uppblåsbara liggunderlag

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Skinnarmo säger att han använder två liggunderlag för isolationens skull. Han säger också att det själuppblåsbara är för komfortens skull. Vidare säger han att det med slutna celler läggs underst, dvs. mot den kalla marken. Vad är då den logiska slutsatsen om ändamålet med det liggunderlag som läggs underst, dvs. det med slutna celler? Ja inte är det att det är för komfortens skull, utan för isolationens skull.
Vi pratar uppenbarligen förbi varandra. Det är den enda rimliga förklaringen. Dags att klargöra:
Han har med sig två liggunderlag, ett självuppblåsande och ett RidgeRest med slutna celler, båda två(!) för isolationens skull. Detta har väl ingen ifrågasatt? Isåfall har vi nog missförstått varandra. Däremot har, tidigare i tråden, framställan gjorts om att det han skriver skulle tala för att han anser att det med slutna celler skulle isolera bättre än det självuppblåsande men det säger han definitivt ingenting om i den citerade texten.
Att liggunderlagen isolerar är det väl ingen som har ifrågasatt? Ingen har heller, mig veterligt, ifrågasatt att ett självuppblåsande liggunderlag är bra för komforten.
Jag tror inte heller att han plockat med ett RidgeRest bara för att han tycker det är kul...
Jag TROR att Skinnarmo använder ett Ridgerest underst för att ett självuppblåsbart med samma isolationsförmåga skulle bli för tungt att ta med på turen (plus risken för läckage), och att han kompletterar med det i längd 2/3 tunna själuppblåsbara för att få just den bättre komforten (plus att isoleringen förbättras). Det "Bivy ultra light" själuppblåsbara liggunderlag han använde väger 552 g och är 20 mm tjockt. Det "Ridgerest deluxe" som anges väger 470 g. Då har vi jämförbara vikter. Jag tror int att ett 20 mm självuppblåsbart kommer i närheten av ett "Ridgerest deluxe" vad gäller isolationsförmåga. Det har typ varit min poäng hela tiden.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

Raskesven; sa:
Det "Bivy ultra light" själuppblåsbara liggunderlag han använde väger 552 g och är 20 mm tjockt. Det "Ridgerest deluxe" som anges väger 470 g. Då har vi jämförbara vikter. Jag tror int att ett 20 mm självuppblåsbart kommer i närheten av ett "Ridgerest deluxe" vad gäller isolationsförmåga. Det har typ varit min poäng hela tiden.
Det tror inte jag heller men det finns ju annat på marknaden som bräcker ett RidgeRest deluxe vad gäller isolationsförmåga. utan att fördenskull vara blytungt.
Nu orkar jag inte skriva mer om detta. Det är ju faktiskt "glassväder" ute. :)
Jag är dock spänd på att få se litet fakta från Cascade Designs.
 
Slutna kontra öppna celler

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Det "Bivy ultra light" själuppblåsbara liggunderlag han använde väger 552 g och är 20 mm tjockt. Det "Ridgerest deluxe" som anges väger 470 g. Då har vi jämförbara vikter. Jag tror int att ett 20 mm självuppblåsbart kommer i närheten av ett "Ridgerest deluxe" vad gäller isolationsförmåga. Det har typ varit min poäng hela tiden.
Det tror inte jag heller men det finns ju annat på marknaden som bräcker ett RidgeRest deluxe vad gäller isolationsförmåga. utan att fördenskull vara blytungt.
Nu orkar jag inte skriva mer om detta. Det är ju faktiskt "glassväder" ute. :)
Jag är dock spänd på att få se litet fakta från Cascade Designs.
Tjena haskell.
Jag skrev själv till Cascade Designs.

Mitt brev:

“Hello.
A question; how thick does a selfinflating mattress have to be, to equilise
the isolation from cold ground of your Ridge-rest? Have you done any general
tests in comparing the isolation between pads with open and closed cells?

Best regards from Dan”

och svaret jag fick:

“Dan,
Thanks for contacting us. The R value for the Ridge-Rest is 2.6. This is
the same R value as our ultralite pads. This open cell foam pad is the
lightest weight and has the least insulation of all our self-inflating pads.
I hope this answers your question.
Cheers,

Eric Langlais
Customer Service Technician
MSR and Cascade Designs".


Gick in och kollade på deras hemsida: http://www.cascadedesigns.com/thermarest/

Det med slutna celler Ridge Rest har R = 2.6, måtten 51x183x1.5 cm och vikten 400 gram.

Det självuppblåsbara Ultra light har R = 2.6, måtten 51x183x2.5 cm och vikten 790 gram.

Givet samma längd, samma bredd och samma isolationsförmåga är alltså det självuppblåsbara liggunderlaget drygt 65 % tjockare och väger knappt 100 % mer än liggunderlaget med slutna celler. Om sambandet sedan är fullständigt linjärt orkar jag inte kolla, men det står klart att givet samma bredd, samma längd och samma vikt så isolerar ett självuppblåsbart liggunderlag sämre än ett liggunderlag med slutna celler.
 
Glöm uppblåsbart köp Z-rest

Har sedan tidigare ett uppblåsbart Thermarest Original.
Men har nyligen köpt ett Z-rest, slutna celler med äggkartongsform. Z-rest är mkt lättare (440gr), minst lika bekvämt som uppblåsbart, punkteringssäkert och rullar inte ihop sig. Ingen aning om det är varmare - men sannolikt det också enligt föregående inlägg.
 
Z-rest är kanon. Jag har ett och det har alltid funkat på mina vandringar. Visst med åren så knotar man lite precis när man lägger sig men efter en liten stund vänjer man sig och på morgonen känns det bra. Har aldrig kännt mig blåslagen och stel på morgonen.

DOCK, känner jag att Z-resten inte räcker hela vägen på klippor när man paddlar så jag har för avsikt att komplettera med ett Therm-a-rest Ultralight 3/4. Det tillsammans med Z-rest väger ca 850g och blir då 4,5 cm tjockt utom vid benen där man endast har Z-rest. Men jag tror att det skall räcka.

Frågan är om det räcker om man går på vintern. Fast om jag läser rätt så räckte det åt skinnarmo på nordpolen eller?
 
Re: Glöm uppblåsbart köp Z-rest

Magnus11; sa:
Har sedan tidigare ett uppblåsbart Thermarest Original.
Men har nyligen köpt ett Z-rest, slutna celler med äggkartongsform. Z-rest är mkt lättare (440gr), minst lika bekvämt som uppblåsbart, punkteringssäkert och rullar inte ihop sig. Ingen aning om det är varmare - men sannolikt det också enligt föregående inlägg.
Det är definitivt inte varmare än ett Thermarest Original. Om man jämför R-värdet så finner man följande:
Z-rest: 2,2
Thermarest Original: 5,8

F.ö. så har jag haft ett Thermarest Original sedan 1987 och ett Z-Rest sedan 1998 och jag kan försäkra dig om att ett Thermarest är klart bekvämare och klart varmare. Dock är Z-Rest lättare, smidigare och strävare (=> sämre glid).
 
Re: Slutna kontra öppna celler

Raskesven; sa:
Gick in och kollade på deras hemsida: http://www.cascadedesigns.com/thermarest/

Det med slutna celler Ridge Rest har R = 2.6, måtten 51x183x1.5 cm och vikten 400 gram.

Det självuppblåsbara Ultra light har R = 2.6, måtten 51x183x2.5 cm och vikten 790 gram.

Givet samma längd, samma bredd och samma isolationsförmåga är alltså det självuppblåsbara liggunderlaget drygt 65 % tjockare och väger knappt 100 % mer än liggunderlaget med slutna celler. Om sambandet sedan är fullständigt linjärt orkar jag inte kolla, men det står klart att givet samma bredd, samma längd och samma vikt så isolerar ett självuppblåsbart liggunderlag sämre än ett liggunderlag med slutna celler.
På samma webbsajt finner man även att RidgeRest deLuxe har R=3,1 och väger 520g medan ett Guidelite har R=3,8 utan att väga alltför mycket, närmare bestämt 920g. Med ett liggunderlag som bara är fyra hekto tyngre så får man m.a.o. bättre isolering enligt detta.

Är det förresten någon som har stött på ett StrataRest någonstans? Det är förvisso tungt men det verkar ju tåla en del stryk och kan kanske jämföras med Ortliebs stryktåliga självuppblåsande liggunderlag.
 
Re: Re: Slutna kontra öppna celler

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Gick in och kollade på deras hemsida: http://www.cascadedesigns.com/thermarest/

Det med slutna celler Ridge Rest har R = 2.6, måtten 51x183x1.5 cm och vikten 400 gram.

Det självuppblåsbara Ultra light har R = 2.6, måtten 51x183x2.5 cm och vikten 790 gram.

Givet samma längd, samma bredd och samma isolationsförmåga är alltså det självuppblåsbara liggunderlaget drygt 65 % tjockare och väger knappt 100 % mer än liggunderlaget med slutna celler. Om sambandet sedan är fullständigt linjärt orkar jag inte kolla, men det står klart att givet samma bredd, samma längd och samma vikt så isolerar ett självuppblåsbart liggunderlag sämre än ett liggunderlag med slutna celler.
På samma webbsajt finner man även att RidgeRest deLuxe har R=3,1 och väger 520g medan ett Guidelite har R=3,8 utan att väga alltför mycket, närmare bestämt 920g. Med ett liggunderlag som bara är fyra hekto tyngre så får man m.a.o. bättre isolering enligt detta.

Är det förresten någon som har stött på ett StrataRest någonstans? Det är förvisso tungt men det verkar ju tåla en del stryk och kan kanske jämföras med Ortliebs stryktåliga självuppblåsande liggunderlag.
Jajamen, bara fyra hekto tyngre. Lika mycket som ett vanligt Ridge Rest med R=2,6. Enligt artikeln i Backcountry är R-värdena additativa, så med Ridge Rest kompletterat med deLuxe varianten fås exakt samma vikt som Guidelite,920 g, men med R=5,7.....

Jag vet att du inte räknar dig till UL-fanatikerna, men här finns hekton att tjäna, och jag föreställer mig att siktar man på 17 dygn med 20 kg så är inte nära halvkilot "peanuts" ;)

Mvh Raskesven, som är avundsjuk på din snara Sarek & Padjelanta färd, men inte missunsam. Drar själv en gång till innan hösten:)
 
Re: Re: Re: Slutna kontra öppna celler

Raskesven; sa:
Jajamen, bara fyra hekto tyngre. Lika mycket som ett vanligt Ridge Rest med R=2,6. Enligt artikeln i Backcountry är R-värdena additativa, så med Ridge Rest kompletterat med deLuxe varianten fås exakt samma vikt som Guidelite,920 g, men med R=5,7.....
Jag vet inte riktigt vad R representerar för storhet men jag ska titta närmare på definitionen av R-värdet och diffusionsekvationen för att se om det verkligen stämmer.
Jag vet att du inte räknar dig till UL-fanatikerna, men här finns hekton att tjäna, och jag föreställer mig att siktar man på 17 dygn med 20 kg så är inte nära halvkilot "peanuts" ;)
Jag börjar bli ganska noggrann iallafall... ;)
I vilket fall som helst så är ett halvkilo i princip peanuts på en pulka! :)
Mvh Raskesven, som är avundsjuk på din snara Sarek & Padjelanta färd, men inte missunsam. Drar själv en gång till innan hösten:)
Vem gör inte det? ;)
 
Har kört med både Z- och Thermarest

Jag får sålla mig till det fåtal som fått punka på Thermarest.
Det var sista dagen på vandringsveckan, så det gjorde inte så mycket. Lagades till pysnivå med plåstertejp. Idag hade jag nog lagat med silvertejp.

Hur som helst använder jag inte längre det, utan mitt Z-rest, när jag vandrar. Komforten är sämre men allt annat är klart mycket bättre. Det är trots allt klart mjukare än traditionella liggunderlag.

Mitt Thermarest lånar jag oftast ut - det är ett utomordentligt bra medel att få tveksamma stadsmänniskor att inse att man kan sova bekvämt i tält. Det är det Thermarest handlar om: sovkomfort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
wima Hål på uppblåsbara Liggunderlag Bo och sova 13
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
JohnnyL Rustas uppblåsbara? Bo och sova 4
svartöra Underbara uppblåsbara Bo och sova 1
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.