Bekvämt liggunderlag

Z-rest (Z-lite) är billigt, inte übertungt (ca 400 g) och ger bra komfort och värme. Kombinerat med ett tunt cellplastunderlag (50-spännarna) har man en bra kombo vintertid. En finess är att kondensen samlas i "groparna" istället för i sovsäcken, och kan skakas ur på morgonen. Riktigt praktiskt är detta om vintern, när kondensen fryser till is i groparna och således inte kan väta ned sovsäcken även om man råkar komma åt groparna innan man skakar ur liggunderlaget.

Den största fördelen med Z-rest är att det inte går sönder, vilket de uppblåsbara liggunderlagen riskerar att göra.
 
Strykarräven; sa:
Z-rest (Z-lite) är billigt, inte übertungt (ca 400 g) och ger bra komfort och värme. Kombinerat med ett tunt cellplastunderlag (50-spännarna) har man en bra kombo vintertid. En finess är att kondensen samlas i "groparna" istället för i sovsäcken, och kan skakas ur på morgonen. Riktigt praktiskt är detta om vintern, när kondensen fryser till is i groparna och således inte kan väta ned sovsäcken även om man råkar komma åt groparna innan man skakar ur liggunderlaget.

Den största fördelen med Z-rest är att det inte går sönder, vilket de uppblåsbara liggunderlagen riskerar att göra.
Jag använder ett traditionellt Fjällräven 14 mm liggunderlag i EVA, 60 cm brett, vikt 500 gram. Tycker det är ett bra liggunderlag för mig. Uppskattar bredden, det är bekvämt nog och det kan inte gå hål på av t.ex glödsprätt.

Z-rest känns sköna och lätta, men jag har hittills undvikit dem just p.g.a. vad du kallar en "finess";-)

Så här ungefär resonerar jag; jag ligger inte still när jag sover utan ligger ibland på vänster, ibland på höger sida, ibland på mage, ibland på rygg. Nå, även på ett slätt liggunderlag som mitt Fjällräven måste det ju bildas lite fukt mellan liggunderlag och sovsäck, en fukt som du menar sugs upp av sovsäcken efter hand? Men om jag ligger på vänster sida och skiftar till höger så lämnar jag det ställe där kondens bildats. Och det är inte mycket på liggunderlaget så den bör väl ånga av eftersom det är varmt där jag nyss legat och nära där jag ligger. Den kondens som möjligen fuktat sovsäckens utsida bör väl också bara förångas av min kroppsvärme, och inte sugas in genom t.ex ett vattenavvisande pertexskal, som finns på min säck? Använder själv dunsäck vår t.o.m. höst och mitt släta liggunderlag, och har aldrig upplevt att sovsäcken blivit fuktig av någon "återuppusgning" från liggunderlaget, eller några fuktproblem alls att bekymra mig över.


Det verkar inte finnas förutsättningar för samma kondensskapande med ett slätt liggunderlag som för ett med gropar, som Z-rest. Anledningen till vatten i groparna torde väl vara att vattenånga från dig kyls av nere i groparna, och då dunstar inte fukten efter hand som på ett slätt liggunderlag utan byggs sakta på. Med en vattensamling i groparna måste man ju riskera att plötsligt suga uppp en relativt stor mängd vatten under kort tid, vilket verkligen skulle blöta ner sovsäcken.

Så resonerade jag i alla fall, och jag har sett att en av annars riktigt bra recensioner för Z-rest ger lågt betyg just p.g.a. vattenansamlingen. Men det, och jag, kanske har fel?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Så resonerade jag i alla fall, och jag har sett att en av annars riktigt bra recensioner för Z-rest ger lågt betyg just p.g.a. vattenansamlingen. Men det, och jag, kanske har fel?
Näe, nog är väl risken lika stor att jag har fel. Vi resonerar lika men drar motsatta slutsatser:
Jag resonerar som så att min avdunstning kondenseras på liggunderlaget och samlas i groparna. Du resonerar så att din avdunstning kondenserar och sen dunstar igen. Jag tror inte fullt ut på detta, utan misstänker att din säck under nattens lopp "tjyvar" åt sig en hel del kondensfukt rätt igenom Pertexen, även om du vänder på dig i sömnen. Du märker inte detta när du vaknar, eftersom det mesta dunstar av från säckens yta, och i övrigt fördelas på dunets stora volym, varför du inte märker fukten. Om jag däremot yrvaken sätter mig upp och trycker ned en armbåge med säck och allt i mina "vattengropar", då blir min säck koncentrerat blöt på en punkt, vilket märks.

Vill man teoretisera ytterligare, så borde Z-restets veckning ge större yta att avdunsta från. Vem vet hur det är i verkligheten.
 
Liggunderlag

Hej
Expeed (luft och dun blandat). Tar litet tid att blåsa upp med packpåsen men blir både varmt och bekvämt!
Litet dyrt kanske.
 
polarhund; sa:
Är jag ensam om att föredra ett Ridge-rest före Z-rest?

/Jesper

Jag har aldrig lockats att pröva Z-rest. För mig ärdet Ridge som gäller. Men de slits, antagligen för
att jag måste packa dem på sidan av säcken.
Man går emot diverse saker på utsatta passager.


Jag är väl inne på min tredje madrass (varför använda
fyrstaviga ord när det finns tvåstaviga?)
 
Welcome to reality

Strykarräven; sa:
Vill man teoretisera ytterligare, så borde Z-restets veckning ge större yta att avdunsta från. Vem vet hur det är i verkligheten.

Anledningen till kondenspölar torde väl vara att med ett Z-rest bildas det små slutna utrymmen när man ligger och täpper till båda sidorna på ett veck (som dammar med tak) medans på ett slätt så finns det inga hålrum.


peter
 
Re: Welcome to reality

ping; sa:
Anledningen till kondenspölar torde väl vara att med ett Z-rest bildas det små slutna utrymmen när man ligger och täpper till båda sidorna på ett veck (som dammar med tak) medans på ett slätt så finns det inga hålrum.
Haha, ja, det är sant. Större yta att dunsta ifrån, eller större yta att kondensera på. Men, jag förstår fortfarande inte vart fukten tar vägen på ett plant liggunderlag som man ligger på, om den inte blir kvar i sovsäcken. Det mesta av tiden ligger man ju inte och vrider sig, om man inte är extremt pissnödig.
 
Strykarräven; sa:
marmotta; sa:
Jag har aldrig lockats att pröva Z-rest. För mig ärdet Ridge som gäller.
Varför föredrar herrarna Ridge istf Z? Z-rest ska ju (på papperet) ha högre "markfrigång" än Ridge. Är det vikningen ni ogillar, eller groparna?

jag säger som sagt bara att jag aldrig lockats till köp.
Orsaken har jag glömt; kanske väger det mer än Ridge, kanske formen (hoppackad) är opraktisk.
Minns faktiskt inte.

Eller kanske jag bara tyckte
det påminde om nån jag inte gillar. Vi är inte alltid
rationella i våra beslut.
 
Hälften räcker

Eftersom jag är benig typ som sover på sidan så är Thermarest 5 cm klart skönare än den tunnare varianten. Vad som inte verkar ha varit uppe i tråden är att man inte behöver ett hellångt. 119 cm-varianterna räcker bra, eftersom det är axlar och höfter som, i mitt fall, behöver ligga mjukt. Genom detta spar man avservärt med vikt.

Vår/sommar/höst använder jag ett sådant Thermarest ihop med ett superlätt, billigt liggunderlag på 50x180 cm som är 5 mm tjockt och kostar 39 kr på Jysk. Den senaste varianten vägde bara 140 g. Med senaste varianten menar jag att de här liggunderlagen bara håller ett par säsonger, så man får köpa nya med jämna mellanrum.

Jysk-underlaget tjänstgör som skydd närmast marken och som skydd under raster dagtid. Då ligger Thermaresten som uppstyvning närmast ryggen i min hemsydda ryggsäck. Det här är ingen ultralätt lösning, kombinationen väger 740 g, men nattsömnen är viktig för mig.

Enligt min uppfattning finns det ingen anledning att ha den långa typen av uppblåsbara liggunderlag. Den komfort de ger är inte värda vikten.

Exped ser mycket intressanta ut. Skall testa någon gång när jag får pengar..

Jörgen
 
Angående korta liggunderlag........Jag får personligen fruktansvärt ont i knäskålarna om jag sover på mage och utan "dämpning" under knäna. Detta kan vara värt att tänka på. Det kan också vara så att jag är helt ensam om detta problem, vet ej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.