Vintertätning och liggunderlag

Teori i brist på empiri:
Kvantifiering är ju alltid intressant, man tackar för det! I totala termer går alltså mer fukt ut från kroppen (3/5 går ut genom huden) än från mun och näsa (2/5). (Åtminstone under de premisser som gällde vid undersökningen). Dock fördelar sig denna transpiration på en många gånger större yta än vid munnen, varför KONCENTRATIONEN av fukt är motsvarande många gånger större vid mun och näsa. (Det vet ju vi som har andats i säcken att det blir fuktigt vid ansiktet / munnen.)

Frågan är då avdunstningen. Hur mycket av denna fukt kan vi genom vår kroppsvärme transportera ut genom sovsäckens isolering? Uppenbarligen kan vi transportera det mesta av fukten som kommer från huden, men hur är det med den från mun och näsa?

Nån som kan sätta ihop en användbar ekvation för transpirationen och avdunstningen per ytenhet?

/ G
 
Broder Bob; sa:
Det är vanskligt att uttala sig om antalet milliliter eftersom kylan förstör jämförelserna, men om fördelningen 60/40 stämmer skulle det betyda att man har producerat lika mycket kondens i sovsäcken efter 3 nätter med andning i säcken som efter 5 nätter med andning utanför.

Var och en får dra sina egna slutsatser.

Intressanta siffror du levererar, tack!

En slutsats är såklart att vare sig man andas i säcken eller ej så blir den fuktig, det är bara en fråga om tid. Om man anser att man står ut med en veckolång tur då man inte andas i säcken så borde 4-5 dagar inte vara något större problem med munnen i säcken.

En annan slutsats är att Skinnarmo inte tog sig till polerna enbart tack vare att han inte andades i säcken. (Appropå det så hade ju Kropp och Skinnarmo (naturligtvis) supersovsäckar under sin nordpolstur, helt vattentäta så att de inte skulle få upp ett isblock ifall de tappat säcken i havet. Då blir ju utandningsfukt en annan fråga.)
 
En fråga vi inte har berört när det gäller det här med andning inne i sovsäcken, men som har funnits i mitt bakhuvud hela tiden är det här med risken för kvävning. Finns det någon risk för det? Om man exempelvis har eldat med friluftsköket i tältet eller sover i snöka, och dessutom sedan andas inne i säcken kanske syrenivån inte räcker till.

Nån som har koll på det?
 
tigertamjaren; sa:
David,
det handlar ju inte om en tävling i jäkligt coola nätter (...), utan om frågan om det är bra eller dåligt att andas inne i säcken (syntetsäcken) när det är kallt. Min utgångspunkt är min egen erfarenhet av detta. Och frågan är om någon har motsatta erfarenheter av saken. För teori är ju alltid bra att stödja sig mot, men verklig erfarenhet är nog allt ett snäpp bättre. ;)

/ G
Men... det var ju inte det jag menade... jag fattar ju att det inte är en tävling! :)

Min verkliga erfarenhet av is-problem är små. Jag har heller ingen erfarenhet av att andas i sovsäcken, tror jag? Och i jämförelse med Mike horn så är mina upplevelser ju bara småpotatisar. Han är ju den enda i världen (vad vi vet) som rundat planeten efter polarcirkeln!

Det blir som att jämföra en kyckling med en grizzly.. :)

Du sa du antagligen har haft det värre än Mike horn och därför blir jag lite förvånad när du verkar mena att andas i sovsäcken skulle vara nåt positivt. Något som jag aldrig tror jag hört, läst eller sett någon gjort?

Jag tycker andas i sovsäcken låter ganska logiskt. Men jag har aldrig varit med om någon allvarlig situation med is-problem själv, bara läst.

Men det kan hända jag har fel? Jag har aldrig testat! Det enda jag testat är att andas i jackan mellan "centrum" och huset. Då funkar det, men jackan blir ju äcklig och svinkall efter en stund. Det är inget jag kunde tänka mig göra i en period på flera veckor! :)

T.ex. Tänk dig att du ska iväg på en 3 veckor lång skidtur där du kan räkna med -30 till -50 grader hela tiden. Du har bara med ett visst antal liter bränsle, det finns inget annat att elda, ingen stuga, du ska kanske ta dig fram flera mil dagligen? Och kanske i ett område där mobiltelefonen etc inte fungerar.

På en sådan tur får man garanterat problem med bl.a is och man gör garanterat allt för att överleva. Då är det ju dumt att dra in mer vatten i sovsäcken > i onödan.

Har du någon erfarenhet av en sådan situation och där du andas i sovsäcken? Det är på sådana turer jag menar att man kan få problem, men hur många av oss gör sådana turer? :)
 
avslutad210712; sa:
Har tänkt vintertälta i fjällen för första gången och funderar därför lite på liggunderlag.
Nu vet jag inte hur du tänker göra din fjälltur (ryggsäck?, pulka?) men ett vanligt underlag och ett renskinn är en bra kombination. Iallafall om du räknar med låga temperaturer. Istället för att släpa med ett helt skinn går det att skära till en passande bit. Har aldrig provat ett uppblåsbart på vintern men det lilla jag hört så ska visst de fungera som ett dåligt skämt och t.ex luften i underlaget blir iskall?
 
Mepps; sa:
.....
Har aldrig provat ett uppblåsbart på vintern men det lilla jag hört så ska visst de fungera som ett dåligt skämt och t.ex luften i underlaget blir iskall?
Själv använder jag sällan självuppblåsbara liggunderlag. Men många tycker kombinationen självuppblåsbart överst för komfort, och ett med slutna celler underst för isolation, fungerar bra.

Använde jag inte en kåta skulle jag under vintern köra med ett 14-15 mm tjockt med slutna celler underst, och ett kort självuppblåsbart överst. Vikten för den konstellationen hamnar runt kilot.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Med tanke på alla svar angående liggunderlag som jag fått *S* så har jag beslutat mig för att köra med dubbla Ajungilak Bamse cellplast och lämna thermarestet hemma på vintern.

Däremot har jag med glädje följt debatten om att andas i eller utanför sovsäcken.
 

avslutad210712

Gäst
Mepps; sa:
avslutad210712; sa:
Har tänkt vintertälta i fjällen för första gången och funderar därför lite på liggunderlag.
Nu vet jag inte hur du tänker göra din fjälltur (ryggsäck?, pulka?) men ett vanligt underlag och ett renskinn är en bra kombination. Iallafall om du räknar med låga temperaturer. Istället för att släpa med ett helt skinn går det att skära till en passande bit. Har aldrig provat ett uppblåsbart på vintern men det lilla jag hört så ska visst de fungera som ett dåligt skämt och t.ex luften i underlaget blir iskall?

Med 99% säkerhet blir det pulka för jag tror inte jag får med allt i ryggsäcken. Har två stora glasfiberpulkor som jag skall fixa kapell på och tror att pulka är bättre med tanke på att jag inte skall flänga uppför en massa toppar. Och definitivt inte nerför för det är jag för rädd om mina ben för *L*.

Mina föräldrar har ett stoooort fint renskinn men om jag skär ut en bit från det lär jag bli arvslös *S*.
 
avslutad210712; sa:
Med 99% säkerhet blir det pulka för jag tror inte jag får med allt i ryggsäcken. Har två stora glasfiberpulkor som jag skall fixa kapell på och tror att pulka är bättre med tanke på att jag inte skall flänga uppför en massa toppar. Och definitivt inte nerför för det är jag för rädd om mina ben för *L*.

Mina föräldrar har ett stoooort fint renskinn men om jag skär ut en bit från det lär jag bli arvslös *S*.
Har du pulka så är det ju inga problem alls. Eller det beror förstås på hur mycket packning du ska ha med. :)

Renskinn får du för några hundralappar! Mycket billigare än de uppblåsbara underlagen. Men det viktigaste med renskinn man bör veta är att det finns två varianter. En som kan användas och en som fungerar bara som pynt. Pynt-skinnen är som regel dyrare också! De skinn som bara är torkade är de bästa, vad jag vet... Nu finns det visst några specialskinn som är vattentäta också och som fick toppbetyg i en tidning som jag såklart inte kommer vilken det var? Kostade en 900,- tror jag! Kan kolla upp det om du skulle vara intresserad? Men jag skulle tro att de bästa och mest långlivade fortfarande är de traditionella? :)

Nackdelen med renskinn är ju att man får hår överallt! Kläder, mat.. osv. Och att allt dessutom luktar ren.. du själv, sovsäck, kläder osv.. ;)
 
Raskesven; sa:
Själv använder jag sällan självuppblåsbara liggunderlag. Men många tycker kombinationen självuppblåsbart överst för komfort, och ett med slutna celler underst för isolation, fungerar bra.

Använde jag inte en kåta skulle jag under vintern köra med ett 14-15 mm tjockt med slutna celler underst, och ett kort självuppblåsbart överst. Vikten för den konstellationen hamnar runt kilot.

Raskesven
Varför använder du inte dem i kåtan? Är det för att de är brandfarliga? Och hur är det egentligen, är de halkiga också? Det var ju en av frågorna i början av tåden? Är det olika och varierar? Hur löser man det problemet, eller är det inget problem?
 

avslutad210712

Gäst
Mepps; sa:
Renskinn får du för några hundralappar! Mycket billigare än de uppblåsbara underlagen. Men det viktigaste med renskinn man bör veta är att det finns två varianter. En som kan användas och en som fungerar bara som pynt. Pynt-skinnen är som regel dyrare också! De skinn som bara är torkade är de bästa, vad jag vet... Nu finns det visst några specialskinn som är vattentäta också och som fick toppbetyg i en tidning som jag såklart inte kommer vilken det var? Kostade en 900,- tror jag! Kan kolla upp det om du skulle vara intresserad? Men jag skulle tro att de bästa och mest långlivade fortfarande är de traditionella? :)

Nackdelen med renskinn är ju att man får hår överallt! Kläder, mat.. osv. Och att allt dessutom luktar ren.. du själv, sovsäck, kläder osv.. ;)

Att man luktar ren är väl bättre än att man luktar svettig *S*.

Tror inte jag har några större problem att få tag på renskinn eftersom jag brukar köpa renkött av en same 2 mil hemifrån så jag kan ta och fråga honom men tack för frågan i alla fall. Skall allvarligt ta mig en funderare på renskinn.
 
Mepps; sa:
Raskesven; sa:
Själv använder jag sällan självuppblåsbara liggunderlag. Men många tycker kombinationen självuppblåsbart överst för komfort, och ett med slutna celler underst för isolation, fungerar bra.

Använde jag inte en kåta skulle jag under vintern köra med ett 14-15 mm tjockt med slutna celler underst, och ett kort självuppblåsbart överst. Vikten för den konstellationen hamnar runt kilot.

Raskesven
Varför använder du inte dem i kåtan? Är det för att de är brandfarliga? Och hur är det egentligen, är de halkiga också? Det var ju en av frågorna i början av tåden? Är det olika och varierar? Hur löser man det problemet, eller är det inget problem?
Ett enda glödsprätt så har jag med själuppblåsbart liggunderlag ett lagningsjobb framför mig. Av utseendet på mitt gamla Fjällrävens 14 mm med slutna celler att döma, skulle jag få mååånga lagningsjobb;-)

Jag använder som sagt inte självuppblåsbara så ofta. Händer med tält och mitt lilla är inte så halt. Men jag har tidigare läst här att några strängar Liquisole kan lösa halkproblemet, om det nu är ett problem.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.