Vintertätning och liggunderlag

Re: Huva? (med värmeväxlare)

NUI; sa:
Kan man tänka sig att man syr en huva av syntetmaterial som är heltäckande, runt hela nyllet? Denna andas man då i och får lite förvärmd luft och mindre vätskeförluster.

Man får visserligen ingen uppvärmning av utandningsluften nere i själva sovsäcken, men inte heller någon fuktbelastning.

Jag har beställt en sådan här nu (med inspiration bl.a. från denna tråd):
1f1f53b0.jpg.w180h231.jpg

Ska prova den i Sverige i Januari, kan väl återkomma med kommentarer kanske. Men det verkar lovande;

"My sleeping bag is much dryer around the hood opening when I wear the Balaclava to sleep in."
"..the amount of condensing moisture near my head in my camping hammock cover was decreased considerably.."
"..I felt warmer and was able to sleep comfortably with less insulation than I would normally need..."
http://www.backpackgeartest.org/reviews/Clothing/Hats/Psolar Balaclava/

68 gram väger den f.ö.
 
Re: Re: Huva? (med värmeväxlare)

jamo; sa:
Jag har beställt en sådan här nu (med inspiration bl.a. från denna tråd):
1f1f53b0.jpg.w180h231.jpg


68 gram väger den f.ö.
Var beställde du den från? Jag har själv tänkt beställa litet prylar, bl.a. en Berghaus Atlas, inom den närmaste månaden och en sådan verkar väl värd att testa.
 
Värmeväxlare

Suck, alltid är det någon annan som redan hunnit patentera... Men detta låter som en mycket intressant pryl. 68 g är helt OK.
Jag ser fram emot recensioner så småningom.
Hälsningar
Jörgen
 
tigertamjaren; sa:
Märkligt.

Den enda tolkningen jag kan göra (av att ingen svarar på min enkla och högst vidkommande fråga) är att ingen av de som tvärsäkert avråder från att andas inne i säcken har prövat det själv. Låter därför allt mer som en myt i mina öron.

Eller?

/ G
Stormen i ett vattenglas verkar lite större än så, ehh tigertämjaren?;-)

Det märkliga är snarast att du förväntar dig omedelbara svar. T.ex jag har visserligen periodvis varit rätt mycket på Utsidan, men jag är inte här varje dag. Detsamma gäller nog flera andra skribenter. Det här är ett diskussionsforum, inte en chat-sida. Du får ha lite mer tålamod innan du kan förvänta dig svar på alla dina bryderier.

Uttömmande svar vill du ha.

Slutet av 1970-talet, 1980-talet och 1990-talet: allehanda dun och syntetsäckar, Caravansäckar dun, Caravan Caribou Combi (duninnersäck+syntetyttersäck i Hollowfiber), ibland förstärkt, eller dubbla dunsäckar av Caravantyp, klassiskt liggunderlag med slutna celler, dubbla tunna eller 14 mm, ibland granris, tält och vindskydd, från noll till runt -30 grader, flera perioder som varat från några dygn till flera veckor.

De gånger jag då andats nere i säcken var det mer fuktighetskänsla i säcken på morgonen än om jag inte andats i säcken. Hade det varit kallare än säg –30 grader, har jag på detta forum lärt mig att is kunnat bildas även innanför säckens yttertyg, eftersom det blir minusgrader inte bara på utsidan utan även en bit in i säcken vid så låga temperaturer (se tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18050&pagenumber=3 ). Provade fuktspärr en gång, vilket jag inte gillade speciellt eftersom understället då var fuktigt på morgonen fast jag inte andats i säcken. Fuktspärr undviker jag så länge jag kan torka upp säcken, men skulle använda det vid lägre temperatur än –30 om möjligheten inte finns att torka upp säcken, för att undvika isbildning inne i säcken. Då får jag ta fuktigt underställ.

Senaste "testen": nyårshelgerna 2001/2002, 2002/2003 och 2003/2004: Ajungilak Tyin Arctic (syntetsäck), klassiskt liggunderlag med slutna celler, 14 mm, ibland granris, tältkåta, temperaturer mellan –10 och –25 grader, á c.a. 10 dygn.

När jag andats ner i säcken, vilket jag försöker undvika eftersom det erfarenhetsmässigt bidrar till att öka nedfuktningen av säckens övre del, men som ändå sker ibland, har säcken känts mer fuktig på morgonen än när jag inte andats ner i säcken. Sak samma med vandrarkamratens dubbla dunisar, sak samma med hans sons syntet- och dunsäck.

Du verkar ju själv medveten om att det mycket väl kan bli ett problem att utöka den fukt som ackumulleras i säcken med inte bara avdunstningen från kroppen utan med att dessutom andas ut upp till en liter (?) vatten i säcken, av ditt inlägg tidigare i tråden att döma: "Men notera att det då rör sig om en normal svensk vintertur på drygt en vecka med lite "tättande i bergen", och ev. med en mellanlandning i ett vindskydd / stuga med tillhörande torkningsmöjligheter.)"

Utan torkningsmöjligheter avråder jag generellt från att systematiskt andas nere i säcken, i alla fall om säcken saknar fuktspärr. Ditt generella råd är motsatsen?

Varför används ibland fuktspärr? Svaret är ju att fuktspärr ska hindra säcken från att fuktas ner och, vid stark kyla, i värsta fall frysa mellan säckens yttertyg och fyllning. Och vi kan väl vara överrens om att utandningsluften innehåller vattenånga? I så fall följer att genom att andas nere i sovsäcken ökas mängden fukt i sovsäcken. Trivs du med att andas nere i sovsäcken och tycker det fungerar bra för dig så kör på det. Jag väljer en annan metod, dvs. att så gott det går andas genom glipan i huvan, med yllehalskrage och ev. nerdragen yllebalaklava för munnen Try it, you may like it;-)

För övrigt är inte du den enda människa som kommit på tanken att andas nere i sovsäcken när luften känns obehagligt kall. Jag tror nog de flesta som sovit i kyla någon gång testat att dra ner skallen i sovsäcken. Det är inget nytt.

Bilden nedan visar hur jag tycker det ska se ut. Balaklavan kan dras upp även för näsan och huvan kan dras åt mer så andningshålet blir mindre.

cpic41c0ae6fa0100.jpg


Raskesven
 
-Patric-; sa:
Raskesven; sa:
Det viktiga är att inte dra ner den kalla luften direkt i lungorna.

Raskesven

Men då slänger väl du bara i en klabbe eller två till?
Jo, numera känner jag mig priviligerad:) Men användningen av eldspis eller i synnerhet kamin och kåta skapar en del nya situationer jämfört med tält. Det blir stora temperaturväxlingar när man inte har en eldpost hela natten.

Vid läggdags kan kaminen laddas en sista gång och jag har då sovsäcken öppen. När elden falnar och kylan kommer stängs säcken och jag sover till morgonen. Alternativet vore att slänga in några klabbar till varje gång kylan kommer, men det blir ingen sammanhängande sömn. Föredrar att t.ex dra upp en yllehalskrage över munnen om luften känns obehagligt kall. Beroende på typ av ved kan glöd finnas kvar på morgonen så det bara är att slänga in lite stickor och dra igång elden igen. Jag skulle alltså numera kunna göra som tigertämjaren förspråkar och andas nere i sovsäcken när torkningsmöjligheterna är goda. Det är dock inte mitt generella råd till tältanvändare.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Stormen i ett vattenglas...

Allra bäste frände, kamrat och general!

Ibland måste man ta till okonventionella metoder om man vill ha svar på okonventionella frågor. ;)

Sålunda gläder det mig storligen att du, gode vän, förklarar grunden till att du avråder den friluftsidkande allmogen från att andas nere i (syntet-) sovsäcken. Dock ser jag i mitt omtöcknade tillstånd i det du redogör för ingen solklar grund för ställningstagandet. Lider jag måhända av förblindning, snöblindhet rentav???

Knäckfrågan (som jag önskar svar på) är ju om sovsäcken blir kallare om man andas inne i den. Här ser jag inget egentligt svar från min general. Dock tackar jag för ytterligare bidrag i frågan om den blir fuktigare (vilket den generellt sett tycks bli, åtminstone där man andas).

Men knäckfrågan är ändå fortfarande obesvarad.

Alltså: Kan någon svara på om syntetsäckar blir kallare eller varmare om man andas inne i dem? Under vilka premisser gäller i så fall detta? Är det rent av som med kissandet i brallorna?

Tjoflöjt!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Alltså: Kan någon svara på om syntetsäckar blir kallare eller varmare om man andas inne i dem? Under vilka premisser gäller i så fall detta? Är det rent av som med kissandet i brallorna?

Tjoflöjt!

/ G

Kissar man i sina våtdräktsbrallor när man dyker så blir det varmt å gott...
 
tigertamjaren; sa:
.....Knäckfrågan (som jag önskar svar på) är ju om sovsäcken blir kallare om man andas inne i den. Här ser jag inget egentligt svar från min general. Dock tackar jag för ytterligare bidrag i frågan om den blir fuktigare (vilket den generellt sett tycks bli, åtminstone där man andas).

Men knäckfrågan är ändå fortfarande obesvarad.

Alltså: Kan någon svara på om syntetsäckar blir kallare eller varmare om man andas inne i dem? Under vilka premisser gäller i så fall detta? Är det rent av som med kissandet i brallorna?

Tjoflöjt!

/ G
Ok, "I get your point" tigertämjaren:)

Jag har aldrig låtit det gå så långt att säcken nedfuktats mycket, utan torkat upp den efter hand.

Men låt oss hårddra det hela och se vart vi landar. Antag att vi sticker ut en månad vintertid utan möjlighet att torka upp sovsäckarna. Vi andas nere i säckarna varje natt. Första natten lite fukt i säckens ovandel. Fukten fryser och binds i säckarna när vi klivit upp på morgonen. Natt 2 samma sak osv.

Eftersom vatten leder bort värme från kroppen mer effektivt än luft, borde säckens värmande förmåga för kroppen avta ju mer fukt som lagrats i säcken. Väl?

Angående pissa i brallorna så var det kanske Wallenberg som myntade det uttrycket, i samband med devalveringar. "Att devalvera är som att kissa i byxorna. Först blir det varmt och skönt, men ganska snart obehagligt blött och kallt".

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.