Bekvämt liggunderlag

tigertamjaren; sa:
Mumma! Allemansrätt! Låter hur gott som helst! Kräftor, sill, nykokt färskpotatis, det är enna riktiga allemansrätter det! Borde vem som helst kunna unna sig lite när andan faller in. Tycker jag. Kanske en gnutta smör eller gräddfil till pärerna, lite dill, en citronskiva och vips har man värsta pangrätten. På sin sida. Kan med fördel intagas på en bädd av väldoftande granris. Med solen i ansiktet. Nåt ditåt.

Du glömde snapsen!!!
 
Re: Re: Re: Luftmadrass

tigertamjaren; sa:
Prexis. Eller tills solen imploderar och påvar börja klä sig i kjol och behå. ;)

De har ju redan klänning, så steget är inte så långt tycker jag. Och vad de har under -- har du kollat själv? I wouldn't dare to guess... ;)
 
Svarren; sa:
Peifen; sa:
Svarren; sa:
Hej,

efter ett stort antal utenätter förra året kan jag meddela att granris är att rekommendera
6. Går att hitta torr (nio gånger av tio)

/Johan

Hur gör du den tionde natten? ;-)

Tionde natten så bitar jag i det så kallade sura äpplet...

/Johan
Skaka granriset istället. Granbarr har sådan vaxad yta att det lätt skakas acceptabelt torrt.

Raskesven
 
Re: Re: Luftmadrass

Nordesjö; sa:
ufo969; sa:
Z-rest och liknande är noll komfort

Jag skulle säga att det är åtminstone 12 komfort jämfört med ett klassiskt liggunderlag som man ju klarade sig ganska bra med för inte så länge sen.
Men luftmadrass är såklart skönare om man är känslig.
"Man" klarar sig fortfarande bra med ett klassikt liggunderlag.

Är det sådan skillnad, sover jag verkligen så obekvämt? Jag som snusar så sött och tycker jag ligger så skönt. Säkrast att jag aldrig testar ett Z-rest;)

Raskesven
 
Det beror ju naturligtvis på underlaget. Ligga på en klipphäll med ett vanligt liggunderlag är ingen höjdare. Hårt packad jord/lera är inte heller så skönt. Men ligga på tjockt gräs, ljung eller barrskogsmark är ju betydligt mjukare.
 
Re: Re: Re: Luftmadrass

Raskesven; sa:
"Man" klarar sig fortfarande bra med ett klassikt liggunderlag.

Är det sådan skillnad, sover jag verkligen så obekvämt? Jag som snusar så sött och tycker jag ligger så skönt. Säkrast att jag aldrig testar ett Z-rest;)

Klart "man" klarar sig med ett vanligt liggunderlag. Men ett Z-lite är skönare. Och ett Thermarest är skönare än ett Z-rest. Och en fluffig säng är skönare än...

Allt handlar ju om en personlig avvägning mellan priset (i kronor, bök, hekton, vahettere) och komforten.
I åtminstone hälften av alla utesituationer skulle "man" ju kunna lägga sig på marken och sova.

Men för den som klarar att sova på ett vanligt gammalt hederligt platt underlag känns ett Z-lite faktiskt som en klart vettig uppgradering - lite som att köpa riktiga hörlurar till den nyinköpta MP3-spelaren. Mycket pang för pengarna.
 
Jag låg förr på 15 mm eller mindre. Jag var ung då.

Jag ligger mycket på sidan och har numera svårt att sova bra i tält på ett tunt och gammalt underlag. Det beror förstås också mycket på vad som finns under tältet, och att jag sover för sällan i tält.

Kan dock som sagt konstatera att ett Exped Downmat är helt ojämförligt med t ex dubbla konventionella underlag eller de Thermarest jag provlegat. Skulle för all del kunna tänka mig att en billigare uppblåsbar variant (var det Everest?) kan vara skön också, åtminstone på sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.