Vintertätning och liggunderlag

Danne, snart blir du väl "gal" av ilska... ;)

Hursomhelst, enligt samma logik skulle vi behöva vrida ur våra kläder varje kväll innan vi går och lägger oss och hänga dem på tork på grund av all fukt som har ackumulerats framför datorn på dagarna, men det behöver vi ju inte eftersom fukten avdunstar...

Frågan är ur den synvinkeln NÄR stasis / jämvikt mellan fuktproduktionen och avdunstningen uppstår, innan eller efter att fukten börjar kyla oss i säcken? (OM nu stasis uppstår.)

Get my point now?

;)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-16 kl 15:23]
 
tigertamjaren; sa:
Danne, snart blir du väl "gal" av ilska... ;)

Hursomhelst, enligt samma logik skulle vi behöva vrida ur våra kläder varje kväll innan vi går och lägger oss och hänga dem på tork på grund av all fukt som har ackumulerats framför datorn på dagarna, men det behöver vi ju inte eftersom fukten avdunstar...

Frågan är ur den synvinkeln NÄR stasis / jämvikt mellan fuktproduktionen och avdunstningen uppstår, innan eller efter att fukten börjar kyla oss i säcken? (OM nu stasis uppstår.)

Get my point now?

;)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-16 kl 15:23]
Allready got your point;-)

Vatten i frusen form torde väl ändå ta längre tid på sig att avdunsta än i icke frusen form? Värme ger snabbare avdunstning än kyla.

Raskesven
 
Eftersom ingen av er båda verkar dött under era sovsäcksdygn så verkar bådas "sovsäckssanningar" vara ok. Själv har jag inte andas ner i en sovsäck för att på alla möjliga sätt hålla den torr. Men vad ni båda käbblar om verkar ju vara under längre turer, så varför inte fråga ett proffs, Ola Skinnarmo, han har trots alla bevisligen varit ute både lägre tid och under kärvare klimat än vad denna diskussion har funnits.
 
patrikalmgren; sa:
Eftersom ingen av er båda verkar dött under era sovsäcksdygn så verkar bådas "sovsäckssanningar" vara ok. Själv har jag inte andas ner i en sovsäck för att på alla möjliga sätt hålla den torr. Men vad ni båda käbblar om verkar ju vara under längre turer, så varför inte fråga ett proffs, Ola Skinnarmo, han har trots alla bevisligen varit ute både lägre tid och under kärvare klimat än vad denna diskussion har funnits.

Hej Patrik, kul att du vill delta i diskussionen om hur man bäst utnyttjar sin sovsäcks värmande potential!

Varken jag eller min "käbbelkompis" Raskesven är förvisso helt rudis vad gäller sovsäcksliggande i sträng vinterkyla (vilket du ser om du läser igenom hela tråden), men tanken har ändå föresvävat mig att göra en mer grundlig undersökning i frågan. Om Ola Skinnarmo skulle vara aktuell i en sådan är jag osäker på, men tack för tipset!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Danne, snart blir du väl "gal" av ilska... ;)

Hursomhelst, enligt samma logik skulle vi behöva vrida ur våra kläder varje kväll innan vi går och lägger oss och hänga dem på tork på grund av all fukt som har ackumulerats framför datorn på dagarna, men det behöver vi ju inte eftersom fukten avdunstar...

Frågan är ur den synvinkeln NÄR stasis / jämvikt mellan fuktproduktionen och avdunstningen uppstår, innan eller efter att fukten börjar kyla oss i säcken? (OM nu stasis uppstår.)

Get my point now?

;)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-16 kl 15:23]

Raskesven hade ju ett mycket bra svar på frågan tidigare!
"
Har man torkningsmöjligheter och/eller inte ska vara ute så länge uppstår inte problemet. En sydpolsresenär som Skinnarmo bör undvika att andas i säcken, medan det blir annorlunda under veckotur där stugor passeras. Någonstans däremellan kan problemen dyka upp. Gradskillnad som sagt.
Raskesven
"

Samma sak med kläderna, man får ju problem med dem också. Och allt annat! Men det är inget vi normala frilufsare behöver vara såå bekymrad över. Det blir inte såå kallt här, och blir det såå kallt så är det inte såå många dagar, vi kan också elda, vi har nån km till en stuga o.s.v.

Jag tänkte ta ett exempel från monsens bok "nådeløs villlmark". Han är uppe i canada vid hudson bay och på väg till churchill om vintern. Fritt översatt. "Att torka kläderna är omöjligt utan att använda för mycket parafin. Jag tvivlar på att de torkar oansett. Enda möjligheten är att hålla dem mjuka i sovsäcken. Därmed kommer de också att vara fuktiga på morgonen och omedelbart bli stela och obehagliga. I sådana här förhållanden är det bara ull-underkläderna och kanske sockorna som torkar under natten, men fuktigheten hamnar naturligtvis i sovsäcksfibrerna.

Lite senare..

"Efter som dagarna och nätterna går blir också sovsäcken stelare och stelare, jag kan hålla sovsäcken vågrätt på två armar". Senare.. "Det knakar av is i sovsäck-väggarna".

"Aldrig har jag frusit så mycket som nu. Jag har lust till att gråta av smärta man klarar det inte. Jag har inte tid, måste gnida och vrida på kroppen för att skapa friktion, hela tiden röra mig."

Så av detta kan man ju säga att ifall man har 19 dygn i sträck med 40-80 effektiva minusgrader. Då har man problem. :)

Och som monsen skriver "Just här ligger också den stora skillnaden. Normalt får man ett "vilodygn" eller tre med högre temperaturer mellan de kalla perioderna".
 
David, trevligt bidrag till frågan, tackar!

Jag behöver dock mer info om förutsättningarna kring hans sovande i sovsäcken för att kunna dra några helt klara slutsatser. Tydligen sov han i alla fall med blöta kläder vilket uppenbarligen inte var av godo. (Och som till och med jag avråder ifrån!) Men andades han i säcken, och hur bidrog i så fall det till sovsäckens nedsatta värmeförmåga?

Kanhända kan Lasse Monsen få vara med i min djupstudie ändå! ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
David, trevligt bidrag till frågan, tackar!

Jag behöver dock mer info om förutsättningarna kring hans sovande i sovsäcken för att kunna dra några helt klara slutsatser. Tydligen sov han i alla fall med blöta kläder vilket uppenbarligen inte var av godo. (Och som till och med jag avråder ifrån!) Men andades han i säcken, och hur bidrog i så fall det till sovsäckens nedsatta värmeförmåga?

Kanhända kan Lasse Monsen få vara med i min djupstudie ändå! ;)

/ G
Jag vet inte exakt hur han sov, det verkar som att han inte sov alls.. :)

Att hans kläder inte skulle vara av godo är ju helt fel. Men efter mer än 2 veckor med extrem kyla och inga möjligheter för att värma några kläder så blir de ju fuktiga/is. Det är ju omöjligt att ha med sig 2 par kläder för varje dag.

Kondens + kallt = is
Kondens + kallt + sovsäck = is i sovsäcken

Is i sovsäcken i längre tid utan torkmöjligheter = problem.

Men is i sovsäcken kan man ju få ändå, även om man andas där eller inte. Som fallet med monsen. Hans sovsäck vägde normalt 3kg nåt och hamnade efter en stund på 8kg.

Som tidigare sagt så är det inget en normal frilufsare behöver bekymra sig över. Men en som ska ut på antarktis etc tror jag lägger stor vikt på det, för de vill knappast ha fler problem än de som redan finns eller göra dem värre.

Vi kan ju vrida på din fråga. Ifall inte kondens i sovsäcken kan bli ett problem, varför finns det inte sovsäckar med bara hål för ögonen? :)

Här är Mike horn ute i -50 (tror jag).
5A7B0368_RT8.jpg
 
David, du kan glädja dig (?) åt att jag antagligen hade en betydligt värre natt än Mike H när jag en gång i lumpen "sov" i något under -40 grader i en TUNN yttersovsäck, direkt på liggunderlaget i snön (dvs INGET tält)...

Ser för övrigt att Mike sover i en Ajungilak Tyin (om nu inte mina ögon tar miste).

Men inte menade jag att Lasse M´s kläder skulle vara usla, däremot att det var en dålig idé att lägga sig med blöta kläder i sovsäcken. (Hans erfarenhet av detta bekräftar bara min uppfattning i frågan.)

Hursomhelt är det inte alls ovanligt med minus trettio på en vintertur i norrbottensfjällen varför det inte får anses som extremt eller ovidkommande att ta upp det i vår diskussion här.

Så till anledningen till att det inte finns sovsäckar med bara hål för ögonen: Blir det inte jäkligt jobbigt att ta sig ut genom hålen på morronen (för att inte tala om att krångla sig in den vägen när man ska lägga sig)?... ;)

Nåja, jag ska i alla fall skicka ett mail till Lasse och se vad han har att säga i frågan om att andas i sovsäcken.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
David, du kan glädja dig (?) åt att jag antagligen hade en betydligt värre natt än Mike H när jag en gång i lumpen "sov" i något under -40 grader i en TUNN yttersovsäck, direkt på liggunderlaget i snön (dvs INGET tält)...

Ser för övrigt att Mike sover i en Ajungilak Tyin (om nu inte mina ögon tar miste).

Men inte menade jag att Lasse M´s kläder skulle vara usla, däremot att det var en dålig idé att lägga sig med blöta kläder i sovsäcken. (Hans erfarenhet av detta bekräftar bara min uppfattning i frågan.)

Hursomhelt är det inte alls ovanligt med minus trettio på en vintertur i norrbottensfjällen varför det inte får anses som extremt eller ovidkommande att ta upp det i vår diskussion här.

Så till anledningen till att det inte finns sovsäckar med bara hål för ögonen: Blir det inte jäkligt jobbigt att ta sig ut genom hålen på morronen (för att inte tala om att krångla sig in den vägen när man ska lägga sig)?... ;)

Nåja, jag ska i alla fall skicka ett mail till Lasse och se vad han har att säga i frågan om att andas i sovsäcken.

/ G
Värre än Mike? Visa fram frostskadorna dina så ska jag kanske tro dig! :)

Om du läser boken till monsen eller iallafall kapitlet 11 så får du med dig hela situationen. Vad än monsen gjorde så är jag helt säker på att det var rätt. Det finns lite info under "archived news" och under 2002 och sedan "Extreme cold on the sea ice Newsletter February 12th 2002".

-30 är ju inte ovanligt det vet jag, rekordet där jag bor är -50,4C. Men det är ovanligt att sådana temperaturer håller i sig länge.

Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma nu. Du har ju svaret på din fråga själv. Låt oss säga det blir -40 och det finns inga möjligheter för att torka något. Du säger det är en dålig ide att lägga blöta kläder i sovsäcken och det håller jag med om att det normalt är.

Men du har ju antagligen mer vatten i utandningsluften än i en fuktig tröja. Vad är då vitsen med att hålla tröjorna borta bara för att sedan pumpa in ännu mer vatten i sovsäcken när du sover? :)

Och det med ögon-sovsäcken.. hehe. Varför finns det inte sovsäckar som bara har hål för ögonen *och* dragkedja. ;)
 
David,
det handlar ju inte om en tävling i jäkligt coola nätter (...), utan om frågan om det är bra eller dåligt att andas inne i säcken (syntetsäcken) när det är kallt. Min utgångspunkt är min egen erfarenhet av detta. Och frågan är om någon har motsatta erfarenheter av saken. För teori är ju alltid bra att stödja sig mot, men verklig erfarenhet är nog allt ett snäpp bättre. ;)

/ G
 
Mepps; sa:
Men du har ju antagligen mer vatten i utandningsluften än i en fuktig tröja. Vad är då vitsen med att hålla tröjorna borta bara för att sedan pumpa in ännu mer vatten i sovsäcken när du sover? :)

Hm, är det mer vatten i utandningsluften under en hel natt än i en fuktig tröja? Det verkar som en sak som är svår att uppskatta på fri hand. Men du kanske har koll på detta, så jag påstår inte att du har fel! :) Är du säker?

MvH
 
millimeter; sa:
Hm, är det mer vatten i utandningsluften under en hel natt än i en fuktig tröja?
MvH

Enligt "Klinisk nutrition och vätskebehandling", Mossberg, 2001; är perspiratio 1000 ml/24 timmar. 400 ml genom utandningen och 600 ml genom huden.
Detta gäller för vanlig rumstemperatur.

Om man överför detta till vår situation betyder det att man genom utandning placerar 1.3 dl vätska i sovsäcken under 8 tim. Troligtvis mer eftersom kroppens metabolism är rätt hög under kyla.

Det är vanskligt att uttala sig om antalet milliliter eftersom kylan förstör jämförelserna, men om fördelningen 60/40 stämmer skulle det betyda att man har producerat lika mycket kondens i sovsäcken efter 3 nätter med andning i säcken som efter 5 nätter med andning utanför.

Var och en får dra sina egna slutsatser.





[Ändrat av Broder Bob 2004-12-18 kl 11:18]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.