uppblåsbara liggunderlag

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

haskell; sa:
Det var ju en "intressant" tolkning. Jag tycker dock att man ska akta sig noga det för att tolka in för mycket i texter som man inte vet så mycket om. :)

Det är ju ingen tolkning, det är ju ett citat! Citat talar för sig själva och ansvaret för innehållet i dem tillfaller försteskribenten. Om Skinnarmo själv påstår just att han använder uppblåsbart liggunderlag för komfort och kompletterar med Rigderest under, så är det väl så, eller?

/M
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

brandmansmicke; sa:
Det är ju ingen tolkning, det är ju ett citat! Citat talar för sig själva och ansvaret för innehållet i dem tillfaller försteskribenten. Om Skinnarmo själv påstår just att han använder uppblåsbart liggunderlag för komfort och kompletterar med Rigderest under, så är det väl så, eller?
Skinnarmo skriver:

"För maximal isolering från snön har jag två liggunderlag. För komfortens skull har jag ett halvlångt, självuppblåsbart underlag. Under detta har jag ett Ridgerest med slutna celler."

Det andra som skrevs var en tolkning och inget annat. Notera att det enda som Skinnarmo skriver om självuppblåsbara liggunderlag är att han för komfortens skull har ett halvlångt, självuppblåsbart liggunderlag. Han skriver t.ex. ingenting om att han valt att ha det självuppblåsbara underlag för att han tycker att det isolerar otroligt bra i förhållande till sin vikt även om det faktiskt kan vara så att han anser det - vad vet jag? Han kanske egentligen hellre velat ha två självuppblåsbara liggunderlag för bästa isolation men inte velat ta den risken. Det _enda_ han skriver om isolationen är att han valt att ha två liggunderlag. Läs inte in för mycket mellan raderna! :)

[Ändrat av haskell 2003-08-01 kl 10:52]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

haskell; sa:
Läs inte in för mycket mellan raderna! :)

Jag har inte sagt ett jota om varför Skinnarmo använder sina grejor, väljer att placera över/under mm, förutom det han själv skriver; uppblåsbart för komfortens skull. Så används citat, enligt min bok i alla fall.

Nu orkar jag inte tjafsa om det här mer, det är 25 grader varmt tom i fjällen och jag är snart på plats...
Oavsett vad jag väljer för liggerundlag nu till semestern, så tror jag inte att jag kommer att frysa i alla fall.
 
supinum; sa:
Finns här någon med erfarenheter av uppblåsbara liggunderlag?
Hur är det med de självuppblåsande liggunderlagen? Blåser ett 5cm upp sig lika bekymmersfritt som ett tunnare?

Hur är det med punkteringsrisken?

vilken typ av liggunderlag rekommenderar ni och varför?


mvh david s
Jag har själv inga erfarenheter av självuppblåsande liggunderlag, däremot vet om flera som har det. De flesta liggunderlag tycks hålla. De tycks blåsa upp sig lite sämre med åren.

En tysk ensamvandrare vi mötte i Kiruna hade vänt i Nikkaloukta, då han upptäckte att liggunderlaget var punkterat (min teori är att han möjligtvis avsiktligt punkterade det själv, då han inte kände att han skulle klara vandringen (han skulle ju kunna köpt ett vanligt liggunderlag för 300 SEK och gått vidare)).

/Håkan - inte off topic
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

brandmansmicke; sa:
Raskesven; sa:
Ett självuppblåsbart med samma vikt som ett med slutna celler isolerar sämre, och ett självuppblåsbart med samma isolationsförmåga som ett med slutna celler har högre vikt.

JA DET GÖR DET! Men det är inte det som är poängen. :)Thermarest är framtagna för att ge en ökad sovkomfort för trötta kroppar, medan skumplastliggerunderlagen i prinicip "bara" isolerar.

Jag har inte diskuterat frågor som bäst eller sämst. Jag bara påstår att normalthermarestet (thermarest standard, ca 3 cm tjockt) inte har något stort problem med konvektion. Men det är elementär värmelära att desto mindre luftrörelser, desto mindre värmetransport. Och därför har du i "laboratioriet" helt rätt. Jag skulle dock ändå vilja påstå att uppblåsbara liggunderlag är ett bra alternativ. 1) De isolerar oftast tillräckligt bra. 2) De ger oftast en bättre sovkomfort, vilket åtminstone för mig är viktigt. Visst väger de mer, de kanske måste lagas ibland (har jag fått göra) och kostar mer, den vanliga balansgången.

Och om du vill ta udden av mitt (Peter Asks) exempel så kan jag ju kontra med att den beskrivna killen också hade den sämst isolerande sovsäcken. Borde inte det ge en större tempgradient och därmed ett störe värmeflöde till snön?

Jag tror att, precis som Skinnarmo beskriver, i extrema fall av markkyla kan kombinationen vara bra. Ett tunnt thermarest kring axlar och höfter för sovkomforten, kombinerat med ett vanligt liggunderlag med slutna celler för ytterligare isolation.

Slutligen om mitt ordval som "svammel" har åsakat sömlösa nätter för några som vill upplysa mig om värmelärans innehåll, så ursäktar jag för det.

/Micke - semster idag, alpinkurs i kebne på söndag :)
Trevligt att höra att man har rätt ibland:)
Den ENDA faktor jag poängterat och tagit upp här är isolation. Vad gäller komfort är det en helt annan femma.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Skinnarmo skriver ordagrant: "För maximal isolering från snön har jag två liggunderlag. För komfortens skull har jag ett halvlångt, självuppblåsbart liggunderlag. Under detta har jag ett Ridgerest med slutna celler". Det tolkar jag som att han använder det med slutna celler underst för i första hand isolationens skull, och det halvlånga självuppblåsbara överst för komfortens skull.
Det var ju en "intressant" tolkning. Jag tycker dock att man ska akta sig noga det för att tolka in för mycket i texter som man inte vet så mycket om. :)
Jag skulle välja att ha det större liggunderlaget underst just för att det är större. Sedan så minskar ju punkteringsrisken om man lägger ett självuppblåsande ovanpå något annat för att skydda det. Jag tror personligen att dessa faktorer är betydligt viktigare i sammanhanget.
Jag tycker inte min tolkning var särskilt långsökt. Kan du tolka det på annat sätt än att det med slutna celler är främst för isolation och det med öppna för komfort? På "Backcountry" tas bl.a. just de egenskaperna upp. Nedan har du ett citat från just "Backcountry":

http://friends.backcountry.net/m_factor/pad.html

"Insulative qualities of open-cell vs. closed cell pads...

Closed cell foam pads will hold a lot more of your body heat closer to your body than open cell foam pads. As you are sleeping on a closed cell foam pad, your body heats the air inside the cells near your body. When you move, the trapped air stays where it is so your body does not have to reheat those cells each time you move.

With open cell foam pads, your body heats the cells near you body, but when you move, the air in the pad moves around and the warmer air may be pushed out of the area where your body is warming the pad allowing cold air to move in again. You then have to use precious calories to reheat the pad.
Doing this over and over again during the course of the night can mean a lot of calories and a cold night's sleep.

Practical results...
When winter camping on snow, it can be interesting to see the difference in the snow under your tent after you've had two people on different systems sleeping there. A couple of foam pads, and there's likely to still be snow under the area with the pads. Under an open cell pad like a Therm-a-Rest, you are more likely to find ice where the snow melted and refroze. Brr!
Or, you can camp with one of each... a closed cell for thermal efficiency and a Therm-a-Rest for comfort. :)

Scientific results...
Many manufacturers of sleeping pads will list the Thermal resistance (R-values) of their sleeping pads. At first glance, the self-inflating pads seem to be better or competitive with the closed cell foam pads. But, if you take into account the thickness and weight of the pads, the closed-cell pads are much more insulative."
.....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

Raskesven; sa:
Jag tycker inte min tolkning var särskilt långsökt.
Det tycker jag. Framfrallt så var den ologisk (i en marginellt strikt mening). Vad som egentligen isolerar bättre säger jag ingenting om. Själv försöker jag använda det som passar bäst i varje enskilt fall.
Kan du tolka det på annat sätt än att det med slutna celler är främst för isolation och det med öppna för komfort?
Självklart kan jag det eftersom det enda han säger om isolationen är att han har två liggunderlag för att få bra isolation.
På "Backcountry" tas bl.a. just de egenskaperna upp. Nedan har du ett citat från just "Backcountry":

http://friends.backcountry.net/m_factor/pad.html

"Insulative qualities of open-cell vs. closed cell pads...

Closed cell foam pads will hold a lot more of your body heat closer to your body than open cell foam pads. As you are sleeping on a closed cell foam pad, your body heats the air inside the cells near your body. When you move, the trapped air stays where it is so your body does not have to reheat those cells each time you move.

With open cell foam pads, your body heats the cells near you body, but when you move, the air in the pad moves around and the warmer air may be pushed out of the area where your body is warming the pad allowing cold air to move in again. You then have to use precious calories to reheat the pad.
Doing this over and over again during the course of the night can mean a lot of calories and a cold night's sleep.

Practical results...
When winter camping on snow, it can be interesting to see the difference in the snow under your tent after you've had two people on different systems sleeping there. A couple of foam pads, and there's likely to still be snow under the area with the pads. Under an open cell pad like a Therm-a-Rest, you are more likely to find ice where the snow melted and refroze. Brr!
Or, you can camp with one of each... a closed cell for thermal efficiency and a Therm-a-Rest for comfort. :)

Scientific results...
Many manufacturers of sleeping pads will list the Thermal resistance (R-values) of their sleeping pads. At first glance, the self-inflating pads seem to be better or competitive with the closed cell foam pads. But, if you take into account the thickness and weight of the pads, the closed-cell pads are much more insulative."
.....
Se där! En mycket bättre hänvisning med litet fakta också, till skillnad från Skinnarmos korta rader. :)
 
HUR LAGAR JAG?

Jag gör ett försök i den här tråden.

Hur lagar jag bäst ett Thermarest (lite)?
Var hittar jag den bästa lagningssatsen?

Har precis konstaterat 4 små, små hål (elden!!!?) i mitt underlag. Illa...


MVH
Jmlove
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Jag tycker inte min tolkning var särskilt långsökt.
Det tycker jag. Framfrallt så var den ologisk (i en marginellt strikt mening). Vad som egentligen isolerar bättre säger jag ingenting om. Själv försöker jag använda det som passar bäst i varje enskilt fall.
Kan du tolka det på annat sätt än att det med slutna celler är främst för isolation och det med öppna för komfort?
Självklart kan jag det eftersom det enda han säger om isolationen är att han har två liggunderlag för att få bra isolation.
Skinnarmo säger att han använder två liggunderlag för isolationens skull. Han säger också att det själuppblåsbara är för komfortens skull. Vidare säger han att det med slutna celler läggs underst, dvs. mot den kalla marken. Vad är då den logiska slutsatsen om ändamålet med det liggunderlag som läggs underst, dvs. det med slutna celler? Ja inte är det att det är för komfortens skull, utan för isolationens skull.
 
Re: HUR LAGAR JAG?

jmlove; sa:
Jag gör ett försök i den här tråden.

Hur lagar jag bäst ett Thermarest (lite)?
Var hittar jag den bästa lagningssatsen?

Har precis konstaterat 4 små, små hål (elden!!!?) i mitt underlag. Illa...


MVH
Jmlove

Rör det sig om små hål som inte behöver lagningslappar så funkar det utmärkt med Liquisole eller Liquiseam eller Seamsealer. Dessutom så kan man med gott samvete vara lite slabbig med geggan,den ökar bara friktionen mellan liggunderlag och sovsäck när den har härdat.

När det gäller tillvägagångsättet så är det bara att först markera hålen. Sedan tömma liggunderlaget på luft och stänga ventilen. Därefter så smetar man gegan på/i hålen. Givetvis så har man först "tvättat" områdena där d små hålen finns. Sen så tar det femton tugo minuter och det är helt igen.

Mvh Jesper
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

Raskesven; sa:
Skinnarmo säger att han använder två liggunderlag för isolationens skull. Han säger också att det själuppblåsbara är för komfortens skull. Vidare säger han att det med slutna celler läggs underst, dvs. mot den kalla marken. Vad är då den logiska slutsatsen om ändamålet med det liggunderlag som läggs underst, dvs. det med slutna celler? Ja inte är det att det är för komfortens skull, utan för isolationens skull.
Vi pratar uppenbarligen förbi varandra. Det är den enda rimliga förklaringen. Dags att klargöra:
Han har med sig två liggunderlag, ett självuppblåsande och ett RidgeRest med slutna celler, båda två(!) för isolationens skull. Detta har väl ingen ifrågasatt? Isåfall har vi nog missförstått varandra. Däremot har, tidigare i tråden, framställan gjorts om att det han skriver skulle tala för att han anser att det med slutna celler skulle isolera bättre än det självuppblåsande men det säger han definitivt ingenting om i den citerade texten.
Att liggunderlagen isolerar är det väl ingen som har ifrågasatt? Ingen har heller, mig veterligt, ifrågasatt att ett självuppblåsande liggunderlag är bra för komforten.
Jag tror inte heller att han plockat med ett RidgeRest bara för att han tycker det är kul...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Renskinn, då är du ingen

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Skinnarmo säger att han använder två liggunderlag för isolationens skull. Han säger också att det själuppblåsbara är för komfortens skull. Vidare säger han att det med slutna celler läggs underst, dvs. mot den kalla marken. Vad är då den logiska slutsatsen om ändamålet med det liggunderlag som läggs underst, dvs. det med slutna celler? Ja inte är det att det är för komfortens skull, utan för isolationens skull.
Vi pratar uppenbarligen förbi varandra. Det är den enda rimliga förklaringen. Dags att klargöra:
Han har med sig två liggunderlag, ett självuppblåsande och ett RidgeRest med slutna celler, båda två(!) för isolationens skull. Detta har väl ingen ifrågasatt? Isåfall har vi nog missförstått varandra. Däremot har, tidigare i tråden, framställan gjorts om att det han skriver skulle tala för att han anser att det med slutna celler skulle isolera bättre än det självuppblåsande men det säger han definitivt ingenting om i den citerade texten.
Att liggunderlagen isolerar är det väl ingen som har ifrågasatt? Ingen har heller, mig veterligt, ifrågasatt att ett självuppblåsande liggunderlag är bra för komforten.
Jag tror inte heller att han plockat med ett RidgeRest bara för att han tycker det är kul...

Att ni orkar orkar! Det är 30 grader varmt ute luften dallrar, det är fredag och ni krigar om vad Ola S egentligen menar! Själv har jag fullt sjå att bestämma mig om jag ska gå och köpa en Piggelin eller Igloo:)
Kör hårt killar!

Mvh Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
wima Hål på uppblåsbara Liggunderlag Bo och sova 13
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
JohnnyL Rustas uppblåsbara? Bo och sova 4
svartöra Underbara uppblåsbara Bo och sova 1
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.