Narvik-Abisko?

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag planear att cykla genom Sverige i maj och tänkte starta i Narvik. Någon som har tips ang. vägen. Jag vet att det är backigt upp från Narvik ner till Abisko och funderar om det är värt besväret att börja där. Någon som har råd och dåd. Tacksam för svar. Peter Molin, Göteborg.
 
Fel riktning?

Om jag förstått dig rätt, ska du alltså cykla Sverige från norr till söder under maj månad?


I så fall skulle jag rekommendera dig att cykla andra hållet (från söder till norr) av två skäl


1 Utan att ha direkta meteorologiska/klimatologiska rådada, misstänker jag att det är generellt mer sydliga än nordliga vindar i maj. Det innebär alltså att du slipper en del "onödig" och trist motvind.


2 Under maj månad är det (väl) fortfarande mycket vinter och snö m.m. i norra Sverige (lappland m.m.) med stor risk för snöfall och otrevliga temperaturer. Visst kan det snöa i södra Sverige i maj månad men risken är onekligen mindre.


3 Jag misstänker att det blir nödvändigt med en del grusvägar på din tur. Tjällossningen har rimligtvis redan passerat i södra sverige men kan pågå för fullt under maj. Så du slipper undvika att hamna på svårcyklade grusvägar om du tar Sverige ifrån syd.


Så MITT förslag är att du onekligen väljer Sverige från söder. Annars låter din tur som en trevlig utmaning. Vill du har mer tips, kan du alltid titta på min touring artikel som finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html


/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.