Nammatj3 haveri

Hej,
äger och brukar ett Hilleberg Nammatj3 som hitintills funkat bra. Efter en tur till norska Norefjell under påskhelgen fick det sig dock en "knäck" som jag är lite konfunderad över. Tältade upp på fjället mellan den 9-10 april. Hade grävt ner tältet i snön så att 70-50% av tältet var "ovan" snön. Alla tältets fästpunkter var förankrade enligt konstens alla regler och jag bedömde det som en helt ok och normal uppsättning. Tältet var orienterat i längdriktning i förhållande till den förhärskande vindriktningen vilket vid uppsättandet var inte mer än 2-4 m/s. Under natten tog dock vinden i och ökade mer eller mindre konstant och strax innan gryningen bedömde jag att vinden var mellan 25 och 30 m/s. Lät en hel del i tältet men det verkade stå pall. Precis i det första gryningsljuset säckade tältet dock ihop och det visade sig att bågarna inte stått pall för trycket av vinden. I stort sett varje skarv mellan tältpinns sektionerna var jkraftigt demolerade och antingen böjda eller splittrade. En konsekvens av de splittrade skarvarna var att tältstångskanalen på ett ställe ritsades upp en reva på 15 cm. Problem uppstod självklart för oss att få ihop alla grejor och ta sig till närmsta stuga (slutade dock ok).

Min undran nu är vilka krav kan man ställa på ett tält under liknande förhållanden. Hilleberg själva hävdar ju att Nammatj skall vara ett av de bättre hårdväderstältet som finns och skall klara i stort sett vilket väder som helst (allt enl. deras officiella hemsida). Därför undrar jag nu hur objektivt detta är och vad man kan kräva av ett tält under dessa förutsättningar. Självklart finns det en massa "okända" faktorer i sammanhanget såsom uppsättning, val av plats mm. men enl. min bedömning av dessa faktorer under kontroll och därmed borde tältet borde stått pall under de rådande förhållande som gällde tycker jag.

Har inte ännu kontaktat Hilleberg men skall göra så snart. Ville bara pejla andras erfarenheter och råd om saken först.

Gruss gott
Jonas
 
Just det där är väl en av de sakerna som gör att jag är lite negativt inställd till tält som "står stadigt även i hård vind". NÄR de ger vika (inte om, det är bara en fråga om tidpunkt) så gör de det rejält och är sen oanvändbara.

Jag föredrar ju helt klart ett tält som istället fjädrar undan och reser sig snällt sen när vinden försvinner.

Jämför med hur det ser ut i en skog efter en storm. Är det de stora styva träden som står kvar eller de tunna fjädrande?
 
nermander; sa:
Är det de stora styva träden som står kvar eller de tunna fjädrande?

Vad tar du helst skydd under - en stor gran eller en tunn, fjädrande sly? :)
Allvarligt: träd blåser väl sällan av? De faller för att de är dåligt förankrade.

Är inte bågarnas skador ett tecken på att de böjts sönder pga påkänningar från sidan? På nåt sätt känns det som att de hårdaste påkänningarna inte borde vara i bågarna utan i linor och duk när vinden kommer i längsriktningen. Fast det är bara en lekmannafundering...

Jag har råkat ut för en liknande skada, men då berodde den på att tältet plockades ned på ett sånt sätt att vinden plötsligt kom från sidan och bågens ena ände trycktes ner i marken med hela tältet som påtryckande "segel". Då knäcktes bågen och skar upp väven. Kanske borde man ha förstärkta bågkanaler (aramidfiber?) för att undvika just den här typen av följdskador på väven.
 
jonas.ornborg; sa:
I stort sett varje skarv mellan tältpinns sektionerna var jkraftigt demolerade och antingen böjda eller splittrade.
Tycker liksom Nordesjö att det verkar lite mysko om vinden kom i längsriktninngen. Det borde ju betyda att bågen böjts mycket kraftigt i sidled (ur bågens perspektiv) och de krafterna borde som sagt tältduk och linor tagit upp. Och borde inte bågen ha böjts/gått sönder på bara ett ställe?

/Håkan - oxå lekman i ämnet
 
Nordesjö; sa:
Allvarligt: träd blåser väl sällan av? De faller för att de är dåligt förankrade.

När de blåser av så är det de stora träden som gör det.

Det är ju välkänt inom mekanik och hållfasthet att styva saker knäcks lättare än fjädrande.
 
vindriktning

Javisst är det "mysko". Men kan garantera att vinden kom i tältets längdriktning vilket kändes mkt väl innan båge nr 2 gav med sig eftersom vi då hade tältet liggande över oss och det var inga tvivel om varifrån vinden kom ifrån kan jag säga.

Jonas
 
Båge 2 skriver du. innebär det bågen som är längst från vindriktningen? (för det var väl inget GT?)

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Båge 2 skriver du. innebär det bågen som är längst från vindriktningen? (för det var väl inget GT?)

/Håkan

Båge 1 knäcktes först och var oxå den som låg "först" i vindriktningen om man säger så. Efter den gett med sig hade vinden fritt spelrum på båge 2 som mkt snart gav efter den med. Att båge 2 gav upp såpass snart efteråt är väl iofs kanske inte är så konstigt i och med att tältet nu tappat sin tunnelform och vinden hade nu ett "segel" att spela med.

Jonas

P.S Mkt riktigt, inget GT tält jag hade. D.S
 
OK, det låter högst troligt att 2an ger sig om 1an redan kollapsat.

Om tältlinorna på båge 1 var förankrade så att de tog upp krafter i tältets längdriktning (typ 45 grader mot vinden) och förankringspunkterna (i tält el i snön) inte lossnat el likn, så förstår jag ingenting.

/Håkan
 
bågar

Du bör kontakt Hilleberg. Jag har haft samma problem med mina bågar till ett STAIKA. Jag fick nya bågar. Min TRO är att detta troligen beror på materialfel.

MVH

Rolf
 
Neither do I!

Därför är jag så konfunderad över att det gick som det gick då jag ansåg att det var uppsatt och förankrat som det skulle. Måhända var det ngt materialfel på tältpinnarna och brister en punkt blir det ju en kedjereaktion på övriga. Får kontakta Hilleberg och höra deras syn på saken.
J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
almkvist Nammatj2 GT el Nammatj3 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.