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...