Funktionell skjorta

Hej! Har aldrig tidigare haft skjorta på mina vandringar men ser mer och mer att det används och letar nu själv efter en. Söker en skjorta som funkar bra i värme och kyla, en skjorta som kan vikas upp i ärmarna och fästas med knapp. Vill inte ha bomull utan gärna ett material som är snabbtorkande. Hittade denna:

https://www.widforss.se/pinewood-na...MIpYmmmuLa5wIVl-iaCh0NpwWtEAQYAiABEgJFTfD_BwE

och undrar om någon med kompetens vet om den är lämplig utifrån mina kriterier.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tror den kan funka bra. Men alltid svårt att hitta nåt som är optimalt för alla lägen...
Jag har en liknande från Patagonia men som jag tror är något tunnar och mindre robust än den du länkar till. Min funkar grymt bra när det är varmt men blir lite sval så här års då jag väljer andra skjortor och ofta underställ under.
 
Bomull eller linne är suveräna plaggmaterial i skjortor när det är varmt i och med att de kyler bra om de är lätt fuktiga.

Ull fantastiskt vid kyligt väder.

Ovanstående material ger mkt mindre odörer än syntetmaterial vid flerdagars användning. Men det går att blanda in en del syntetfibrer för ökad slitstyrka.

Din kravspec är kortfattad och motsägelsefull. Börja med att ange vilka egenskaper du prioriterar. Själv skulle jag inte använda skjortan du länkar till vid någon som helst aktivitet.

Thure
 
Tack för svaren! Som ni ser lyser min okunskap igenom. Skjortan är tilltänkt att användas under en veckovandring i juni så att slippa odörer är ett stort plus.

Har från vänner som vandrat med skjorta fått höra att bomull är ett uselt material som är svårt att få torrt, men detta stämmer alltså inte?
 
Plaskblöt bomull torkar inte lika snabbt som syntetmaterial det är korrekt. Därför är t ex inte bomullsjeans så funktionellt om man t ex vandrar i högt blött gräs eller vide. Bomullsjackor bör vara impregnerade och tättvävda av t ex Etaproof eller Ventilebomull då funkar de för mig.

En plaskblöt fleece-tröja är inte heller nån höjdare IMHO.

Thure
 
Hej. Jag har ett par sådana här "funktionsskjortor" och gillar egentligen inte min från pinewood, som jag tycker är för tunn för bruk på höst och vår och för tät för sommaren.

Den bästa skjortan jag har som är "funktionsskjorta" är i mitt fall Helikon-Tex som har en som heter "Pilgrim", tror jag. Den har jag ofta när jag varit ute och vandrat och andra "lågintensiva" aktiviteter. Den sitter bra på mig och torkar fort, och jag gillar de dubbla bröstfickorna med dold dragkedja.
 
En vanlig herrskjorta med dubbla bröstfickor i syntet/bomull funkar både som vindskydd och 2 lager, givetvis lång ärm. Torkar snabbt på.

go tur
 
Jag kan också rekommendera helikon. Har city-versionen av skjortan som Kotten pratar om.
Bl.a. på färöarna förra sommaren. Perfekt med t-shirt under. I princip obegränsat med ventilation vid behov, eller så knäpper man till och får relativt vindtätt. Inga flärpar för att knäppa upp ärmarna dock.
Förutom en massa småfinesser så gillar jag också att det är stretch i tyget.
https://www.helikon-tex.com/en_eur/ko-dct-sn-defender-mk2-city-shirt.html
Det finns andra varianter i ren khaki osv om det är intressantare.

Sen ska jag säga att om det börjar handla om typ vandring i uppförsbacke med 20kg på ryggen och 30graders värme? Då har jag mest erfarenhet av bomull och tycker att det funkar. Sällan problem med torktid i såna temperaturer heller.
 
Nu blev jag lite intresserad, har varit på jakt efter en fritidsskjorta med fickor för mobil etc. Helikon Tex verkar i många avseende klockren.

Men som ägare av en något oproportionerlig överkropp så är storlekar alltid ett gissel. Finns deras skjortor att prova i någon fysisk butik? Eller i någon svensk web-butik med enkel och billig returfrakt? Står säkert på hemsidan som det länkades till, men testar med att fråga här först.

Tack!
 
Jag har köpt mina via Röda Stjärnan. De har - tror jag - fysiska butiker fortfarande i Slutarp och Göteborg, men de har sin mesta försäljning på nätet. De brukar kunna sköta returer mycket bra, är min erfarenhet.
 
Jag köpte också från dem. Har för mig att helikon listar absoluta mått för sina storlekar (typ armhåla-armhåla, innersöm ärm, osv), så du kan jämföra med liknande plagg hemma innan du beställer.
 
Den länkade Pinewood Namibia Skjorta Mellankhaki, som ju beskrivs som en fritids- och safariskjorta är säkert helt OK i lite varmare klimat. För de svenska fjällen eller lite kyligare skogsvandringar är den knappast optimal. Dock är den ju lätt, och lager-på-lager-principen innebär att den ändå kan komma till god användning även i dessa "svenska" sammanhang. Men rent allmänt så passar en kraftigare skjorta bättre i Sverige. Bomull, inkl. flanell om lite kyligare, är helt OK liksom givetvis ull.

Jag föredrar tunna syntetskjortor i varma klimat, även om ren bomull är helt OK av skäl som beskrivits ovan. Beakta dock att olika syntetmaterial fungerar mycket olika mht. till lukt, så beroende på tvättmöjligheterna bör man tänka sig för. Den länkade skjortan är av polyamid, ett av de bättre materialen ur "stinkhänseende". Bambu är också bra från luktsynpunkt som passar bra i svenskt klimat men sämre i varmt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.