Vintertätning och liggunderlag

Raskesven; sa:
tigertamjaren; sa:
tango; sa:
Att andas i sovsäcken vill jag avråda ifrån - den fuktade utandningslufter ner i sovsäcken blir inte bra tycker jag. Bättre att dra åt sovsäcken och ha ett litet hål för att andas i - för bara näsa och mun. Gärna mössa på i sovsäcken men inte andas i säcken. I så fall får man ha en halsduk för munnen istället och som man kan torka under dagen sedan men inte fukt i sovsäcken.

/Patrik

Det är möjligt att det är skillnad på en dunsäck och en syntetsäck i det här avseendet. Jag som har kört med syntetsäck på vintern (Ajungilak Tyin Winter) tycker inte att det har varit några problem med fukt i säcken. Kondensfukt i yttertyget blir det ju ändå, men att det skulle ha blivit mycket blötare för att jag har andats i säcken vet jag inte, möjligen just där man andas i så fall. Däremot har det blivit avsevärt varmare.

Och rent teoretiskt sett: Varför hela tiden dra in -30-gradig luft i lungorna, värma upp den inne i kroppen (som då kyls ned), och sen bara släppa ut den igen??? Madness! ;)

Sebstverständlich har man mysse på huvvet när det är runt minus 30!!!

Men jag skulle gärna höra om någon har en bättre lösning på det här med andingen i / utanför sovsäcken vid stark kyla.

/ Gutt
Det viktiga är att inte dra ner den kalla luften direkt i lungorna. Jag gillar inte heller att ligga och andas ut all vattenånga inuti säcken. Brukar istället se till att andas genom ett tyglager, ut ur en liten öppning i min Ajungilak Tyin Arktic-säck, exempelvis en avklippt yllehalskrage som man drar för munnen och filtrerar kylan. Den blir blöt, nedisad om man ligger och andas utanför säcken, men det gör inte så mycket. Lätt att torka upp en sådan liten grej. Om riktigt kallt kan man köra med både balaklavan nerdragen och yllehalsvärmaren uppdragen.

Raskesven

Håller med raskesven att det är bättre att flåsa genom en halsduk, helst ylle, när det är kallt. Om man är ute många nätter i rad så blir det funkt i sovsäcken.
Var på föredrag på getoutmässan (Bodafors) i våras och där berättade en normman som korsat nordpolen (Ryssland-Usa) att de hade fuktspärr i sovsäcken för att inte kondens skulle frysa i säcken. De sov i något som likande svarta sopsäckar som mellanlager (dv mellan innerpåse och själva sovsäcken, Innerpåse och "plastpåsen" kunde enkelt frystorkas men sovsäcken var torr och varm.

Inget flås i sovsäcken, det hävdar jag fortfarande.

/Patrik

Ajungilack verkar vara favoriten för riktigt varma säckar. Min varmaste säck är en Denali arctic från just Ajungilack. dessutom har Ajungilack en skön fleecepåse som gör en sommarsäck till en tresäsongers alternativ ersätter sommarsäcken inomhus eller högsommartid i södra Sverige.
 
Danne och Patrik,
om vi stolpar upp problematiken i två delar, värmehushållning och kondens, är min erfarenhet att det är påtagligt varmare att andas inne i sovsäcken. (Med så liten öppning ut som möjligt.) Teoretiskt kan det säkert förklaras genom att man minimerar värmespillet.

Kondens och fukt så: kan minimeras genom fuktspärr, sovsäcköverdrag, innerpåse etc etc. Men som sagt, jag upplever inte det som något allvarligt problem under givna förutsättningar, enkel syntetsäck med dunjacka på sig inuti.


Skulle nog helst av allt vilja ha en liten löstagbar "huva" över öppningen på säcken att andas igenom. Men det är nåt för framtiden.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-06 kl 12:02]
 
tigertamjaren; sa:
Men jag upplever det som påtagligt varmare att andas inne i sovsäcken. (Med så liten öppning ut som möjligt.) / G

Gunnar!

På hur långa vinterturer, utan möjlighet att torka sovsäcken inomhus, har du använt denna metodik och det har funkat bra?

Det är intressant att du förespråkar andning i sovsäcken just eftersom det går rakt emot vad man brukar hör / få lära sig.

/Andreas
 
ala; sa:
tigertamjaren; sa:
Men jag upplever det som påtagligt varmare att andas inne i sovsäcken. (Med så liten öppning ut som möjligt.) / G

Gunnar!

På hur långa vinterturer, utan möjlighet att torka sovsäcken inomhus, har du använt denna metodik och det har funkat bra?

Det är intressant att du förespråkar andning i sovsäcken just eftersom det går rakt emot vad man brukar hör / få lära sig.

/Andreas

(Ändrade mitt inlägg ovan för att stolpa upp problematiken i två komponenter.)

Jag använder bara den "tekniken" ;) vid tältning när det är under minus 20 kanske, och då på veckolånga turer (runt påsk eller så) i Keb eller Sarek. Möjligen är det inte särskilt bra om det är en längre tur än så. Jag kan också förstå om någon gör jämförelsen med att kissa i brallorna, men dels var det ett bra tag sen jag gjorde det ;) och dels har jag inte upplevt de negativa , kylande konsekvenserna av at andas inne i säcken.

MEN det KAN ju bero på min kombination av säck och dunjacka på etc, etc.

Tjosan!

/ G
 
Hej

Någon som brukar andas genom ärmen på sin skaljacka?
Har hört att det skall vara en metod när man sover i sovsäck vid sträng kyla

/Joakim
 
Angående att andas i sovsäcken

Min erfarenhet är att när det är riktigt kallt så bör huvan och, om finnes, kragen i sovsäcken dras till rejält för att minska kallraset. Då är det nästan oundvikligt att inte andas i säcken.

Ett problem då är att det isar runt sovsäckens öppning, vilket är besvärande men jag tror att det är nog så besvärande att dra i sig oförvärmd luft under hela dygnet flera dygn i sträck. Människan, även vi som älskar vinter, är ju i grund och botten tropiska varelser.

Riktigt kalla turer, min definition fler än fem dygn med en medeltemperatur på - 15 eller kallare, har jag inte gjort fler än en handfull. Den längsta på nio dygn minns jag att kondensproblemet i säcken blev klart besvärande och att en fuktspärrspåse varit väldigt bra att ha använt.

Vid nattkalla turer från slutet av mars, så är rejäl vädring av sovsäcken i den stigande vårvintermorgonsolen inte att förakta för bortvädring av is och kondensfukt. Ligger man i basläger och solen skiner på vårvintern, det är ju då det är kallt under natten, så lägger man ut sovsäcken utfläkt i tältet och drivhuseffekten kommer att bidra med undergörande torkning av sovtöjet och annat dävet textilgrejs.
 
tigertamjaren; sa:
Jag använder bara den "tekniken" ;) vid tältning när det är under minus 20 kanske, och då på veckolånga turer (runt påsk eller så) i Keb eller Sarek. Möjligen är det inte särskilt bra om det är en längre tur än så. Jag kan också förstå om någon gör jämförelsen med att kissa i brallorna, men dels var det ett bra tag sen jag gjorde det ;) och dels har jag inte upplevt de negativa , kylande konsekvenserna av at andas inne i säcken.

"den gamla fina pissa i brallorna effekten, känns bra på direkten men lite jobbigt sen..." Wille Crafoord / Johan Johansson

Låter ju som om du har klarat dig bra från "pissa i brallorna effekten". Det kanske krävs längre turer än en vecka för att andningen i säcken ev. ska bli ett problem. Jag tänker dock fortsätta andas utanför så länge det är möjligt men kanske är jag numera lite mindre rädd för att andas i säcken av misstag...

/Andreas
 
Inne eller ute, det är frågan...

Ytterligare en intressant diskusion på Utsidan!

Trots att jag har tillbingat många kalla nätter i tält på vintern har jag aldrig funderat på just detta utan alltid andats genom en liten öppning i sovsäcken. Skälet har varit att jag inbillat mig att motsatsen, dvs andas inne i sovsäcken, per definition skall ge stora problem med kondens. Men när man börjar fundera på saken finns det goda skäl att ifrågasätta detta.

Om vi först försöker analysera vad som sker om man andas genom ett litet hål. Det som man bör komma ihåg är att kall luft innehåller väldigt lite vatten. Så varje gång som man andas in kyler man inte bara ner kroppen, utan det är dessutom lite granna som att slänga vatten på ett bastuaggregat fast tvärtom. Det vill säga att när luften värms upp "sugs" vatten ur kroppen och andas ut i tältet.

Om man istället andas inne i sovsäcken kommer temperaturen och luftfuktigheten att öka inne i sovsäcken. Men det inte är fysikaliskt möjligt att få högre luftfuktighet än 100 %. Så vad händer när vi andas in varm och fuktig luft innefrån sovsäcken? Rent teoretiskt borde det innebära att vi får någon form av jämviktsläge där vi andas in lika mycket fukt som vi andas ut. Men sen måste det naturligtvis ske ett utbyte av syre och koldioxid med uteluften (som fortfarande är torr och kall).

Så vad blir summan av kardemumman? Ja det vete tusan men en sak kan man i alla fall vara HELT säker på. Om man andas inne i sovsäcken kommer det bli avsevärt mindre kondens inne i tältet eftersom man under nattens lopp kommer att andas ut mindre fukt. Vad som sker med sovsäcken är lurigare, men jag ska i alla fall för min del köra några praktiska prov. Det är det värt om man kan minska kondensen inne i tältet.

/ Stefan
 
tigertamjaren; sa:
Men jag skulle gärna höra om någon har en bättre lösning på det här med andingen i / utanför sovsäcken vid stark kyla.

Sovsäcksöverdrag med stoor huva !

Jag har ett sådant, och spänner man upp huvan på lämpligt sätt så blir den som ett microtält runt huvudet. (Relativt) Varmt och mysigt kring huvudet utan risk att fukta ner sovsäcken.
 
Luftfuktighet

Undvall sa att det inte går att få högre luftfuktighet än 100%. Det stämmer inte, i alla fall inte utan att man preciserar lite. Den ABSOLUTA luftfuktigheten kan inte överstiga 100%, det är sant, men den RELATIVA (och det är den som är intessant i sammanhanget) kan det, och det ganska rejält också. Det är då vi får kondens.

I övrigt lät hans resonemang riktigt och mycket tänkvärt!
 
Lättvikt.

Vid kortare "mildare" turer har jag sovit i en avklippt sovsäck och med dunjackan på. Funkar bra i tält och snöka. Mössa och huva är självklart ett måste i det läget..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.