Bekvämt liggunderlag

Oj, vilken respons detta blev. Hur kul som helst. Så, Termarest finns också som 5 cm? Har inte sett dem på stan, men det kan ju vara en idé att kolla. Även det med halvlängd kan ju också vara intressant.
 
Re: Hälften räcker

NUI; sa:
Eftersom jag är benig typ som sover på sidan så är Thermarest 5 cm klart skönare än den tunnare varianten. Vad som inte verkar ha varit uppe i tråden är att man inte behöver ett hellångt. 119 cm-varianterna räcker bra, eftersom det är axlar och höfter som, i mitt fall, behöver ligga mjukt. Genom detta spar man avservärt med vikt.

Vår/sommar/höst använder jag ett sådant Thermarest ihop med ett superlätt, billigt liggunderlag på 50x180 cm som är 5 mm tjockt och kostar 39 kr på Jysk. Den senaste varianten vägde bara 140 g. Med senaste varianten menar jag att de här liggunderlagen bara håller ett par säsonger, så man får köpa nya med jämna mellanrum.

Jysk-underlaget tjänstgör som skydd närmast marken och som skydd under raster dagtid. Då ligger Thermaresten som uppstyvning närmast ryggen i min hemsydda ryggsäck. Det här är ingen ultralätt lösning, kombinationen väger 740 g, men nattsömnen är viktig för mig.

Enligt min uppfattning finns det ingen anledning att ha den långa typen av uppblåsbara liggunderlag. Den komfort de ger är inte värda vikten.

Exped ser mycket intressanta ut. Skall testa någon gång när jag får pengar..

Jörgen
Jag kör med ungefär samma koncept som dig. Jag äger två thermarest..ett fullängd som är 4cm tjockt och 63cm brett och ett 119cm 2,5cm tjockt.

På sommarfjällvandring använder jag bara det korta + en bit billig cellplastunderlag(ca.90cm) för benen. Biten sitter utanpå ryggan och funkar även som sittunderlag när man tar en paus.
Tycker att det stora underlaget är alldeles för tungt och utrymmeskrävande. Dessutom är komfortskillnaden inte särskilt stor.

Frågan är om ett dununderlag av den korta modellen blir för tjockt(7cm)? Tänkte att man förmodligen kan börja känna av höjdskillnaden vid knäna...
 
marmotta; sa:
jag säger som sagt bara att jag aldrig lockats till köp.
Orsaken har jag glömt; kanske väger det mer än Ridge, kanske formen (hoppackad) är opraktisk.

Jag vägde mellan Z-lite(-rest) och ridgerest för några år sen, och för mig är Z-lite överlägset just för sin praktiska form. Tar mindre plats, går att vika ihop på en massa olika sätt för olika användning och olika packning, och väger dessutom 100 gram MINDRE. :)

Z-lite regerar så länge man inte är prinsessan på ärten (vilket jag tyvärr börjar bli, så jag testar kanal-alternativet nu). Mitt har tappat en hel del spänst på 6 år, men de nya ska med sin laminatkonstruktion hålla bättre.

---

Men vad gäller "kondensgroparna" är jag, trots att jag gillar Z, nog av åsikten att det är negativt. Fukt i vätskeform är aldrig bra, och vad är det som säger att det bara handlar om kroppsfukt? Det kan väl lika gärna vara luftens fukt som också samlas i de där groparna på morgonen och blöter ner sovsäcken? Och om det är tillräckligt kallt på underlaget för att fukten skall kondenseras så kanske det inte är helt lysande att sova på, eller?
 
Som vanligt i princessanpåärtendebatten är jag av samma åsikt som herr Nordesjoe. Dock flikar jag in följande: Everests uppblåsbara lättviktsmadrass (en ventil) utan fyllning är helperfa på sommaren. Varmare än så behövs inte så länge inte frosten biter en i skinnet. Och såå mjuk sen då! Mumma för en gammal gubbrygg.

Äger ju även en dito madrass från Wildo, men måste tyvärr ge belackarna rätt i kritiken om läckage. Har inte gjort det famösa badkarstestet för att utröna var läckaget sitter, men vågar inte lita på den madrassen igen.

Dock, för den hugade kan meddelas att just Wildo (http://www.wildo.com/) nu också erbjuder en lättviktsmadrass av Exped-typ med syntetfyllning istället för dun. För den som vågar alltså.
 
Nordesjö; sa:
Jag vägde mellan Z-lite(-rest) och ridgerest för några år sen, och för mig är Z-lite överlägset just för sin praktiska form. Tar mindre plats, går att vika ihop på en massa olika sätt för olika användning och olika packning, och väger dessutom 100 gram MINDRE. :)

Z-lite regerar så länge man inte är prinsessan på ärten (vilket jag tyvärr börjar bli, så jag testar kanal-alternativet nu). Mitt har tappat en hel del spänst på 6 år, men de nya ska med sin laminatkonstruktion hålla bättre.

---

Det var tydligen inte lite-versionen jag såg.
 
Z-lite tyngre än Ridgerest

Vänta! Nu ser jag att normalversionen av Ridgerest väger mindre än Z-lite. 400 mot 440 gram. Fel av mig.

Men jag skulle ändå välja Z-lite eftersom den som sagt är betydligt mer praktisk (även om jag nu precis som Tigern kör med luftmadrass från Everest/Insul-mat).
 
Ridgerest lättare

marmotta; sa:
Nordesjö; sa:
Jag vägde mellan Z-lite(-rest) och ridgerest för några år sen, och för mig är Z-lite överlägset just för sin praktiska form. Tar mindre plats, går att vika ihop på en massa olika sätt för olika användning och olika packning, och väger dessutom 100 gram MINDRE. :)
Det var tydligen inte lite-versionen jag såg.
Sover själv mycket gott på ridgerest som jag har löst ihoprullat, stående i ryggsäcken under vandring. Övriga prylar packar jag i "röret", som samtidigt ger stadga åt väskan.

På Thermarests hemsida står det att ridgerest i storlek regular (183 cm) väger 400 gram. Z-lite i samma storlek väger 440 gram... Dessutom är ridgerest billigare.
 
Re: Re: Welcome to reality

Strykarräven; sa:
ping; sa:
Anledningen till kondenspölar torde väl vara att med ett Z-rest bildas det små slutna utrymmen när man ligger och täpper till båda sidorna på ett veck (som dammar med tak) medans på ett slätt så finns det inga hålrum.
Haha, ja, det är sant. Större yta att dunsta ifrån, eller större yta att kondensera på. Men, jag förstår fortfarande inte vart fukten tar vägen på ett plant liggunderlag som man ligger på, om den inte blir kvar i sovsäcken. Det mesta av tiden ligger man ju inte och vrider sig, om man inte är extremt pissnödig.

Jag var lite oklar,det som händer när man sover på ett Z-rest är att man trycker ner t ex armbågen på ena sidan och skuldran på andra sidan medans ryggen ligger som ett lock och skapar ett utrymme med stillastående luft som får tid att kondensera.På ett plant liggunderlag ska det till mycket för att det ska hända,den fukten tas genast upp av den torrare omgivningen.


peter
 
Nordesjö; sa:
Men vad gäller "kondensgroparna" är jag, trots att jag gillar Z, nog av åsikten att det är negativt. Fukt i vätskeform är aldrig bra....

Instämmer. Vätska i ångform sätter naturligtvis ned isoleringsförmågan i sovsäckar och kläder genom att leda värme bättre än luft. Men fukt i vätskeform måste man torka genom att först förånga vätskan igen. Och detta kostar väldiga mängder energi för kroppen.
Det finns säkert någon termofysiker i faggorna som kan utveckla detta ytterligare.

Jörgen
 
Hej,

efter ett stort antal utenätter förra året kan jag meddela att granris är att rekommendera av följande skäl:

1. Billigt
2. Lätt (slipper bära med sig)
3. Passar alla (kan göras i princip till en hur lång, bred och hög/mjuk bädd som helst)
4. Isolerar bra
5. Inga kondensproblem
6. Går att hitta torr (nio gånger av tio)

Tips kan vara att göra bädden under tältet snarare än i ;-)

Den lilla nackdel som finns är om man vandrar ovanför trädgränsen...

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.