Dagsetapp?

Hej! Jag skulle vilja börja med lite långfärdscykling, men jag vet inte hur långt man tar sig på en dagsetapp. Någon som har en uppfattning på ett ungefär? Ganska god kondition, van cyklist.
 

ake.jagervall@hassle.seastra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Beror väldigt mycke på packning och...

Hur långt du hinner på en dag beror mycket på du har tänkt att ta dig fram. Har du tänkt att bo i tält under turen så ökar packnings vikten betydligt och farten minskar obönhörligt med varje kilo du hänger på.


Sen ska man ta i akt vad du vill åstakomma med dín tur.
Vissa upplever landskapet endast från cyklen och tar inte så många pauser och då blir det ganska många mil på en dag. Tycker du å andra sidan att man nog ska ta sig tid och ta en närmare titt på det man cyklar förbi så går det inte riktigt lika fort.


Som sagt så är det helt omöjligt att säga. Det enda jag tror att du kan göra är att fundera på hur du vill ha det. Planera gärna dagsetaper kortare än vad du tror du klarar så slipper förstöra semestern genom ligga och kämpa över styret utan att njuta av ogivnigarna.


Slutligen !


Ska du färdas så fortsom möjligt mellan A och B ta bilen och lämmna cyklen hemma !


Ska du uppleva landskapet och omgivnigarna på ett helt unikt sätt stig då på cyklen och ge dig iväg !


Mvh Åke
 
8 mil

Min erfarenhet är att det ofta blir ca 8 mil om dagen om man tar det lite lagom lugnt och inte har bråttom.
Naturligtvis kan man åka några fler mil per dag men då börjar det bli mer längdprestation.
 
Lagom är bäst

Lagom är bäst. Och vad som är lagom för DIG, vet givetvis inte vi andra här på listan. Så mitt förslag är att du börjar med helgturer med den övernattningsform och den typ av vägval du själv har tänkt dig att använda under turen. Då märker du vad som känns rätt för dig.


Själv vill jag inte gärna cykla mer än 10 mil (speciellt inte med tältpackning).


Gamla standerdiserade rekommendationer är lyder ungefär så här:


3-5 mil/dag om du vill besöka många sevärdheter
6-8 mil/dag om du vill besöka lite färre sevärdheter
10-15 mil om du vill se landskapet ifrån cykelsadeln


Dra ifrån en del om du har tung tältpackning (30-50 kg), mycket motvind eller många uppförsbackar.


Lägg till en del om du har mycket medvind, lätt packning och platt landskap.


Till sist. Håll inte fast vid din planering hemma till varje pris utan lyssna på kroppen och huvudet. Planera gärna så att du har flera alternativa vägar av olika längd mellan dina etappmål. Då kan du välja en kortare väg om vädret blir dåligt eller om du råkar ut för ett missöde.


Mer om vägval och touring i största allmänhet kan du läsa i min touringartikel på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html


Lycka till


/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.