Nammatj3 haveri

Re: Re: Re: Re: Horisontella staglinor!

avslutad210712; sa:
nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Eftersom vinden får längre väg ovanför tältet än nere vid marken så borde det väl skapas ett undertryck ovanför tältet som vill lyfta det och som linorna motverkar ner mot marken. Eller tänker jag helt galet.

Det gäller bara om vinden också blåser UNDER tältet. Luftströmmen delas och den halva som får den längre sträckan genererar ett undertryck. Men det gäller ju inte om det blir turbulens nånstans, då försvinner lyftkraften snabbt.

Förstod väl att jag bommade något

Jag håller med dig Björn.
Det är inte nödvändigt med en luftström under tältet för att få ett undertryck på ovansidan. Den ökade strömningshastigheten pga tältets kupighet sköter detta. Prova att ta ett A4-papper och håll det "horisontellt från dig" så att det hänger i en båge bort från din mun. Blås hårt på ovansidan så kommer papperet att tryckas uppåt av det högre trycket under. Det omgivande lufttrycket finns ju överallt, det bara minskar på ovansidan pga hastigheten.
Det är för övrigt detta som är en starkt bidragande orsak till att tak blåser av hus. Trycket inne i byggnaden blir högt vid hård blåst. Räknar man på takarean blir det stora krafter i slutändan. God ventilation som jämnar ut trycket är viktigt.

//Peter
 
Re: Vindmätare med dig?

nils73; sa:
Jag vill inte anklaga dig før att øverdriva men kan du verkligen märka skillnad på 20 m/s och 25 m/s när du ligger inne i dit tält? Jag var några mil norr om dig i påsken (Oppdal) och det var inga 30 m/s där. Kulingvarning var utfärdad før norges sydliga fjäll. Møjligt att du hade 30 m/s och møjligen 20 m/s det är ju ganska svårt att uppskatta innifrån ett tält.

David,
givetvis svårt exakt uppskatta vinden och framför allt inne i ett tält. Pga av omständigheterna var vi ju nu inte bara inne i tältet eftersom det till slut kollapsade. Kan inte heller ge en exakt uppgift om vinden eftersom jag hade ingen vindmätare med mig. Min erfarenhet från havsfågelskådning här på västkusten när vinden "friskar" i samt de vindangivelser som uppges av sjöräddningen och SMHI gör att jag bedömer vinden vid haveritillfället till mer än 20 m/s. För övrigt är ju inte vindförhållanden ngt som är konstant i "rummet" och kan drastiskt skilja sig från en plats till en annan.

Jonas
 

avslutad210712

Gäst
Om man är orolig

för att stängerna tillhör de dåliga kan man maila hilleberg och få svar. Var orolig för att mitt nyinköpta skulle tillhöra de tält som har dåliga stänger varför jag mailade serienumret till hilleberg under helgen och kvart över åtta i morse fick jag svar att jag inte behövde oroa mig. Sånt kallar jag bra service.

Som parentes kan jag säga att jag mailat till några andra svenska leverantörer (trangia, lundhags, primus) och alla har gett snabba svar vilket jag definitivt inte kan säga om en del utländska. Min uppfattning är att om man har en epostadress så skall man också svara på mailen anars kan man lika gärna slopa det på sin hemsida.
 
Re: Om man är orolig

avslutad210712; sa:
Om man är orolig för att stängerna tillhör de dåliga kan man maila hilleberg och få svar. Var orolig för att mitt nyinköpta skulle tillhöra de tält som har dåliga stänger varför jag mailade serienumret till hilleberg under helgen och kvart över åtta i morse fick jag svar att jag inte behövde oroa mig. Sånt kallar jag bra service.

Jo, men då måste man först veta om att problemet existerar, alla tältköpare läser inte denna tråden. Det första man gör när man köpt ett tält är inte att ringa och fråga om det är nåt fel på det. Det måste vara Hillebergs ansvar att ta kontakt med alla som löpt minsta riska att få ett kasst tält.

...Johan...
 
Det vet vi ju i och för sig inte ifall de gör. I det här fallet var det ju inget problem och då hade de förstås inte ringt...
 
Röta

avslutad210712; sa:
nermander; sa:
Nordesjö; sa:
Allvarligt: träd blåser väl sällan av? De faller för att de är dåligt förankrade.

När de blåser av så är det de stora träden som gör det.

Det är ju välkänt inom mekanik och hållfasthet att styva saker knäcks lättare än fjädrande.

Hösten -88 (tror jag det var) hade vi en rätt ordentlig storm i norrbotten och då var jag ut på seskarö som såg ut som ett slagfält där stora delar av barrskogen blåst ner. Tror inte att det var många träd som hade knäckts utan det var rötterna som gett upp. Visst ser man ibland träd som står upp med knäckt stam men betydligt vanligare är att de ligger ned hela och fina förutom rötterna. I alla fall häruppe.

VARNING: Detta inlägg har inte med ursprungstråden att göra!

Om trädet drabbats av rotröta ökar risken att det knäcks istället för att lägga sig vid kraftig vind. Röta är vanligare i södra Sverige varför träden i norr oftast lägger sig i stället. Röta kräver tid för att sprida sig i trädet vilket är en förklaring till att stora träd oftare går av än mindre träd.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Om man är orolig

jd; sa:
avslutad210712; sa:
Om man är orolig för att stängerna tillhör de dåliga kan man maila hilleberg och få svar. Var orolig för att mitt nyinköpta skulle tillhöra de tält som har dåliga stänger varför jag mailade serienumret till hilleberg under helgen och kvart över åtta i morse fick jag svar att jag inte behövde oroa mig. Sånt kallar jag bra service.

Jo, men då måste man först veta om att problemet existerar, alla tältköpare läser inte denna tråden. Det första man gör när man köpt ett tält är inte att ringa och fråga om det är nåt fel på det. Det måste vara Hillebergs ansvar att ta kontakt med alla som löpt minsta riska att få ett kasst tält.

...Johan...

Kan man kanske tycka men probelemt är ju att Hilleberg inte har en aning om vem som köpt deras tält eftersom det inte registreras på något sätt.
 
Re: Re: Re: Om man är orolig

avslutad210712; sa:
Kan man kanske tycka men probelemt är ju att Hilleberg inte har en aning om vem som köpt deras tält eftersom det inte registreras på något sätt.

Jo, det är ju ett problem. Jag beställde via deras hemsida och då fyller man i adressuppgifter mm, så då kan dom få tag i köparen. Men det är värre om man handlar i vanlig affär. Kanske borde följa med nån typ av registreringslapp som man kan skicka in till H-berg.

...Johan...
 
Re: Re: Re: Re: Om man är orolig

jd; sa:
Kanske borde följa med nån typ av registreringslapp som man kan skicka in till H-berg.

Det brukar ju vissa tillverkare ha. Men är det någon här som brukar fylla i dem?

Visst bör tillverkare av "säkerhetsprodukter" se till att skaffa sig möjligheten att återkalla feltillverkade varor, så att inga farliga situationer riskerar uppstå.
Men om tältet väl pajar pga tillverkningsfel så har ju till exempel Hilleberg en förlängd garanti på 5 år.

"Garanti mot fel i fabrikation och material gäller under 5 år på alla Hillebergtält."

Det är ju alltid nåt, även om det inte hjälper ett dugg när bågarna knäcks på fjället och man står utan skydd.
 
Jag vet att det var ett tag sedan denna tråd avslutades.
Jag har själv ett Nammatj GT 2 som jag införskaffade förrra sommaren, under en tur till Jotunheimen i somras råkade jag ut för samma sak (blåste dock inte så mycket), en tältpinnesektion small sönder! Ringde omgående till Hilleberg som förklarade att de haft problem med tillverkaren av alu. stängerna. Förra året fick de problem med blandningen i aluminiet bla bla bla. Hilleberg nämde att de var tre procent av tältstängerna som blev defekta till Nammatj. Hilleberg bytte ut dessa kostnadsfritt. Som tur var så hände detta när det var bra väder och sista dagen på min vandring.

Mvh: Dennis
 
Tältbågar

Är det möjligt att ersätta bågarna i ett Hilleberg med sådana som fjädrar och reser sig? Var hittar man i så fall sådana?
Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
almkvist Nammatj2 GT el Nammatj3 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.