Skarpa alternativ till Nallo

Re: Re: Tummen ner för Akka

millimeter; sa:
Men samtidigt som Hillebergtälten (dvs Nallo, Nammatj) verkar toppen är de ruskigt dyra. Om man helt enkelt inte har pengarna så hjälper det inte att det är en god investering etc.. :/ Har tyvärr hört att Nallo är lite väl kort för en lång person. Nån som kan bekräfta?

Tack för tipsen!

Bodde i ett Nammatj i somras, längden är väl lika som Nallo. Det var inga problem, och jag är strax under 1,90. Kanhända att den sluttande innerväggen är mindre brant i Nallo...
 
plattfot; sa:
Varför inte Bergans kompakt 6002.
2.7kg visserligen, men priset 2100:- måste anses som ett fynd.
/henrik

Ett mycket intressant tält, helt klart ett fynd. Förmodligen det bästa valet för ganska många.

Men... inget alternativ i Nallo-tävlingen, eftersom det väger för mycket, och har lägre takhöjd. Sen finns det inte som 3-mans.
 
Tillägas kan om Lightwaves tält att där också finns små 2-mans kupoltält på under 2 kilo (visserligen då med kolfiberbågar) http://www.lightwave.uk.com/g1cylq.html. Lite rymligare och med alubågar (G2 Trek) väger under tre kilo. Pris 3000:- från http://www.ultimateoutdoors.co.uk/search.php?search=lightwave

G1_2trek.jpg


Den tidigare nämnda T1 Cylq kan f.ö. köpas för dryga 4000:- från http://www.spejdersport.dk/searchre...e=on&SelProductDescription=on&SelGroupName=on

För gramjägaren alltså.

/ G
 
Några alternativ

Tycker frågan är ledande, är priset av mindre betydelse är en specialbeställning att föredra. Då uppfylls de krav och behov nästan till 100%, om de inte är orimliga med dagens teknik, då får man utveckla…
Nåja låt prisfrågan vara. Du upplyser inte vad för form av friluftsliv tältet skall användas till. Hur hårt kommer tältet att användas, mer än 50 dagar per år? Är det frågan om 4 säsonger i alla tänkbara väder? Skall det gå att laga mat (i absiden) under längre turer med packning i absiden?
Eftersom du mer eller mindre bestämt dig utan reflektion över den egna utövningens karaktär och dess krav på utrustning leds man till att Nallo 3 är enda alternativ (pr –kampanj?).
Nedan har jag lagt in 3 vettiga alternativ. Helsports Rondane väger något mer, men har större absid vilket borde vara åtråvärt med tanke på packning för 3 under längre turer, Nallo 3 räcker inte till. Vi utgår väl från att ni kommer vara 3 i det?
De andra 2 tälten är inte skandinaviska varför någon kompromiss görs, fast man vinner en del också. Jag tänker närmast på att tältduken inte når marken, bättre ventilation, men inget vid kylslaget höstväder. Som sommaralternativ är de nog bra (?).


Helsport Rondane 3. 2,7 kg, större absid, 4799 NOK.

Mountain Hardwear Airjet 3. 2,4 kg, 320 $

Mountain Hardwear Mountain jet 3. 2,8 kg, 265 $
 
Re: Några alternativ

Röksvamp; sa:
Eftersom du mer eller mindre bestämt dig utan reflektion över den egna utövningens karaktär och dess krav på utrustning leds man till att Nallo 3 är enda alternativ (pr –kampanj?).

Naturligtvis har jag reflekterat, och kommit fram till att jag inte behöver köpa nåt tält alls, eftersom mitt Haglöfs Twin Peaks duger finfint.

Men nu var inte frågan "Vilket tält ska jag köpa?" utan snarare "Om nu Hilleberg är så attans keff, vilka tält uppfyller ungefär samma krav som Nallo men på ett bättre sätt?".

Helsport Rondane 3 är trängre (bla 40 cm kortare absid och 15 cm lägre tak) än ett Nallo 3 GT som väger ungefär lika mycket.
 
Re: Tummen ner för Akka

Har själv ett akka tält, och är grymt nöjd med det!
Håller inte med om den beskrivningen som vissa har av det tältet och jag kan rekomendera det varmt till andra. Betalade 3000:- för mitt, och enligt mig värt varenda krona! /nisse




Ska du använda ditt tält mycket och inte gillar att bära tungt bör du undvika Fjällräven Akka.

Bökigt att sätta upp (jmf. med ex. Hb). De två jag bott i har tenderat gå isär i sömmarna efter lättare ansträngning.

Dessutom dyra för det man får.

/Per

millimeter; sa:
Nordesjö; sa:
Hur som helst, nån som har ett direkt alternativ som KLÅR Nallo? Hur svårt kan det vara? :)

Fjällrävens Skule-tält har du antagligen sett? Skule R/S 3 väger (antagligen iaf - Fjällräven är luddiga med viketn på sin sida tycker jag) 2.75 kg mot Nallos 2.4, är lite kortare och lägre invändigt (typ 5 cm), men har större absid. Nu har jag dock inte använt något av tälten, så jag vet inte hur de är skurna i verkligheten. Men Skule kostar ju typ 800 kr mindre. Är själv intresserad av Skule/Akka-tälten. Åsikter välkomnas varmt!
[/QUOTE]
[Ändrat av nisse_ 2004-09-21 kl 15:15]
 
Tycker lite som Röksvampen är inne på att specifikationerna är lite snävt satta och ledande. Val av tält är ju i hög grad individuellt och för mig som tex inte är över 190cm så kanske tex ett Helsport är ett "bättre" val.
Det är väl där någonstans problemet ligger. Om någon frågar efter ett tält så är det en hel kör med Hillebaner som skriker ut "köp hilleberg, dom är bäst!".
Och jag håller med om att dom är bra, men utifrån en individuell bedömning om vad man ska använda tältet till så kanske de inte passar bäst för alla.

Sen så kan jag till raddan av brittiska tält här på slutet, lägga till terra-nova som har några intressanta ganska lätta tält.

/David
 
Re: Re: Några alternativ

Nordesjö; sa:
Röksvamp; sa:
Eftersom du mer eller mindre bestämt dig utan reflektion över den egna utövningens karaktär och dess krav på utrustning leds man till att Nallo 3 är enda alternativ (pr –kampanj?).

Naturligtvis har jag reflekterat, och kommit fram till att jag inte behöver köpa nåt tält alls, eftersom mitt Haglöfs Twin Peaks duger finfint.

Men nu var inte frågan "Vilket tält ska jag köpa?" utan snarare "Om nu Hilleberg är så attans keff, vilka tält uppfyller ungefär samma krav som Nallo men på ett bättre sätt?".

Helsport Rondane 3 är trängre (bla 40 cm kortare absid och 15 cm lägre tak) än ett Nallo 3 GT som väger ungefär lika mycket.


"Finns det några skarpa alternativ till ett Nallo 3?"

Det är en viss skillnad mellan 3:an och GT modellen, konskevens!

En bra försäljare kan sälja en Porshe till småbarnsfarsan med genomtänka argument. Sedan kan man diskutera om den typen av bil är rätt val för småbarnsfarsan...
Att utesluta prisfaktorn leder till platta jämförelser.
De flesta är inte ekonomiskt oberoende utan väljer efter vad plånboken tillåter. Visst vet de flesta att bättre saker finns, men avböjer p.g.a. högt pris.
Så är fallet med Hilleberg många gånger. Jag tror inte det är många som påstått att tälten är dåliga, men överprissatta.
Själv hade jag ögonen på Nallo 2 (ej GT) men valde annat märke och fick en Norröna ryggsäck på köpet.
En sund konsument reflekterar över friluftsfunktionen vilken uppfyller reellt behov till ett bra pris (i relation till användning), bra teknik, låg vikt ( i relation till användning), komfort (i relation till användning) o.s.v.
Det finns ju någon anledning till att alla inte kör Porshe...

Nallo är ett lättviktstält vilket ger sämre slitagemotstånd jämfört med tyngre tält. Om man tänker använda tältet frekvent och kräver lång hållbarhet är lättviktstält sämre varför viktaspekten kan komma på skam. Återigen är användningsområdet en avgörande faktor.

Vänd på steken istället: vad för billiga alternativ finns till Nallo 3 GT för en priskänslig ensamstående småbarnsförälder som tänker använda tältet 1 - 2 veckor årligen under sommarhalvåret!
Då kommer alternativen flöda, nu är diskussionen likriktad p.g.a. usla randvillkor.

Mvh Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.