Aerobåge?

  • Trådstartare peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)
  • Start datum

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Är det någon som har provat aerobåge (tempobåge) i kombination med rakt mountainbikestyre? Jag har kollat lite på det hela, men det verkar vara lätt att bågen hamnar för långt fram. Om man tycker att sittställningen är skön när man håller i det raka styret, så vill man ju inte byta till en kortare styrstam bara för att få bågen längre bak. Det bästa verkar vara att låta bakkanten på bågen och armstöden sticka ut bakom styret. Finns sådana konstruktioner?
 
jag ska köra 500 mil på MTB med aerostyre

Jag håller på och testar att köra MTB med aerostyre.
Jag har under sommaren haft det monterat på ett downhillstyre som jag tycker ger en skön sittställning, speciellt vid stads- och terrängkörning. Aerobågen använder jag bara vid cykling på
grus- och asfaltsvägar och/eller i motvind. Jag tycker att det
känns ansträngande att ligga på aerostyret långa perioder men det kan bero på att jag är ovan och att jag har sadeln väldigt högt p.g.a. att jag är 2m lång.
En anledning att använda aerostyre är för mig att jag kör
heldämpat och därför inte kan ha någon pakethållare.
Jag hänger helt enkelt upp styrväskan och sovsäcken under aero
styret. Dessutom har jag provat att ha en avlång, rektangulär cykelväska och en liten sadelväska ovanpå det! Det fungerar bra förutom att jag ännu inte har fått fast aerostyret så hårt att det kan bära vikten av mig och packningen.
Jag ska bygga om fästet och prova mer.
Den 1/10 cyklar jag ner till Kairo, så det blir en riktig
långtidstest.
Läs gärna mer om det på våra hemsidor www.traveltheearth.org
 
jag ska köra 500 mil på MTB med aerostyre

Jag håller på och testar att köra MTB med aerostyre.
Jag har under sommaren haft det monterat på ett downhillstyre som jag tycker ger en skön sittställning, speciellt vid stads- och terrängkörning. Aerobågen använder jag bara vid cykling på
grus- och asfaltsvägar och/eller i motvind. Jag tycker att det
känns ansträngande att ligga på aerostyret långa perioder men det kan bero på att jag är ovan och att jag har sadeln väldigt högt p.g.a. att jag är 2m lång.
En anledning att använda aerostyre är för mig att jag kör
heldämpat och därför inte kan ha någon pakethållare.
Jag hänger helt enkelt upp styrväskan och sovsäcken under aero
styret. Dessutom har jag provat att ha en avlång, rektangulär cykelväska och en liten sadelväska ovanpå det! Det fungerar bra förutom att jag ännu inte har fått fast aerostyret så hårt att det kan bära vikten av mig och packningen.
Jag ska bygga om fästet och prova mer.
Den 1/10 cyklar jag ner till Kairo, så det blir en riktig
långtidstest.
Läs gärna mer om det på våra hemsidor www.traveltheearth.org
Har du kommit hem från Kairo än? :)
Hur var det att ha styrväskan hängades i tempobågen?
 
Har du kommit hem från Kairo än? :)
Hur var det att ha styrväskan hängades i tempobågen?

Idag finns det väskor specifikt byggda för att fästa i aerobågen då det är inne att cykla långt och snabbt. Då blir aerodynamiken viktig, därför används aerobåge och väskor med minimerat luftmotstånd, ex. Väska i bågen, väska i cykelns ram och väska bakom sadeln.
 
Idag finns det väskor specifikt byggda för att fästa i aerobågen då det är inne att cykla långt och snabbt. Då blir aerodynamiken viktig, därför används aerobåge och väskor med minimerat luftmotstånd, ex. Väska i bågen, väska i cykelns ram och väska bakom sadeln.
ok, visste inte det. Vanlig styrväska använder jag ju själv till vanligt styre och lite andra små väskor på ramen. Bikepacking kallar man det. I annan tråd kom det på tal med väska på tempopinne istället för på själva styret
 
Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen! Jag har i ärlighetens inte superbra koll heller, råkade bara snubbla över en bild på en sån väska på någon blogg… men det verkar gå lika bra att spänna fast en drybag under bågen, möjligt att de dedikerade väskorna har fickor för sådant man vill ha lättåtkomligt. Annars är det väl rimligt att spänna fast avlånga, skrymmande men lätta grejer just där (liggunderlag?)
 
Aerobåge behövs ju för att händerna inte ska domna bort, det ger en behövlig rast då och då för dem.
Sen tycker jag att man ska undvika att hänga något på dem eller på gaffeln för att hålla framdelen lätt och rapp, det blir trevligare att cykla så, speciellt på dåliga vägar.
 
Jag använder det ibland, mer för att avlasta händerna och ändra position än för att minska luftmotståndet. Här min set-up i somras i en tur från Kiruna till Haparanda. Styrväskan är dock fäst i styret och inte i tempopinnarna.

Bikepacking_Tornedalen-100-2.png


Bikepacking_Tornedalen-101-4.png
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...