uppblåsbara liggunderlag

Finns här någon med erfarenheter av uppblåsbara liggunderlag?
Hur är det med de självuppblåsande liggunderlagen? Blåser ett 5cm upp sig lika bekymmersfritt som ett tunnare?

Hur är det med punkteringsrisken?

vilken typ av liggunderlag rekommenderar ni och varför?


mvh david s
 
Hej, har varit ute i 9 dagar och nyss hemkommmen kan jag bara rekommendera Therma rest's Guidelite. Sovkomforten är enormt mycket bättre än på de traditionella "skumplast underlagen". Sov på både Guidelite och ett ridecrest och skulle jag köpa ett liggunderlag idag så skulle det utan tvekan bli ett Guidelite.

//Uffe
 
Mitt thermarest är nu inne på sitt 11 år och har under denna tid fungerat i stort sett klanderfritt och jag har aldrig behövt laga det. Visst, numera måste jag hjälpa det lite på traven genom att blåsa in det sista av luften i det, men sovkomforten är som sagt klart bättre än för ett traditionellt vanligt liggunderlag. En nackdel är dock vikten eftersom det är ganska mycket tyngre än vanliga liggunderlag men det finns ju även lightversioner.

mvh
David
 
Liggunderlag

Jag har inget Thermaret, jag vet inte ens om mitt har ett namn men det är samma material. Jag tror att det går hål i tältgolvet innan det blir punka i madrassen. Och jag har aldrig haft hål på någondera

Tompa!
 
Thermarest

Jag använder både ett Guidelite och ett Camperest (3,8 resp 5 cm) den stora skillnaden i dessa två är sovkomforten till Camperests fördel förstås men den är ju enorm i volym och vikt,Guideliten är ju både tunnare ,smalare ,kortare men är lättare ,behändigare att rulla ihop,tömma, ha med sig i packningen osv. osv.
Att man måste toppa med lite luft är en nog en regel på alla sk "självuppblåsbara"

Men du.... sök gärna i forumen efter info!

/Bosse.
 
Thermarest

Hej!

Köpte thermarest guidelite i USA för ett par veckor sedan och kom tillbaka igår från en vandring i dalarna vid Abisko. Har således ingen erfarenhet om tålighet men har bara hört bra erfarenheter.

Man sover betydligt bättre än på vanligt liggunderlag vilket är värt mycket. Vad gäller tjocklekek så tror jag Guidelite(3.8cm) är bäst. Varför?

- 2.5 cm är väldigt smidigt för packning, volym och vikt, men det är för tunnt och inte mycket bättre än vanligt liggunderlag. Helt enkelt inte tillräckligt bevämt.

- 5 cm är lite för klumpigt att släpa på.

Köp det i helkroppslängd! Det halva är också jättesmidigt men kan bli kallt för benen mot tältbotten.

Någon skrev att man behöver tillföra lite luft? Jag har hört att man absolut inte skall blåsa i dem(trots att det står i instruktionen), för man kan få in fukt och sedan kan de mögla? Vet någon något om detta?
 
Re: Thermarest

xochitl; sa:
Någon skrev att man behöver tillföra lite luft? Jag har hört att man absolut inte skall blåsa i dem(trots att det står i instruktionen), för man kan få in fukt och sedan kan de mögla? Vet någon något om detta?

Det lär inte vara någon fara så länge man sedan förvarar dem liggandes med öppen ventil då fukten kan vädras ut. Själv har jag mer eller mindre blåst i extra i mitt Therm-A-Rest Standard under fem år (det är ca. tio år gammalt).
Över till övriga frågan: Trots att jag inte varit särskilt försiktig med underlaget och aldrig haft det nedpackat i någon packpåse eller dylikt så har jag aldrig haft punktering eller problem med ventilen, så nog är de hållbara alltid.

/ Nicke
 
Re: Thermarest

xochitl (Mikael/Monica Kemi/Blomkvist) skrev

Någon skrev att man behöver tillföra lite luft? Jag har hört att man absolut inte skall blåsa i dem(trots att det står i instruktionen), för man kan få in fukt och sedan kan de mögla? Vet någon något om detta?


Detta är en gammal missuppfattning som lever kvar, det är ingen fara med att blåsa luft in luft i Thermarestet. Det är bra att förvara sitt liggunderlag med öppen ventil.

Mvh Tomas
 
Thermarest går sönder vid ventilen

Mitt första Thermarest gav upp efter ca 15 års flitig användning. Det började läcka ett par cm vid sidan av ventilen där gjutningen av plast runt ventilen övergår till svetsen mellan över och undersidan som sedan fortsätter runt kanten av madrassen. Tydligen är det ett vanligt fel och det går inte att laga.

Jag köpte ett likadant Thermarest standard och är trots att det gamla inte längre kan användas så nöjd att jag rekommenderar alla som sover ute mer än någon enstaka natt att investera i Thermarest.

Numera finns många konkurenter men jag vet inte någon som håller bättre än orginalet.

Thure
 
McKinley

Jag köpte ett McKinley till tjejjen och hon är grymt nöjd. Själv är jag mer sugen på ett ThermaRest. Vilka webb-butiker i sverige har bäst utbud?

/Mattias
 
Idel positiva omdömen om självuppblåsbara liggunderlag. Och visst, de är bättre på allt än traditionella liggunderlag, utom vad gäller vikt, tålighet och isolation under den kalla årstiden. För den som tänkt sova bredvid en eld ute eller i en tältkåta, kan jag dock bara avråda från ett självuppblåsbart liggunderlag. En sprättande gnista som man inte direkt uppmärksammar så är det kört och fram med reparationsgrejorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
wima Hål på uppblåsbara Liggunderlag Bo och sova 13
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
JohnnyL Rustas uppblåsbara? Bo och sova 4
svartöra Underbara uppblåsbara Bo och sova 1
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.