uppblåsbara liggunderlag

Jerja; sa:
Törs inte använda något annat än renskinn efter det här pratet.Har provat liggunderlag en gång och frös mycket med samma sovsäck som vanligt. Då var det ändå bara ca -20 ute.
Men skulle gärna vilja ha något lättare.
Mvh/-Anders
Ja, det vore ju drömmen att använda renskinn som liggunderlag. Skulle vilja ha renskinn som golv i hela tältkåtan. Tyvärr är det uteslutet eftersom jag vandrar. Kanske det krävs två renskinn för att fixa till ett liggunderlag? Hur tungt blir det?
 
Grenris under, om du är inom trädgränsen på vintern gör allt som underlag. På sommaren behöver man bara rikligt med ris.
-Anders /god natt/
 
Jerja; sa:
Grenris under, om du är inom trädgränsen på vintern gör allt som underlag. På sommaren behöver man bara rikligt med ris.
-Anders /god natt/
Under trädgränsen på vintern när vi fixar till ett basläger brukar vi grunda med granris och över det tältgåtans golv, sen sova på klassiskt liggunderlag. Tillsammans med en eld blir det hur ombonat som helst. Undrar dock fortfarande över renskinn som liggunderlag. Hur tungt kan det bli t.ex om man skär till och syr två renskinn till ett liggunderlag? Och det är väl så att man ska använda ogarvade renskinn?
 
Renskinn, då är du ingen "klenis"

Ja om du inte vill bli kallad klenis (se annat inlägg) så skall du satsa på renskinn. Det är aldrig ngt alternativ för vandrare enligt min mening, väger tokmycket, speciellt då det har fått suga fukt under en natt.

Och för att ge mig in i debatten. Vilket svammel om konvektionsproblem i Thermaresten. Prova och se, nog vinner du mycket isolation på Thermarestunderlaget jämfört med ett vanligt (map standardmodellen inte Guidelite). Men se till att det är väl uppblåst. Vissa vill ha det lite "svampigt" för sovkomforten och går du då genom med kroppsdelar, i pricip direkt mot marken, så blir det ju kallt, självklart.
 
Självuppblåsande ja!

Jag äger sedan slutet av åttiotalet två självuppblåsande liggunderlag Thermarest ul och det normaltjocka.

Jag sover ute både vinter och sommar och avser inte byta till någon annan typ av liggunderlag. Både isolation och komfort är överlägsna konventionella liggunderlag enligt mitt förmenande.

Jag har goda erfarenheter av Thermarest en punka på den här tiden, jag har vänner som har andra märken bl.a Insula-Mat. Deras erfarenheter är också mycket goda.
 
Nä inte kan man vandra med renskinn på ryggen..den tiden är väl förbi. Och på sommaren finns ingen anledning att ha det med.
Men på vintern i en pulka gör det bara gott.
Tar man garvade renskinn så blir man deppad för då blir det blött.:0)
Men jag ska nog prova det där uppblåsbara så .....
-Mvh/-Anders
 
Re: Självuppblåsande ja!

klippen; sa:
Jag äger sedan slutet av åttiotalet två självuppblåsande liggunderlag Thermarest ul och det normaltjocka.

Jag sover ute både vinter och sommar och avser inte byta till någon annan typ av liggunderlag. Både isolation och komfort är överlägsna konventionella liggunderlag enligt mitt förmenande.

Jag har goda erfarenheter av Thermarest en punka på den här tiden, jag har vänner som har andra märken bl.a Insula-Mat. Deras erfarenheter är också mycket goda.
Jag kan glatt erkänna att jag inte har så stor erfarenhet av självuppblåsbara liggunderlag som av traditionella. Och de jag använt på vintern kanske varit helt öppna inuti med hög luftcirkulation, för jag upplevde dem som betydligt kyligare än mitt traditionella i EVA med slutna celler. Men om det vore så att "både isolation och komfort är överlägsna konventionella liggunderlag", varför använder då en sydpolsfarare liggunderlag med slutna celler av isolationsskäl?:

http://www.skinnarmo.com/sydpolen/detalj.asp-grupp=biva&ID=45.htm
 
Re: Renskinn, då är du ingen

brandmansmicke; sa:
Ja om du inte vill bli kallad klenis (se annat inlägg) så skall du satsa på renskinn. Det är aldrig ngt alternativ för vandrare enligt min mening, väger tokmycket, speciellt då det har fått suga fukt under en natt.

Och för att ge mig in i debatten. Vilket svammel om konvektionsproblem i Thermaresten. Prova och se, nog vinner du mycket isolation på Thermarestunderlaget jämfört med ett vanligt (map standardmodellen inte Guidelite). Men se till att det är väl uppblåst. Vissa vill ha det lite "svampigt" för sovkomforten och går du då genom med kroppsdelar, i pricip direkt mot marken, så blir det ju kallt, självklart.
Risken för mig att bli kallad "klenis" är nog mindre än risken för mig att bli kallad "macho" :) , eftersom jag vandrar med en tältkåta och följdaktligen går lite tyngre än många andra.

Vad gäller svammel om konvektionsproblem och att "mycket vinns med isolation" med själuppblåsbart liggunderlag så får jag väl ställa samma fråga till dig som till "klippen" ovan; om självuppblåsbart isolerar bättre än ett liggunderlag med slutna celler, varför väljer då en sydpolsfarare ett liggunderlag med slutna celler av isolationsskäl?:

http://www.skinnarmo.com/sydpolen/detalj.asp-grupp=biva&ID=45.htm

För att återgå till renskinnen. Vad är tokmycket i vikt? 3 kg, 5 kg, 10 kg?
 
Re: Självuppblåsande ja!

klippen; sa:
Jag har goda erfarenheter av Thermarest en punka på den här tiden, jag har vänner som har andra märken bl.a Insula-Mat. Deras erfarenheter är också mycket goda.

Jag förstår inte har du goda erfarenheter av att få punka på Thermaresten eller vad?

Annars verkar ju ingen förutom mig ha några problem med punkteringar...

/Igelkotten
 
Punka problem

ghostface; sa:
Annars verkar ju ingen förutom mig ha några problem med punkteringar...

/Igelkotten

Nej Carl du är inte ensam med punka problem!
Som jag skrev nånstans tidagare i den här tråden så fick jag för några år sedan punka på en vinter tur. Lagningskittet fanns i ryggsäcken med gjorde ingen nytta då jag inte kunde lokalisera hålet. Då hade jag provat både att inne i på Storulvånsfjällstation ha den under vatten samt tricket med att smeta ut tvållösning över den. Så jag fick vackert ta och lägga min NATO "extrem cold weather parka" under mig när jag sov under resten av turen.
Hålet var av pyspunke karaktär, var tredje timme var man tvungen att blåsa in mer luft om man ville ha isolation och komfort. Väl hemma så slogs jag av en tanke att om man med hjälp av pump pumpade up Thermaresten lite för mycket så kanske hålet skulle förstoras och på så sätt medge upptäckt. Det funkade finfint. Använder fortfarande samma gamla Thermarest i dags läget. Endast en punktering till har jag varit tvungen att laga och den var självförvållad, lekte med kniven i tältet...

/Jesper
 
thureb; sa:
supinum; sa:
Raskesven; sa:
Och visst, de är bättre på allt än traditionella liggunderlag, utom vad gäller vikt, tålighet och isolation under den kalla årstiden...

är de uppblåsbara liggunderlagen verkligen sämre på isolation?

Inte enligt min erfarenhet. Det borde vara en fråga om tjocklek. Sannolikt så isolerar ett thermasrest på 5 cm ca som ett konventionellt på ca 1,5 cm. Det cirkulerar viserligen luft inne i ett thermarest men relativt långsamt jämfört med t ex en luftmadrass.

Ett punkterat och tömt thermarest isolerar emmelertid inte nämnvärt.

Thure
Bra att du tog upp vad som egentligen jämförs. För att uttrycka sig extremt: klart att t.ex ett 10 cm tjockt självuppblåsbart med inte helt öppna luftceller isolerar bättre än ett 0,6 cm klassiskt liggunderlag. När jämförelsen över isolation görs (just här handlar det ju inte om komfort) får man väl t.ex jämföra inom samma viktkategori. Vad väger ett 5 cm tjockt Thermarest, som "sannolikt" isolerar lika bra som ett 1,5 cm konventionellt liggunderlag? Mitt 1,5 cm konventionella liggunderlag i EVA väger knappt 600 g.
 
Re: Re: Självuppblåsande ja!

ghostface; sa:
klippen; sa:
Jag har goda erfarenheter av Thermarest en punka på den här tiden, jag har vänner som har andra märken bl.a Insula-Mat. Deras erfarenheter är också mycket goda.

Jag förstår inte har du goda erfarenheter av att få punka på Thermaresten eller vad?

Annars verkar ju ingen förutom mig ha några problem med punkteringar...

/Igelkotten

Förtydligande, jag har vid ett tillfälle haft punktering på mitt Thermarest, det anser jag vara bra betyg åt flitigt använt utstyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
wima Hål på uppblåsbara Liggunderlag Bo och sova 13
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
JohnnyL Rustas uppblåsbara? Bo och sova 4
svartöra Underbara uppblåsbara Bo och sova 1
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.