Sovsäck från Roberts Outdoor Equipment

Jag har fått ett anbud på en Voyager Super Light 400, måttbeställd för personer upp till 200 cm) 149 Euro + 32 Euro frakt.

Priset är ju rätt hyfsat. Jag har sett att signaturen cjonsson här på Utsidan är nöjd med sin säck från Roberts. Är det nån annan som har erfarenheter?

Hur löste ni betalningen?

/Håkan
 
tigertamjaren; sa:
Frågan är bara vad frugan säger när hon vaknar mitt i natten med en utomjording vid sin sida...
Ja jäsingen Gunsan, man skulle köpa den. Eller så tar jag med ugnsfolie å virar runt kroppen...

Japp, det är den Robert jag menar.

/Håkan
 
A-One = Roberts

Jag tycker att Roberts verkar vara ett klart intressant alternativ. Jag har själv fått offert därifrån. Men jag vet lika lite som ni om säckarnas kvalitet. På papperet är det i alla fall tåppåvdelajn.

För några år sedan vaknade A-One till liv igen, bland annat med en sovsäck. Den sovsäcken var en dekaltrimmad Robertssäck (förmodligen var det en Voyager Light).
Testades i Utemagasinet med gott resultat (mot sånt celebert motstånd som till exempel ME Dewline). Ska se om jag kan leta upp artikeln.

Tillägg:
Nix, jag sökte i en artikeldatabas och hittade inte. Men det var från typ 98-00. Någon prenumerant kan säkert leta upp artikeln i bokhyllan...
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-19 kl 13:03]
 
Re: A-One = Roberts

Nordesjö; sa:
För några år sedan vaknade A-One till liv igen, bland annat med en sovsäck. Den sovsäcken var en dekaltrimmad Robertssäck (förmodligen var det en Voyager Light).
Testades i Utemagasinet med gott resultat (mot sånt celebert motstånd som till exempel ME Dewline). Ska se om jag kan leta upp artikeln.
Tåppåvdelajn på papperet, det var min iakttagelse oxå. A-Ones sovsäckar samma som Roberts? Kommer bara ihåg A-Ones tält. Kan inte heller påminna mig om nån test av A-One-sovsäckar i Utemaggan.

/Håkan
 
Re: Re: A-One = Roberts

Håkan K; sa:
Kan inte heller påminna mig om nån test av A-One-sovsäckar i Utemaggan.

De radade upp ett antal lättvikssäckar: LIM, Dewline, nån från Ajungilak och så A-one-säcken. Det var ingen stortest, utan en eller en halv sida. För kanske 4-5 år sen.

När jag läste testen reagerade jag på att det stod "Roberts Outdoor" på A-one-säcken.

Jag minns att min polare upptäckte Dewline i den testen, och han köpte sin till sommaren 2000. Så det måste ha varit före det.
 
Har kommunicerat med Roberts lite via e-mail. Ett mailen innehöll bl a följande info om skandinaviska referenser: "if you need referencies you can ask on example Borge Ousland or Olo Skinnarmo".

Och naturligtvis hade du rätt Martin, de har samarbetat med A-One i flera omgångar. Ffa gällde det dunjackor, om jag förstod rätt. Senare blev det även sovsäckar.

Jag är för övrigt sååå nära att köpa en Voyager Superlight, storlek XL med 470 gr dun.

/Håkan
 
Håkan K (Håkan Karlsson) skrev:
... skandinaviska referenser: "if you need referencies you can ask on example Borge Ousland or Olo Skinnarmo".

Hehe... lite kaxigt.
Fast det säger ju inget om vad Ola tyckte. Han kanske tyckte den var skräp :)

Jag är för övrigt sååå nära att köpa en Voyager Superlight, storlek XL med 470 gr dun.

Klart du ska köpa! Om inte annat för att berätta för resten av oss hur den är!
Jag är också sugen på att förstärka sovsäcksförrådet därhemma (min Caravan från 1978 har inte världens bästa vikt/temp-förhållande), och ME Marathon 300 har varit huvudalternativet. ME får ju många bra recensioner, har bra pris och deras temperaturgränser verkar vara bra. Ett bra köp.

Men en Voyager Light 300 från Robert's blir billigare (i lång version) och har bättre dun, men ungefär samma fyllningsvikt. Den är dock något tyngre på pappret, även om den fortfarande hamnar klart under kilot.

Jag säger: köp och berätta! :)


PS. En frän fördel för Robert's är att man får stajla säcken själv! Det spelar ingen roll om man är tråkig svensk eller fjantig spanjor - man får de färger man vill ha!




[Ändrat av Nordesjö 2004-05-27 kl 09:46]
 
Nordesjö; sa:
Men en Voyager Light 300 från Robert's blir billigare
Jag skulle nog satsa på en Superlight (men det var kanske det du menade?).

Nordesjö; sa:
Jag säger: köp och berätta! :)
Beställt!

Nordesjö; sa:
PS. En frän fördel för Robert's är att man får stajla säcken själv! Det spelar ingen roll om man är tråkig svensk eller fjantig spanjor - man får de färger man vill ha!
Jag var ganska återhållsam, svart yttertyg och rött innertyg.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Roberts sovsäck Bo och sova 6
Tingelieng Sovsäck från Roberts för kvinna Bo och sova 19
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.