Bekvämt liggunderlag

Den som är hård och tuff kan ju investera i en yogamatta för 2-300 kr. Ett liggunderlag fast tunnare (0,5 cm typ) -- och rosa :)
 
Ballongvarianten har jag faktiskt provat för kudde. Problemet är att det blir en engångsgrej om man knyter ballongerna, jag ville hitta på nån smart lösning så man kan återanvända dem.

Nackdelen med uppblåsbara kuddar är ju annars att de blir som en boll att ligga på, men om man har ett ytterhölje som man har en massa små ballonger i (6-8 ballonger har jag provat i en packpåse som väl är på 3-4 liter) så blir den mer "kuddlik".

Just nu kör jag med tre små uppblåsbara småkuddar i samma packpåse. Det var nåt som Rusta sålde för 2 spänn styck förut, de är väl 12x25x3 cm och typ "badbollsventil". Tre såna halvuppblåsta blir en rätt skön kudde. Fast inte lika lätt som ballongerna:)
 
Det sistnämda liggunderlaget är utmärkt förutom att man måste har med sig en påse ballonger på långturer och att man måste blåsa upp det. Men för korta multisport tävlingar är det nog svårslaget.
 
Re: Re: Re: Luftmadrass

Raskesven; sa:
Nordesjö; sa:
ufo969; sa:
Z-rest och liknande är noll komfort

Jag skulle säga att det är åtminstone 12 komfort jämfört med ett klassiskt liggunderlag som man ju klarade sig ganska bra med för inte så länge sen.
Men luftmadrass är såklart skönare om man är känslig.
"Man" klarar sig fortfarande bra med ett klassikt liggunderlag.

Är det sådan skillnad, sover jag verkligen så obekvämt? Jag som snusar så sött och tycker jag ligger så skönt. Säkrast att jag aldrig testar ett Z-rest;)

Raskesven
Nu vet jag svaret, vad gäller traditionellt kontra Ridgerest. Jag skaffade ett Ridgerest, Largemodellen men inte den tjockare deluxmodellen, och använde det 10 dygn i Tveden nyligen. Suveränt. Mjukare än mitt traditionella så jag var tvungen att vara mer noggrann med att plocka bort kottar och grejs. Men vilken skillnad i komfort utan att vikten ökade!

Bra att det är så långt; kunde vika upp det lite vid fotänden så hamnade inte fossingarna i en vedtrave under natten. Bra också med bredden. Det blir ridgerest framöver. Ska skaffa den tjockare deluxmodellen nu till vintern:)

cpic438b4778f3add.jpg


Raskesven
 
Nån som vet var man köper ett billigt och bra uppblåsbart liggunderlag?

Alltså inte typ Thermarest, utan snarar lättviktsluftmadrass. Vet att jag sett inlägg om att det finns med olika antal ventiler och ev fanns nån bra Everestmodell?
 
Spara på liggunderlaget!

Du som hade problem med att ditt Ridge rest slits fort...Jag och min sambo kör också med Ridge men vi har sytt påsar i vindpoplin (lätt, vattenavvisande) som vi trär på och knyter igen. Det har visat sig vara ett billigt sätt att hålla liggunderlaget helt, dessutom skyddar påsen mot regn så om man hivar in hela påsen i tältet -vid ösregn- och packar upp det därinne så har man ett torrt och gosigt liggunderlag!
/Mariell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.